3007
Sök

Dimljus på borde bli lag!!

4 005 Inlägg
20 mars 2009
#121
Frrla skrev:
nya bilar bländar mer för att de har NYA reflektorer. inte så svårt att lista ut.. xenon bländar mer!
tycker inte om att möta dem i mörker..

felinställda ljus bländar såklart. irriterande som f*n.

vet att mina dimljus som halvljus har en plåt som skymmer självka lampan så man inte ska bländas. men dimljusen är mindre än rätta halvlyse-reflektorerna, därav att de kastar mer spilljus som bländar + att 4 ljuskällor bländar då dubblet så mycket som 2. och att dimljusen bländar mer.

är ni så DUMMA att ni åker med dimljus på (55w eller vad den nu är) bara för att det är snyggt eller vad ni har för anledning så får ni skylla er själva om ni får helljuset tillbaka av mötande.
ÄR ni så HANDIKAPPADE att ni inte kan stänga av det vid möte för att ni ska ha det på har ni inget på vägen att göra.

bländar man medtrafikanter medvetet (för det bländar oavsett vad ni tycker och tänker!!!!!!) så hoppas jag att ni kör på 4 grävlingar samtidigt som slår sönder hela bilen. för de är stenhårda!
de som kört på en grävling och inte fått större skador har haft tur som inte finns!

sen dras blicken automatiskt till ljus, speciellt starkt ljus som har ett övertygande övertag eller en enda lampa långt bort.

§1 Sundhet och "netiketten"
• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

Gör om - Gör rätt!

Edit: två punkter.
Senast redigerat av linuslinje (20 mars 2009)


320 Inlägg
20 mars 2009
#122
jag tänker inte göra om!
där har du mina åsikter blandat med FAKTA!

bryter man mot lagen med vilja får man skylla sig själv, så enkelt är det.
så jag håller mer på lagen/fakta i detta fall

Bmw Ownz

12 086 Inlägg
20 mars 2009
#123
Frrla skrev:
jag tänker inte göra om!
där har du mina åsikter blandat med FAKTA!

bryter man mot lagen med vilja får man skylla sig själv, så enkelt är det.
så jag håller mer på lagen/fakta i detta fall

Fan grabben lugna ner dig några kilon

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 mars 2009
#124
Frrla skrev:
4 ljuskällor bländar då dubblet så mycket som 2. och att dimljusen bländar mer.
bla bla bla....

Casy skrev:
Håll ögonen på vägen istället för att störa er på era medtrafikanter. En dimljuslampa har samma Watt-antal som en halvljuslampa (om inte mindre?). Dimljus lyser inte starkare än vad en halvljuslampa gör. 4 lampor lyser inte starkare än vad 2 gör, däremot så får man en bredare ljusbild.

Möjligtvis att dimljus kan blända om dom är felinställda. Annars ser jag inget som helst problem med dom. Xenon bländar bra mycket mer än vad några sketna dimljus gör, min åsikt.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
20 mars 2009
#125
Batta skrev:
Så jag tror att det är skitsnack att folk blir bländade.. dom leker bara hobbypolis typ/Svartsjuka för att dom inte har några egna dimljus.

Jag har dimljus, dom är till o med från Porsche men inte fan åker jag runt med dom i annat än kraftig dimma/snörök. 

Att folk blir bländade beror ju på att dimljusen lyser uppåt och med bred ljusbild på de flesta dimljus som oftast är felinställda. Att möta en bil med halvljus och dimljusen tända i mörker blir för mycket ljus, man blir bländad.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 mars 2009
#126
Okej min teori till varför man tror att man blir bländad är att ögat söker sig till ljus. Om det är tre bilar på rad och den mittersta kör med dim+halvljus o de andra med halvljus, då drar sig naturligt ögat till den bilen med massa extra ljus och då blir man ju såklart bländad.
Skönt att se att vissa är väldigt nogranna med att se varje gruskorn 2-5 meter framför bilen så de kan veja istället för att titta långt framåt.


2 182 Inlägg
20 mars 2009
#127
Mortalis skrev:
Okej min teori till varför man tror att man blir bländad är att ögat söker sig till ljus. Om det är tre bilar på rad och den mittersta kör med dim+halvljus o de andra med halvljus, då drar sig naturligt ögat till den bilen med massa extra ljus och då blir man ju såklart bländad.
Skönt att se att vissa är väldigt nogranna med att se varje gruskorn 2-5 meter framför bilen så de kan veja istället för att titta långt framåt.

