2912
Sök

Kan min vägmätare vara trixad?

12 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Jag håller på att sälja min bmw 316 compact, 94 års modell som har gått ca 21 000 mil. En kille kom och kollade på bilen och när han var klar med provköringen så tryckte han lite på trippmätaren och helt plötsligt så stod mätarställningen konstigt nog på 36 000 mil. Jag frågade vad han höll på med och då sa han "ja, det var som jag misstänkte, den har gått mer än de 21 000 milen". Och efter det så ville han pruta 5 000 kr.

Han sa att han hade gått in i bilens dator. Jag frågade HUR och han sa "men det såg du ju". Jag sa "nej" samtidigt som jag sa att jag ville se den manick han hade använt för att ta sig in i bilens dator och då sa han "ja, men då ska ju alla se den sen". Så jag fick inte reda på hur han hade gjort. Men 36 000 mil dök bara upp tillfälligt givetvis. Nu står mätaren på ca 21 000 mil.

Bilen är svensksåld och jag har absolut inte trixat med mätaren och enligt gamla besiktningsprotokoll så stämmer bilens mätare med verkligheten. Jag har dock ägt bilen i endast 1 år. Men min fråga är, kan man verkligen gå in i bilens dator på det viset? Och måste man ta in bilen på bmw-service i så fall för att dom ska kunna konstatera att mätaren är trixad (han som provkörde bilen frågade också 3 gånger när bilen senast hade vart inne på service).

1 758 Inlägg
29 mars 2009
Han försökte blåsa dig!
Det där är ett välkänt "knep" bland skojjare. Kommer inte ihåg vad det är för något som kommer upp när man trycker sådär, men det är INTE vägmätarställningen iaf.

EDIT: Sökte lite nu för att fräscha upp minnet. Det man gör är att man har tändningsnyckeln i läge 0, sedan trycker man ner "pinnen" till trippmätaren och håller den intryckt samtidigt som man vrider tändningsnyckeln till läge II.
Då kommer man in i en liten "lista" där följande går att läsa ut:
* BMW Leveransomfång (1)
* Kod nr datapost (2)
* K-tal (3)
* Chassienummer (4)
* Mjukvaruversion (5)
* Ändringsindex (6)
Senast redigerat av schnauz (29 mars 2009)

12 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
Han försökte blåsa dig!
Det där är ett välkänt "knep" bland skojjare. Kommer inte ihåg vad det är för något som kommer upp när man trycker sådär, men det är INTE vägmätarställningen iaf.

Ok, tack för svaret. Det var som jag misstänkte. Jättebra att få höra andras synpunkter här, uppskatter verkligen det.

dARKiE
5 031 Inlägg
29 mars 2009
Det är bla information om mjukvaran(versionsnummer...) och instrumenttest(sista testet då mätarna flaxar upp till max och sedan ned igen) men man kan inte se någon vägmätarställning bland alla dessa siffror.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 758 Inlägg
29 mars 2009
Uppdaterade lite i mitt tidigare inlägg!

12 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
Han försökte blåsa dig!

EDIT: Sökte lite nu för att fräscha upp minnet. Det man gör är att man har tändningsnyckeln i läge 0, sedan trycker man ner "pinnen" till trippmätaren och håller den intryckt samtidigt som man vrider tändningsnyckeln till läge II.
* BMW Leveransomfång (1)
* Kod nr datapost (2)
* K-tal (3)
* Chassienummer (4)
* Mjukvaruversion (5)
* Ändringsindex (6)

Ok, Det var precis så han gjorde, han grejade med tändningen och trippmätaren samtidigt. Men du menar alltså att det talet som förut dök upp (36 000) avser alltså punkterna 1-6, och har således inte ett dugg att göra med vägmätarställningen?

12 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
Det är bla information om mjukvaran(versionsnummer...) och instrumenttest(sista testet då mätarna flaxar upp till max och sedan ned igen) men man kan inte se någon vägmätarställning bland alla dessa siffror.

Ok, tack för info.

dARKiE
5 031 Inlägg
29 mars 2009
sunnyboybmw skrev:
schnauz skrev:
Han försökte blåsa dig!

* BMW Leveransomfång (1)
* Kod nr datapost (2)
* K-tal (3)
* Chassienummer (4)
* Mjukvaruversion (5)
* Ändringsindex (6)

Ok, Det var precis så han gjorde, han grejade med tändningen och trippmätaren samtidigt. Men du menar alltså att det talet som förut dök upp (36 000) avser alltså punkterna 1-6, och har således inte ett dugg att göra med vägmätarställningen?

Nej, det har inget med vägmätarställningen att göra. Det är en stor skröna som går runt på vissa forum!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 758 Inlägg
29 mars 2009
sunnyboybmw skrev:
schnauz skrev:
Han försökte blåsa dig!

* BMW Leveransomfång (1)
* Kod nr datapost (2)
* K-tal (3)
* Chassienummer (4)
* Mjukvaruversion (5)
* Ändringsindex (6)

Exakt, det har ingenting med mätarställningen att göra.

12 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
sunnyboybmw skrev:
schnauz skrev:
Han försökte blåsa dig!

* BMW Leveransomfång (1)
* Kod nr datapost (2)
* K-tal (3)
* Chassienummer (4)
* Mjukvaruversion (5)
* Ändringsindex (6)

Nej, det har inget med vägmätarställningen att göra. Det är en stor skröna som går runt på vissa forum!

Ok, jag tackar för all information jag fått av er. Nu är jag förberedd med argument om det skulle vara så att någon ytterligare försöker med det trixet.

Sök