3412
Sök

köpa slutsteg. hjälp

31 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
hej.. har presic sålt mitt slutsteg (crunch v2800) och mina Rockford Fosgate T112D2 Power för att få råd med nya prylar..
dock inhandlades 2st nya RF T112D2 Power basar omgående men ett nytt steg behövs då inte mitt crunch orkade med riktigt.
provade mina basar med ett MDS APH1DD slutsteg i en volvo v40 och det lät bra och dunkade på så plåten på dörrarna buktade och vindrutetorkarna (på framrutan) fladdrade !
så jag vart sugen på ett sånt slut steg men har börjat tvivla på MDS.
så jag skulle villja ha tips på bra slutsteg som gärna får orka med att poppa på 4st T112D2 basar fullt ut.
har funderingar på ett Rockford Fosgate T8002 Power slutsteg men vill gärna ha tips och råd av de lite mer kunniga.'
Huvud enheter kommer vara en Pioneer Deh 7700mp som för tillfället är inlämmnad på brl för att lagas. hoppas jag får tillbaka den.
så blir det förmodligen ljudbygge i min 200sx-90
efter som jag inte vart nöjd med ljuden i min Volvo 940.

Tack på förhand.. Mvh Pelle

VOLVO 940 Turbo Nissan 200SX S13 Toyota Celica GT4 WRANGLER DC17 Lynx ENDURO 600H.O - SÅLD KTM 520SX - STULEN :(

16 Inlägg
17 maj 2006
Ett steg med minst 450 rms watt skulle då jag använt till dom basarna. Då ska de inte vara ett steg av dålig kvalitémärke.. då borde du då poppa så dina vindrute torkare lossnar!

Ge gärna styling och tips som man enkelt kan fixa på sin audi 80 :)

1 631 Inlägg
17 maj 2006
Så du sålde dina basar för att köpa nya, likadana? Hmmm.... Och nu har du två eller fyra basar som ska drivas "fullt ut" som du säger?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

31 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
gurenius - ja det stämmer ganska bra.

Ylten - Ett steg med minst 450 rms watt FÖR 4 BASAR ?

VOLVO 940 Turbo Nissan 200SX S13 Toyota Celica GT4 WRANGLER DC17 Lynx ENDURO 600H.O - SÅLD KTM 520SX - STULEN :(

1 631 Inlägg
19 maj 2006
T8002 Power är ett bra val. För att spela dina basar fullt ut så hade jag rekommenderat ett sådant steg per bas. Då har du ca 800 Watt till varje bas. Koppla spolarna till 4 Ohm och så bryggar du steget.

Ett alternativ kan vara T5001BD (monoblock).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

31 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
ett sånt steg per bas ? bilir ju skit dyrt... hmm finns det inget steg som jag kan driva 4st basar med. alternativt 2basar fullt ut ?

21 761 Inlägg
21 maj 2006
Med rätt låda så kan varje bas klara av 500-600W utan att bottna, om du vill driva alla 4 basarna fullt ut så behövs mycket effekt. Ett steg på över 1500W RMS alternativt flera mindre steg blir det då och sådant kostar en hel del. När man kommer upp i dessa effekter så ställs dessutom mycket höga krav på strömförsörjningen och då får man börja blanda in extra batteri och andra prylar.

Har du kollat vad din polare har för strömförsörjning?
Senast redigerat av Drönirettab (21 maj 2006)

1 631 Inlägg
21 maj 2006
Pelle_940T skrev:
ett sånt steg per bas ? bilir ju skit dyrt... hmm finns det inget steg som jag kan driva 4st basar med. alternativt 2basar fullt ut ?

Grundregeln är att steget ska kosta ca dubbelt så mycket som basen för att matcha effekt och kvalité. Så kombinationen ovan är helt okej.

Sen är det skillnad på att driva och driva fullt ut. Basarna kommer ju funka med mindre steg också, men du får inte ut max av dem. Många gör misstaget att köpa dyra fina basar och sen snåla med stegen. Bättre är att göra tvärtom, köp rejäla steg och så billigare basar = bättre ljud för samma pengar.

