4248
Sök

Alla hackers, program för att upptäcka loggers och spioner?

12 086 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Jag skulle behöva ett program lr tips på hur man upptäcker om någon läser av ens dator. Typ keylogger.
Jag vill alltså veta hur jag avslöjjar loggerprogrammen, jag vill inte ha dom.

DFFL
9 020 Inlägg
2 april 2009
Sluta porrsurfa på konstiga sidor.
Sluta gå på att du får green card genom att betala 100 dollar till ett konto i Zimbabwe.
Sluta klicka på alla länkar du får.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 005 Inlägg
2 april 2009
Använd ccleaner, spywareblaster och adaware free.
Sen kan du installera ett antivirusskydd tex nod32 eller avg free.

Och givetvis som tidigare talare menade - surfa inte på suspekta sidor.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 april 2009
Spybot Search and Destroy - Finns inge bättre wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

V4
218 Inlägg
2 april 2009
Det är nog svårt att hitta ett program just för att upptäcka Keyloggers m.m, det är ju det man har ett antivirusprogram till så installera ett vettigt sådant ifall du inte redan har det.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

1 079 Inlägg
2 april 2009
Kör nod32, malwarebytes och spybot - search & destroy. Undviker Internet Explorer, kör med mozilla och flashblock istället, och inte går på att man är den miljonte besökaren och har vunnit 10miljoner.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

12 086 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Jag får förtydliga, det är inga virus jag vill få bort.
Utan att gå in för långt på ämnet så misstänker jag att någon (i samma nätverk, i samma hus) sitter och kollar vad någon annan gör i sin dator.. integritetskränkning, sjukligt kontrollbehov)

Det har alltså inte med porrsurfing att göra. Utan jävligt känsliga saker.
Spybot finns redan, tänkte om de fanns något mer direkt inriktat på loggers.
Senast redigerat av JapMax (2 april 2009)

4 005 Inlägg
2 april 2009
Det enklaste du kan göra isåfall om du tror att någon sniffar din trafik är att kryptera din internetuppkoppling. Antingen genom nätverket http://www.torproject.org

Eller genom en VPN tjänst där du får en krypterad förbindelse och nytt ipnummer av tjänsteleverantören.

Där kan du välja relakks.com eller flashback.name. Kostar 49kr/mån.

360 Inlägg
2 april 2009
Du kan börja med o kolla om det är någon konstig IP uppkopplad till din dator.

Öppna kommando tolken (Kör -> cmd)
skriv "netstat -a"

Oftast med keyloggers under där det står extern adress brukar det så någonting med

customer:xxx.xxx.xx.xx.telia.com

EDIT:
om det är en på samma nätverk så står det nog bara

192.168.X.X

inte 192.168.X.1 för det är din router om du kör genom en sådan. smile
Senast redigerat av Selleen (2 april 2009)

12 086 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Selleen skrev:
Du kan börja med o kolla om det är någon konstig IP uppkopplad till din dator.

Öppna kommando tolken (Kör -> cmd)
skriv "netstat -a"

Oftast med keyloggers under där det står extern adress brukar det så någonting med

customer:xxx.xxx.xx.xx.telia.com

EDIT:
om det är en på samma nätverk så står det nog bara

192.168.X.X

inte 192.168.X.1 för det är din router om du kör genom en sådan. smile

Ok.. den misstänkte sitter på en annan dator men är uppkopplad till samma router.
Jag är inte sådär jätteghaj på ipnummer o sånt tyvärr..
Måste den andra datorn va aktiv för att de ska synas? Lr kan man se det ändå?
Om inte hur kan man se till så han inte får tillgång. Det ända jag vet om nätverk är delade mappar o sånt o de är ju fixat såklart, o de är ju nybörjarstilen. De här jag försöker förhindra/upptäcka är mer ingående hackande prylar.
Just progammet keylogger är redan upptäckt, inte av mig.

Jag prövade o köra de där netstat -a på min egen dator och fick bara upp mitt eget datornamn, och de är väl bra. Men hittar man tex ett främmande namn där så är de något lurt lr?

360 Inlägg
2 april 2009
Ok.. den misstänkte sitter på en annan dator men är uppkopplad till samma router.
Jag är inte sådär jätteghaj på ipnummer o sånt tyvärr..
Måste den andra datorn va aktiv för att de ska synas? Lr kan man se det ändå?
Om inte hur kan man se till så han inte får tillgång. Det ända jag vet om nätverk är delade mappar o sånt o de är ju fixat såklart, o de är ju nybörjarstilen. De här jag försöker förhindra/upptäcka är mer ingående hackande prylar.
Just progammet keylogger är redan upptäckt, inte av mig.

Jag prövade o köra de där netstat -a på min egen dator och fick bara upp mitt eget datornamn, och de är väl bra. Men hittar man tex ett främmande namn där så är de något lurt lr?

Den andra datorn måste ha anslutning igång för att det ska synas där. Norton borde få bort dom utan problem.

