2684
Sök

Trimma Audi 80 Cab 2.3

2 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. jag vill ha lite mer kräm i min motor som nu ligger på 136 hk helt original.
någon som har lite tips på vad som kan göras, jag vill att den ska svara lite snabbare vid gaspådrag.
Eftersom det är fem-cylindrig motor är det ett stort plus om man får ut lite mer ljud av motorn eftersom de låter så fint wink


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 maj 2006
#2
nja, du kan ju alltid klämma på ett grövre avgassystem typ ferrita eller simons så får du lite mer skönsång, i övrigt är det nog ganska dödfött, blir bara dyrt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

657 Inlägg
30 maj 2006
#3
Vad har du för budget? Ca?

Jag körde med 3" hela vägen på min gt coupe, lät gott som fan... För å få lite mer kräm ur en sugmotor så kan du ju börja med extraktor-grenrör, skulle tro att du får bygga själv, har iaf inte sett nått färdigt man kan köpa till dessa.... Sen så ligger ju den mesta effekten i toppen på en sugmotor så hör med en topplocks-specialist vad du kan göra (kan bli bra dyrt) å annan kamaxel

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

347 Inlägg
2 juli 2006
#4
En början är att ställa in insprutningen ordentligt så du iallafall får dina 136hk för på dessa bilar brukar inställningen vandra lite med åren... Oftast med wow resultat smile
Sen kan du ju som jag konvertera bilen till etanol, billigt och högre maxvarv+bättre tryck i bilen.
Detta är dock endel meck med för att man behöver tanka, köra, känna efter och sen ställa in... Men när den väl går på 100% E85 så går den ruskigt bra!

Sen är det byte av kamaxel som gäller. Öppet luftfilter kan nog göra endel också men då behöver du boosta upp insprutningen lite så att motorn kan få lite mer bränsle till det extra syret.

Att ställa in insprutningen på denna bilen är busenkelt och tar bara max 4min. Att mäta upp den kräver lite mer kunskap kanske men jag tror att jag kan förklara hur man gör. Man mäter alltså hur mycket styrsystem (ihop med lambdasonden) får kompensera pådraget för att få bilen att gå ordentligt. Min bil kompenserade så mycket den kunde men kunde ändå inte få tillräckligt med bränsle till motorn. Detta är svårt att känna i bilen för flödet är ändå jämnt och den varvar ändå men den kan mer...

Ska jag hjälpa dig med inställningen så behöver jag en bild på fördelarlocket med kringutrustning bara så att jag kan se om det ser likadant ut på din som min. Din bil är ju faktiskt 5 år nyare...
Senast redigerat av davel (2 juli 2006)



Sök