4658
Sök

Trimma en volvo 855 turbo!

Lastbilchaufför
53 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
jag har en volvo 2.3 Turbo! och undrar hur jag kan trimma och höja laddtrycket på biligaste sättet!
Vore jätte snällt med snabba svar!


819 Inlägg
31 juli 2008
#2
chip chip och åter chip.. pystrim är inget att hålla på med på dessa bilar.
ett begagnat chip kan du få tag i för 800-3000 spän.

//Andreas

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

1 268 Inlägg
31 juli 2008
#3
andreasgustavsson skrev:
chip chip och åter chip.. pystrim är inget att hålla på med på dessa bilar.
ett begagnat chip kan du få tag i för 800-3000 spän.

//Andreas

beggade chip är väl ingen höjdare?

varje bil är ju unik ingen är lik den andre om man säger så?

Lastbilchaufför
53 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#4
Okej men man måste väl skicka iväg min box för omlödning!?... :S


Teddan
2 495 Inlägg
31 juli 2008
#5
LazerHawke skrev:
andreasgustavsson skrev:
chip chip och åter chip.. pystrim är inget att hålla på med på dessa bilar.
ett begagnat chip kan du få tag i för 800-3000 spän.

//Andreas

beggade chip är väl ingen höjdare?

varje bil är ju unik ingen är lik den andre om man säger så?

tror du dom olika trimfirmorna mappar varje bil dom får in ???

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
#6
Det finns elektronisk laddtrycksstyrning, vet inte hur/om det funkar?
Men det bästa är chippning, men undvik att gå över 1,2 bar, för sen viker sig originalvevstakarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 268 Inlägg
31 juli 2008
#7
r-ted skrev:
LazerHawke skrev:
andreasgustavsson skrev:
chip chip och åter chip.. pystrim är inget att hålla på med på dessa bilar.
ett begagnat chip kan du få tag i för 800-3000 spän.

//Andreas

beggade chip är väl ingen höjdare?

varje bil är ju unik ingen är lik den andre om man säger så?

tror du dom olika trimfirmorna mappar varje bil dom får in ???

nej men ta exempelvis BSR då.... man chippar då "gifter sig" bilen me mjukvaran  och går inte få in i nån annan bil?

2 911 Inlägg
31 juli 2008
#8
Ingen bil är unik, men chippen plockar inte heller max ur bilen, vilket en mappning kan göra som är mer individuell.
Enda som diffar mellan bilarna är boxarna och dess box-nr som då skiljer sig. Det "kan" gå att ta chip från en box med annat nummer, men inte att rekommendera, har man otur startar inte ens bilen, motorlampan tänds o.s.v.

2 911 Inlägg
31 juli 2008
#9
LazerHawke skrev:
r-ted skrev:
LazerHawke skrev:

beggade chip är väl ingen höjdare?

varje bil är ju unik ingen är lik den andre om man säger så?

tror du dom olika trimfirmorna mappar varje bil dom får in ???

nej men ta exempelvis BSR då.... man chippar då "gifter sig" bilen me mjukvaran  och går inte få in i nån annan bil?

Det är deras PPC box som gifter sig med bilen, inte mjukvaran i sig.
Å andra sidan får du inte ut mjukvaran ur deras boxar hur som helst heller.

285 Inlägg
31 juli 2008
#10
Det är absolut ingen fara med att byta chip mellan likadana bilar..ett chip är inte inviduelt.


1 268 Inlägg
31 juli 2008
#11
Decibel skrev:
LazerHawke skrev:
r-ted skrev:

tror du dom olika trimfirmorna mappar varje bil dom får in ???

nej men ta exempelvis BSR då.... man chippar då "gifter sig" bilen me mjukvaran  och går inte få in i nån annan bil?