Ett tips:
Alltid innan du laddar ner en fil som är lite misstänksam. så kan du söka igenom den på: (starta inte filen före du har sökt igenom den)
http://virusscan.jotti.org

Den sidan söker igenom filen med 20~ olika virusprogram.

Det mest troligaste är att du tagit emot en fil över delade mappar eller något sådant, om han inte är allt för kunnig inom detta ämne smile

12 086 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Men alltså du förstår inte, det handlar inte om virussmittade filer lr annat internettrams.
Jag pratar om en människa som genom sin dator läser av vad en annan gjorde i sin dator i samma nätverk, på samma router. Och de går alltså inte att fråga hen om hen gör de för hen nekar såklart.

Offret har blivit avläst med hjälp av keylogger i 3 års tid och misstänker att det fortf pågår med något annat program. Förstår ni?? Det är alltså rätt allvarliga saker, men det handlar inte om mig och vederbörande håller inte till på den här siten, plus att jag inte vet vart annars jag ska fråga. Därför frågar jag här.

360 Inlägg
2 april 2009
JapMax skrev:
Men alltså du förstår inte, det handlar inte om virussmittade filer lr annat internettrams.
Jag pratar om en människa som genom sin dator läser av vad en annan gjorde i sin dator i samma nätverk, på samma router. Och de går alltså inte att fråga hen om hen gör de för hen nekar såklart.

Offret har blivit avläst med hjälp av keylogger i 3 års tid och misstänker att det fortf pågår med något annat program. Förstår ni?? Det är alltså rätt allvarliga saker, men det handlar inte om mig och vederbörande håller inte till på den här siten, plus att jag inte vet vart annars jag ska fråga. Därför frågar jag här.

Länkar till en sida där du kan fråga någon som kan detta bättre.

skickar ett PM för vet inte riktigt om jag får länka sådant här tongue

och det jag tror är att det ligger en RAT fil på den utsattes dator och då kan hackern göra typ precis vadhan vill med datorn, ta bort filer, ändra filer, läsa allt han skriver. ja, allt. till och med kolla i webcamen om han har någon smile

4 005 Inlägg
3 april 2009
JapMax skrev:

Om du inte vill bli missförstådd hela tiden så rekommenderar jag att du skriver exakt vad situationen är istället så är det lättare att hjälpa dig.

Vill personen i fråga vara riktigt säker så formatera och installera om datorn, installera ovanstående program och sätt upp en 2vägs brandvägg på datorn ( tex http://personalfirewall.comodo.com/down … ewall.html ) som kontrollerar både ingående och utgående trafik. Sedan använder ni en VPN-tjänst enligt ovan. Kolla på tangentbordets kontakt ifall ni har någon fysisk keylogger där också även om det är sällsynt hos privatpersoner.

2 337 Inlägg
3 april 2009
Annars kan man söka på "detect keylogger" på Google, vilket ger en hel drös resultat. Det verkar finnas en hel del program som upptäcker keyloggers och annat skit. Jag hittade bl.a. följande åtgärdslista:

How to detect a Keylogger

* Check the task list by press ctrl+alt+del in windows. Examine all the tasks running, if you unsure of a task look it up on a search engine.
    * Use the system configuration utility to determine which task are loaded at start-up (type "msconfig" in the run box to start).
    * Run your antivirus checker, it's possible this will pick up the Keylogger on your system.
    * Scan your hard disk for the most recent files stored. Look at the contents of any files continually updating (these might be logs).
    * Download a specific keylogger detector program, and see if it detects anything.
    * Run Spybot S&D, this program checks for some known keyloggers.

1 814 Inlägg
3 april 2009
FireTraXX skrev:
Sluta porrsurfa på konstiga sidor.
Sluta gå på att du får green card genom att betala 100 dollar till ett konto i Zimbabwe.
Sluta klicka på alla länkar du får.

lol

Använd Mac.

V4
218 Inlägg
3 april 2009
Som tidigare sagts så kolla upp alla processer som körs och även vilka tjänster som är igång, det kan vara svårt att upptäcka vissa spionprogram då de kan heta likadant som en windows process eller liknande.

De bästa tipset är fortfarande:

1. Installera ett vettigt antivirusprogram som panda, dra ur nätverkssladden och sök igenom hela datorn.

2. Kör lite olika spionprogram rensare som malwarebytes och spybot search and destroy.

3. Laddahem HijackThis och kör programmet sedan laddar du upp loggen från programet på något forum med mer kompetensinom ämnet så som flashback (Ja det finns seriösa människor där med).

4. Går det inte att få bort så installera om datorn och utrusta den med riktig brandvägg.

5. Hjälper inte detta kontakta en expert på datorsäkerhet eller polisen då datorintrång är ett ganska allvarligt brott.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

I brist på annat :)
526 Inlägg
3 april 2009
1. Skrota Winblows
2. Install valfri Linux-dist.
3. Installera NoScript och Adblock i FF
4. Håll reda på vilka tjänster som körs

Sen har du en hyfsat säker maskin smile

Sök