// Gurra

31 Inlägg
22 maj 2006
Trådstartare
näe.. det blir nog ett mds steg, de verkade pumpa på tillräckligt..

21 761 Inlägg
22 maj 2006
Ja, eftersom du har hört ett sådant själv så vet du att det ska fungera. Se bara till att få tillräckligt med ström.

1 631 Inlägg
23 maj 2006
Pelle_940T skrev:

Synd på så fina basar, du kommer inte få ut max av vad de klarar.

// Gurra

146 Inlägg
23 maj 2006
dom somjag tror har slutsteg av kvalite och efekt är pioneer , rockfordfosgate , jl audio och så vet jag inte i fall zachry har något

Bmw E36
304 Inlägg
23 maj 2006
gurenius skrev:
Pelle_940T skrev:

Synd på så fina basar, du kommer inte få ut max av vad de klarar.

Håller med.
Om jag skulle ha dina basar skulle jag sälja 2st av dom och sätta dom pengarna på slutsteg.
Sådana basar behöver väldigt stora slutsteg till att driva dom ut, tjocka strömkablar + extra batteri är alltid bra att ha.
Senast redigerat av valkonen (23 maj 2006)

31 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
hej.. förut så provade jag mina gamla basar i en volvo v40 med mds steg.. det dunkade ju på som bara fan... sen så köpte jag 2st nya basar (samma lika) och så köppte jag ett mds steg i förrgår likadant som vi drev basarna med i v40... har provat och spela lite och jag tycker att det låter illa i basarna när man poppar på lite, det låter som att basarna säger :näe nu vill vi inte spela högre!.......  och de fladdrar inte alls på lika som de gammla gjorde..
är det för att dom är nya och ? stela ?
jag är inte alls nöjd med detta.

21 761 Inlägg
3 juni 2006
Kan vara så, prova att spela in dem så får du se. Ibland kan basarna låta rent av illa innan de är inspelade.

Sedan frågar jag igen, har du tillräckligt med ström? Om du inte har det så spelar det ingen roll även om du har 20 st 15" basar, det kommer inte att låta bra om strömförsörjningen inte är tillräcklig.

1 Inlägg
29 juni 2006
Pelle_940T skrev:
hej.. har presic sålt mitt slutsteg (crunch v2800) och mina Rockford Fosgate T112D2 Power för att få råd med nya prylar..
dock inhandlades 2st nya RF T112D2 Power basar omgående men ett nytt steg behövs då inte mitt crunch orkade med riktigt.
provade mina basar med ett MDS APH1DD slutsteg i en volvo v40 och det lät bra och dunkade på så plåten på dörrarna buktade och vindrutetorkarna (på framrutan) fladdrade !
så jag vart sugen på ett sånt slut steg men har börjat tvivla på MDS.
så jag skulle villja ha tips på bra slutsteg som gärna får orka med att poppa på 4st T112D2 basar fullt ut.
har funderingar på ett Rockford Fosgate T8002 Power slutsteg men vill gärna ha tips och råd av de lite mer kunniga.'
Huvud enheter kommer vara en Pioneer Deh 7700mp som för tillfället är inlämmnad på brl för att lagas. hoppas jag får tillbaka den.
så blir det förmodligen ljudbygge i min 200sx-90
efter som jag inte vart nöjd med ljuden i min Volvo 940.

Tack på förhand.. Mvh Pelle

Hej tänkte tipsa om steg .....jag kör med t8002 och en power 10:a i rf rekomenderade portade låda, lasta basen i 4 ohm och brygga steget, det smäller på bra. på papper lämnar steget 1577 watt i 1 ohm. bryggar du steget så har du upp minst 800 watt rms och du kan köra i 4 ohm glöm ej kondensator minst 1 farad då steget suger kraftigt med ström. steget ska klara minst 6 st tior med fullt utslag så effekten finns, har en godvän som tävlar och säljer nya prylar billigt...www.s40.se där kan du se saker till salu och byggbilder........ps listpris på steget är 6998:- jag fick basen o steget för 6000 totalt i kartong ej spelat....

Sök