3383
Sök

Vad kan man göra för att pigga upp en Golf III 1.6?

36 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#1
Blev nyligen stolt ägare till en VW Golf III -93:a, tyvärr lämnar kanske motorn lite att önska då det är en 1.6 cl, är man två i hushållet får man kompromissa lite så det blev som det blev, sak samma. Jag undrar nu vad jag kan göra för att pigga upp motorn lite, inga sjuka ökningar men lite mer drag, ork och framförallt öka accelerationen en aning. Bilen är orginal nu.
Tacksam för alla tips och idéer.

Mvh
Nicklasson

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
28 juni 2006
#2
Finns väl inte så mycket att göra. Annat avgassystem, sportluftfilter.

Lite man kan gör iallafall.
Senast redigerat av THEBADGUY (28 juni 2006)

Allt för den där jävla hatten!

36 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#3
THEBADGUY skrev:
Finns väl inte så mycket att göra. Annat avgassystem, sportluftfilter.

Lite man kan gör iallafall.

och detta skulle resultera i? rätt ny på området, nog för man har svetsat avgassystem men ingen aning om vad det skulle bli för effektskillnad mellan ett sport och ett standard + annat fillter.
Bör man byta hela vägen? alltså grenrör + komplett system med sport katt eller är det bara pengar i sjön? bara halvsats? sitter 1,5" orginal har jag för mig, ska man sätta dit 2" eller 2,5"?
och som sagt; har det nån verklig effekt eller blir det bara skönare ljud från "monstret"

och till sist: hur blir avgasvärdena?

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
28 juni 2006
#4
Nicklasson skrev:
THEBADGUY skrev:
Finns väl inte så mycket att göra. Annat avgassystem, sportluftfilter.

Lite man kan gör iallafall.

och detta skulle resultera i? rätt ny på området, nog för man har svetsat avgassystem men ingen aning om vad det skulle bli för effektskillnad mellan ett sport och ett standard + annat fillter.
Bör man byta hela vägen? alltså grenrör + komplett system med sport katt eller är det bara pengar i sjön? bara halvsats? sitter 1,5" orginal har jag för mig, ska man sätta dit 2" eller 2,5"?
och som sagt; har det nån verklig effekt eller blir det bara skönare ljud från "monstret"

och till sist: hur blir avgasvärdena?

mja..du behöver inte byte hela vägen. Från katten och bakåt räcker. Effektskillnande blir + - 0....dvs knapp. Hade nog satsat på ett 2". Ger fint ljud. Och sportluftfilter kan ge mer kraft(eller?). Men de ger ett finare insugs ljud. Avgasvärdena ska de inte bli någon större skillnad på. Inte om du tar det efter katten.

Allt för den där jävla hatten!

36 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#5
Tackar, har nån andra tips så är dessa oxå välkommna

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

2 652 Inlägg
28 juni 2006
#6
tror att de är ganska mkt som du säger" pengar i sjön" du kan få ett goare ljud mm men någon effekt kan du inte räkna med på en sådan motor , men om du ska lägga mer pengar så kan man ju alltid prota\plana topp. extraktor grenrör,racekatt,
eller ännu bättre överladd , men då kan du glömma allt som har med bes att göra så vida du inte plockar av alla saker innan bes och monterar efter . är lite jobb men men

HEAVY METAL
765 Inlägg
29 juni 2006
#7
Du kan ju chippa den förmodligen om du vill.. Men med sport system och filter samt ett chipp om du har extrem tur kanske du kommer upp i 10 hästar +  Och då är väl det en utgift på  mellan ca 5000 -7000 komplett för 10 hästar, en gissning iofrs!.. så varför inte sälja bilen och köpa en turbo :-)  Nej då skämt å sido-.!!

Vill mann så kan man ju porta- plana toppen byta kammar med mera, om sådan finns till den motorn men då börjar det kosta flis.. MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#8
tror de är smidigast för dej att byta mot en vr6 om du är golf älskare
dom går bra

36 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
#9
jo en vr6:a hade suttit fint men den försäkringspremien är inte å leka med, större ingrepp som byta/plana/porta toppen å i med en nya kam etc går ju men då blir det nog lättare att byta bil eller hitta en golf som tagit en sväng i diket å byta hela motorn och sen typa om bilen men som sagt jag är ute efter mindre ingrepp så det får nog bli ny halvsats och annat luftfilter för ljudkänslans skull.. med lite tur kanske  det känns som det går snabbare, bästa effekten är placebo ;o)
cippa tror jag inte går, har inte hittat några chip till min mini-motor tyvärr.. vet ni nån som chippar 1.6:or?

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#10
okej


Sök