4408
Sök

Hjälp med Matteuppgift - Radianer

...!!!???
257 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Som rubriken säger, jag behöver hjälp med ett för mig för svårt mattetal.

Uppgiften: Lös ekvationen sin x - cos x = (√6)/2  Svara exakt i radianer.

Jag får fram genom att fuska lite med miniräknaren att x borde vara ~1,83 radianer, men hur tusan ska jag få detta till ett exakt tal?

All hjälp uppskattas, denna uppgift irriterar mig...

V4
218 Inlägg
25 mars 2009
Är det inte så att du ska svara i √ alltså inte avrunda någon gång utan svara med ett bråk. Håller själv på med det där skiten och ska ha prov på det på måndag. tongue

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
25 mars 2009
borde du inte ha någon given triangel?  för då blir det genast mycket enklare att lösa ut.

Team Insane Racing

56 Inlägg
26 mars 2009
Vi gjorde ju sånt nu för nån vecka sen i Matte D, kommer dock inte ihåg jättemycket hmm Du ska inte använda dig av "trigonometriska ettan"? Observera att jag inte har jättekoll på detta dock....

...!!!???
257 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Cronholm skrev:
Vi gjorde ju sånt nu för nån vecka sen i Matte D, kommer dock inte ihåg jättemycket hmm Du ska inte använda dig av "trigonometriska ettan"? Observera att jag inte har jättekoll på detta dock....

Har testat det, men blir väl fel då jag måste få hela vänsta ledet att bli sin²x+(-)cos²x, och hur gör jag detta samtidigt som jag fixar högra ledet?

Beetle skrev:
Är det inte så att du ska svara i √ alltså inte avrunda någon gång utan svara med ett bråk. Håller själv på med det där skiten och ska ha prov på det på måndag. tongue

Jo precis, vill ju helst svara i pi, t.ex. pi delat med 3 eller liknande, men jag får inte fram nåt som stämmer :S
Lycka till med ditt prov förresten smile

Sök