29 mars 2009
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att sälja min bmw 316 compact, 94 års modell som har gått ca 21 000 mil. En kille kom och kollade på bilen och när han var klar med provköringen så tryckte han lite på trippmätaren och helt plötsligt så stod mätarställningen konstigt nog på 36 000 mil. Jag frågade vad han höll på med och då sa han "ja, det var som jag misstänkte, den har gått mer än de 21 000 milen". Och efter det så ville han pruta 5 000 kr.
Han sa att han hade gått in i bilens dator. Jag frågade HUR och han sa "men det såg du ju". Jag sa "nej" samtidigt som jag sa att jag ville se den manick han hade använt för att ta sig in i bilens dator och då sa han "ja, men då ska ju alla se den sen". Så jag fick inte reda på hur han hade gjort. Men 36 000 mil dök bara upp tillfälligt givetvis. Nu står mätaren på ca 21 000 mil.
Bilen är svensksåld och jag har absolut inte trixat med mätaren och enligt gamla besiktningsprotokoll så stämmer bilens mätare med verkligheten. Jag har dock ägt bilen i endast 1 år. Men min fråga är, kan man verkligen gå in i bilens dator på det viset? Och måste man ta in bilen på bmw-service i så fall för att dom ska kunna konstatera att mätaren är trixad (han som provkörde bilen frågade också 3 gånger när bilen senast hade vart inne på service).