4024
Sök

Koppla basar och lådstorlek ssl

41 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Hur ska jag koppla för att få bästa effekt??? och jag vet hur stor låda jag behöver till en bas. men hur gör jag när jag har två?? tar jag bara det dubbla?? är inte så inne på biljud så jag frågar er som vet:D

Basarna är 2 ssl 12" 2x4 ohm 1000watt max

Steg soundmagus 1500watt rms vid 1ohm

Tacksam för alla svar smile

21 761 Inlägg
2 april 2009
Du kan ta dubbla lådvolymen, det brukar funka bra.

Steget klarar av 1 Ohms belastning, vilket det blir om du parallellkopplar talspolarna och sedan parallellkopplar basarna med varandra. Men då måste du har kraftig strömförsörjning, annars sviktar spänningen och steget får svårt att kontrollera basarna.

Risken för att steg och basar kan gå sönder ökar också markant ifall spänningen sviktar mycket. smile

41 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Ok tack för hjälpen:D Då kanske jag kan börja bygga litegrann under helgen:P

41 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Tror de de kan behövas en konding???smile
Senast redigerat av Audi90coupe (2 april 2009)

2 914 Inlägg
2 april 2009
http://www.soundmagus.com/X1502.html ett sådant?
isånnafall skulle jag nog koppla så du får 2ohm, 950 watt rms tror jag skulle piska domdär basarna ganska bra också. annars så får du nästan för mycket effekt för basarna. tänkte bara på basarnas överlevnad.

41 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Jepp det är ett sådant steg. parallelkopplar jag spolarna och koplar in en bas för sig i steget då???smile

21 761 Inlägg
2 april 2009
Du kan inte få till 2 Ohms belastning om du ska använda båda basarna. Det blir antingen 1, 4 eller 16 Ohm. smile

2 914 Inlägg
2 april 2009
aha fan trodde det var 2 kanaligt xD leta upp det och missa de, ajja det sög ju xD
skulle nog köra på 600 watt rms (4ohm) ändå lika fullt. ajja du gör såhär tongue koppla in så det blir 4 ohm sen prövar du med 1 ohm, sen kör du på det du tykte låter bättre big_smile

42 Inlägg
3 april 2009
kalle_kalle skrev:
http://www.soundmagus.com/X1502.html ett sådant?
isånnafall skulle jag nog koppla så du får 2ohm, 950 watt rms tror jag skulle piska domdär basarna ganska bra också. annars så får du nästan för mycket effekt för basarna. tänkte bara på basarnas överlevnad.

Rätta mig om jag har fel, men för lite effekt kombinerat med försök till hög volym dödar oftare högtalare än för mycket effekt?
Har ytterst sällan varit med om att man grillat en högtalare för att den får för mycket effekt, snarare kass signal. Är det verkligen vanligt att man dödar högtalare med för mycket effekt?

21 761 Inlägg
3 april 2009
Det är nog mer vanligt att de "grillas" pga ett klent steg, som då antagligen ger ut en dålig signal eftersom man kanske vrider upp gainkontrollen på max och ökar bassboosten för att försöka få ut mer effekt än steget orkar ge ut. smile

Men om man är medveten om hur ett slutsteg bör anpassas till stereoanläggningen så ska det inte vara någon risk att ett klent steg ger ut en dålig signal, eftersom man i så fall aldrig vrider upp gainkontrollen och/eller bassboosten på max. smile

Det är handhavandet av slutsteget som det handlar om alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (3 april 2009)

Sök