Nja, teorin kanske stämmer på vissa personer, jag själv håller koll på vägen och vägkanten där vilda djur kan få för sig å hoppa ut wink

Men när man började köra så titta man mer på mötande bilar neutral

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

320 Inlägg
20 mars 2009
#128
tipps
har man tillgång till en vit vägg eller kanske räcker med en färgad platt vägg också..
ställ bilen riktad rakt mot väggen med halvlyset ca 5-10 meter. sen tänder ni dimljusen så ser ni att de kommer lysa upp ovanför halvlyset. oavsett inställning på dem.

det är spilljuset från den lilla linsen i dimljuset som inte samlar ljusbilden lika bra som rätta lyset.

prova nu detta om ni prångt ska ha dem på.

en sak till: dimljuset är designat (på de flesta bilar) att ge en viss bländning (+ 110watt) och är lägre placerade för att ge bättre sikt då helljus ofta förvärrar vid tätare dimma/snöfall och se vart snöplogkanten är.
I dåligt väder ska medtrafikanter också upptäcka möte tidigare + att man drar nytta av varandras ljus för sikt.
har själv upplevt det många gånger.

Bmw Ownz

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 mars 2009
#129
Prångt? Och gärna en faktakälla till +110W-bländningen, tack. smile


269 Inlägg
20 mars 2009
#130
har xenon konventerat mina dimljus o ställt dom rätt .. Vi har gjort lite tester o tycker att org halvljus xenon blandar mer än dimljus xenon när allt är rätt inställd .. Testat i regn snö o vid torrt .. Jobbigast är det när det regnar faktist ..

Så hata mig men dimljuset lyser gott med xenon o det ger bra mycket ljus åt sidornas så jag kommer förtsätta köra dim o halvljus .

Sen visst är det olagligt , så snälla alla trafik poliser säg inget jag redan inte vet

VW Passat R Tdi 4motion

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 mars 2009
#131
Frrla skrev:
tipps
har man tillgång till en vit vägg eller kanske räcker med en färgad platt vägg också..
ställ bilen riktad rakt mot väggen med halvlyset ca 5-10 meter. sen tänder ni dimljusen så ser ni att de kommer lysa upp ovanför halvlyset. oavsett inställning på dem.

Inte på de bilar jag haft med dimljus.

Jonas

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 mars 2009
#132
Som yrkes chaffis sparar jag inte på helljus när jag möter en med dimljus på, dock gäller det på natten.
På dag dit gör det mig ingen skillnad - finns annat titta på...
Dimljuset bländar rätt bra speciellt vid regn o då vill jag själv se vägen! Inte lätt att köra i blindo med 60 ton!
Har testat köra med dimljus på natten nån gång o undrar vad för nytta gör dom egentligen?
Dom lyser upp 10m framför bilen o mer åt sidorna men det är inte där man ska titta när man kör i 90!
Är det då man ska leta efter harar? Isf 20 man ska köra!

La märket till ett annat fenomen på vägarna då folk kör med halv o dim på.
Inte undra att dom inte ser nåt om lampglaset är skitig o halvljus fel inställda eller lampor som har gjort sitt!

Men det är ju 5m framför bilen, inte 50m som man ska titta på vägen.... Sen ska man vara cool oxå! cool


1 062 Inlägg
21 mars 2009
#133
Frrla skrev:
jag tänker inte göra om!
där har du mina åsikter blandat med FAKTA!

bryter man mot lagen med vilja får man skylla sig själv, så enkelt är det.
så jag håller mer på lagen/fakta i detta fall

Testa o läs på LAGEN då!  Är INTE Förbjudet med dimljus+pljus dagtid och så länge det är ljust ute. Inte heller olagligt vid dåligt väder!
Kul att du själv poserar med just denna kombination på din BMW på en bild om du tycker är så hemskt..
Senast redigerat av TLO (21 mars 2009)

"You Go, we go!"

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
21 mars 2009
#134
Frrla skrev:
nya bilar bländar mer för att de har NYA reflektorer. inte så svårt att lista ut.. xenon bländar mer!
tycker inte om att möta dem i mörker..

felinställda ljus bländar såklart. irriterande som f*n.

vet att mina dimljus som halvljus har en plåt som skymmer självka lampan så man inte ska bländas. men dimljusen är mindre än rätta halvlyse-reflektorerna, därav att de kastar mer spilljus som bländar + att 4 ljuskällor bländar då dubblet så mycket som 2. och att dimljusen bländar mer.

är ni så DUMMA att ni åker med dimljus på (55w eller vad den nu är) bara för att det är snyggt eller vad ni har för anledning så får ni skylla er själva om ni får helljuset tillbaka av mötande.
ÄR ni så HANDIKAPPADE att ni inte kan stänga av det vid möte för att ni ska ha det på har ni inget på vägen att göra.

bländar man medtrafikanter medvetet (för det bländar oavsett vad ni tycker och tänker!!!!!!) så hoppas jag att ni kör på 4 grävlingar samtidigt som slår sönder hela bilen. för de är stenhårda!
de som kört på en grävling och inte fått större skador har haft tur som inte finns!

sen dras blicken automatiskt till ljus, speciellt starkt ljus som har ett övertygande övertag eller en enda lampa långt bort.

Jag håller med dig till 100%
dimljus ska användas som hel ljus.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

1 723 Inlägg
21 mars 2009
#135
Volvo_Mannen skrev:
Frrla skrev:
tipps
har man tillgång till en vit vägg eller kanske räcker med en färgad platt vägg också..
ställ bilen riktad rakt mot väggen med halvlyset ca 5-10 meter. sen tänder ni dimljusen så ser ni att de kommer lysa upp ovanför halvlyset. oavsett inställning på dem.