Det är deras PPC box som gifter sig med bilen, inte mjukvaran i sig.
Å andra sidan får du inte ut mjukvaran ur deras boxar hur som helst heller.

oki

167 Inlägg
31 juli 2008
#12
Köp ett chip och låt nån radiohandlare löda fast sockeln, så kan du byta chip snabbt. börja inte pilla på wg´n för högre ladd! ska du trimma lätt så skaffa Chip, öppetfilter, 3" downpipe, Racekat, 3" JT rör efter katten.

Lycka till big_smile

Överladd<3

2 452 Inlägg
31 juli 2008
#13
ang laddtryck på chipen....så är det inte många chip som går över till 1,2 i ladd mina chip går max till 1,0-1,1 och detta är redan köpt programvara...sen kan du flytta över chipet till vilken 850 turbo som helst,men det finns en hålhake den bilen du flyttar till behöver inte gå lika bra som din gjorde...finns orsaker till det kanske fräshare motor sköta oljebyten mm...ang lödning så brukar radiohandlare ta 300-500kr för att löda sockel...funkar med dom som håller på med lödning i datorer med....ge dig inte på o löda själv om du aldrig gjort det...kan bli dyrt i slutändan...

döden kommer tillbaka

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
#14
Anledningen till att dom inte går högre i laddtryck än 1,2bar beror på originalvevstakarna som viker sig platta som en dubbelmacka. wink Eller risken är ganska brutalt överhängande i alla fall. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 Inlägg
18 september 2008
#15
hej ja köpte ett beggagnat steg 3 chip på tradera för 200 spänn i söndags fick det i förrgår det går hur bra som helst att köpa begagnat. :p

Kör så att de ryker :P

143 Inlägg
19 september 2008
#16
skruva wastegate gjorde det igår och bilen går uta helvette börja med ett varv gå sedan uppåt tills du är nöjd men vrid max 3 varv mer våga inte jag iaf lycka till

1 353 Inlägg
19 september 2008
#17
Hooligan87 skrev:
hej ja köpte ett beggagnat steg 3 chip på tradera för 200 spänn i söndags fick det i förrgår det går hur bra som helst att köpa begagnat. :p

sen e de juh frågan om hur stor sannolikhet att det e rätt chip..
kör också runt på ett "blocket" chip påstås va a-tech steg 1- kan kyssa mig nånstans me tanke på att enligt deras hemsida ger chippet 280hk. sen kör ja me jt 3" från turbo me sportkat. vilket innebär steg 3. o de ska de ligga runt 300hk.. åker på stryk av polarens s70 chippad ca 230hk.. så glömm allt va tradera o blocket heter finns inte många som säljer ärliga chip.. har du ändå hittat ett så gratulerar!!!


8 253 Inlägg
19 september 2008
#18
Crille88 skrev:
kör också runt på ett "blocket" chip påstås va a-tech steg 1- kan kyssa mig nånstans me tanke på att enligt deras hemsida ger chippet 280hk. sen kör ja me jt 3" från turbo me sportkat. vilket innebär steg 3. o de ska de ligga runt 300hk.. åker på stryk av polarens s70 chippad ca 230hk.. så glömm allt va tradera o blocket heter finns inte många som säljer ärliga chip.. har du ändå hittat ett så gratulerar!!!

Jag har kört med kopierat chip, funka klockrent. Sen att du får stryk av din polares s70 kan ju t.ex bero på att hans maskin är bättre skick än din. På en normalsliten 850T så får man inte ut nå 300hk med steg 3, 270 ligger närmare sanningen, inte omöjligt att det är lägre ändå.


1 353 Inlägg
19 september 2008
#19
jo precis har inte sagt att ja har 300hk utan att detta e a-techs siffror om detta nu hade varit ett sådant chip vilket ja inte vet..


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
3 april 2009
#20
TurbOla skrev:
Anledningen till att dom inte går högre i laddtryck än 1,2bar beror på originalvevstakarna som viker sig platta som en dubbelmacka. wink Eller risken är ganska brutalt överhängande i alla fall. smile

stakarna i 850 e ju inte världens grymmaste org haha wink



Sök