Inte på de bilar jag haft med dimljus.

Håller med. Och provade på Golfen för 20 min sedan. Dimljuset fyller ut under halvljuset, men knappt märkbart åt sidorna. Detta är med strålkastare med integrerat dimljus som inte är justerbart.

Har själv monterat dimljus på Pontiacen och ställde dem pekandes så långt nedåt det gick. Bilprovningens test av dimljusinställningen visade att de lyser under halvljuset och passerade kontrollen utan anmärkning.

Kontrollera gärna dimljusen om de lyser upp ovanför halvljuset....
Senast redigerat av falloutboy (21 mars 2009)

blacken
21 mars 2009
#136
Frrla skrev:
nya bilar bländar mer för att de har NYA reflektorer. inte så svårt att lista ut.. xenon bländar mer!
tycker inte om att möta dem i mörker..

felinställda ljus bländar såklart. irriterande som f*n.

vet att mina dimljus som halvljus har en plåt som skymmer självka lampan så man inte ska bländas. men dimljusen är mindre än rätta halvlyse-reflektorerna, därav att de kastar mer spilljus som bländar + att 4 ljuskällor bländar då dubblet så mycket som 2. och att dimljusen bländar mer.

är ni så DUMMA att ni åker med dimljus på (55w eller vad den nu är) bara för att det är snyggt eller vad ni har för anledning så får ni skylla er själva om ni får helljuset tillbaka av mötande.
ÄR ni så HANDIKAPPADE att ni inte kan stänga av det vid möte för att ni ska ha det på har ni inget på vägen att göra.

bländar man medtrafikanter medvetet (för det bländar oavsett vad ni tycker och tänker!!!!!!) så hoppas jag att ni kör på 4 grävlingar samtidigt som slår sönder hela bilen. för de är stenhårda!
de som kört på en grävling och inte fått större skador har haft tur som inte finns!

sen dras blicken automatiskt till ljus, speciellt starkt ljus som har ett övertygande övertag eller en enda lampa långt bort.

Håller med dig fullt ut. Sedan så verkare en del "stjärnskott" glömma bort att dimljusen har sin placering för av en viss anledning/funktion, (annat än att det ska se ballt ut och irritera och störa övriga trafikanter).
Orsaken att man inte ska/får ha dimljus med halvljus är det att dimljuset ska lysa "under" dimman, och har man då halvljus på samtidigt så blir man bländad av vattenpartiklarna i dimman typ en filmduk..

8 156 Inlägg
21 mars 2009
#137
Anledningen till att det inte är tillåtet att kombinera halvljus och dimljus är nog inte pga av bländningsrisken, utan det handlar snarare om att dimljusen drar till sig uppmärksamhet.
Dvs, föraren av den mötande bilen tappar fokus och tittar mer på den mötande bilen istället för på omgivningen. I mörkerkörning är det en annan sak. Stirrar man på den mötande bilen så är risken att bli bländad en aningen större, vilket inte heller är bra. Men mitt på dagen så blir man väl inte så bländad?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 mars 2009
#138
Oavsett anledningen till varför man bländas så är de ren idioti att köra med dimljus på under nattetid.

Vill bara be er som gör det att ge fan i det! Inte en jävel tycker att de är snyggare med fyra mötande lampor än två. Ni inser väl att de är i stort sett de enda man ser?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

320 Inlägg
23 mars 2009
#139
falloutboy skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Frrla skrev:
tipps
har man tillgång till en vit vägg eller kanske räcker med en färgad platt vägg också..
ställ bilen riktad rakt mot väggen med halvlyset ca 5-10 meter. sen tänder ni dimljusen så ser ni att de kommer lysa upp ovanför halvlyset. oavsett inställning på dem.

Inte på de bilar jag haft med dimljus.

Håller med. Och provade på Golfen för 20 min sedan. Dimljuset fyller ut under halvljuset, men knappt märkbart åt sidorna. Detta är med strålkastare med integrerat dimljus som inte är justerbart.

Har själv monterat dimljus på Pontiacen och ställde dem pekandes så långt nedåt det gick. Bilprovningens test av dimljusinställningen visade att de lyser under halvljuset och passerade kontrollen utan anmärkning.

Kontrollera gärna dimljusen om de lyser upp ovanför halvljuset....

det jag menade här är såklart att inställningen för själva ljuskäglan lyser under..
om du håller i en ficklampa lyser den inte bara upp där du lyser med punkten. den kastar ju ut ljus på sidorna också. det är samma sak med dimljusen och alla andra lampor. bara de att dimljusen lastar ut mer ljus runt om än rätta halvlyset..

Bmw Ownz

320 Inlägg
27 mars 2009
#140
Casy skrev:
Prångt? Och gärna en faktakälla till +110W-bländningen, tack. smile

såg inte ditt inlägg.. jag menade att det blir 110w extra.

Bmw Ownz


Sök