Val av sommardäck, michelin eller marchal?

Flemming
6 april 2009 · 4 Inlägg

Hej alla,

Jag är en ovan användare av detta forum och vet inte om frågan jag har kan ställas här eller om jag ställt den i rätt kategori?

I alla fall så är jag på gång att skaffa nya sommardäck till min Ford focus. Har fått erbjudande om Michelin eller marchal på en verkstad. Michelinen är klart dyrare och jag funderar därför på Marchal (som inte heller verkar jätte billiga). Jag vill inte gå ner allt för långt i kvalite men inte betala "onödigt" mycket.

Mina frågor:

-Hur är Marchal, bra eller ok däck?
-Bör jag ta Michelinen av kvalitetsskäl?
-Vad är det som man gör avkall på när man väljer bort kvalitet på sommardäck, jag menar, vad är det som blir sämre med ett lägre pris respektive bättre med ett högre pris (förstår att riktigt billiga däck inte är att föredra av de flesta anledningar)?

Tack alla som vill svara mig på detta.

Mvh
/Ganska okunnig på bilar i allmänhet:P

Crille88
6 april 2009 · 1 353 Inlägg

att välja däck är inte alltid det lättaste med tanke på däckjunglen som finns.. att gå till en däckfirma e självklart svårt för de vill tjäna pengar så de e klart att de visar de bästa o dyraste och ett lite billigare alternativ trots att de finns däck som e bättre och billigare.
sen väljer du däck beroende på hur du själv kör. om du kör "vanligt" med bilen så kanske du ska ett par hyffsat lagom billiga däck. kör du lite hårdare o aggresivare så ska du ha nåt däck som tål lite stryk. inte kul o köpa ett budget däck för 400kr styck från däckonline som kommer explodera när man håller runt 200 knyck. du kanske e lite kräsen osv då kanske man vill ha ett däck med väldigt "raka" mönster och tystgående.
mitt tips är faktiskt ändå att kika på www.däckonline.se och kika på däcken där. sen om du vill beställa därifrån eller åka till verkstan och fråga efter samma däck när du läst lite om det är ditt val.

om ja ska ge lite rekomendationer på däcktillverkare så e Hankook ett bra o prisvärt märke. inte för dyrt inte för dåligt.
åker själv på sånna däck fram på bilen, 205-55-16 bak på bilen sitter pirelli nånting 225-45-16.
sen finns juh även Kumho som ligger lagom i pris.

Hoppas de hjälper dig en bit på vägen iaf och lycka till med däckvalet!!

MVH
Crille

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
LordWood
6 april 2009 · 143 Inlägg

Här har du teknikensvärlds sommar däck test från 2008 http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

itouch
6 april 2009 · 1 488 Inlägg

Rubriken var lite otydlig så jag ändrade den åt dig, samt att jag flyttat tråden till rätt forumsdel.

Mvh
Moderator

Eiiiiik
6 april 2009 · 337 Inlägg

Tycker absolut att du ska köra på Michelin, kvalitet å livslängd över det vanliga smile
Håller också prestanda ända ner till milimetermåttet som lagen kräver, vilket många av konkurenterna inte gör.
Håller plånboken tycker jag att valet är lätt smile

Mvh Erik

Sarge
6 april 2009 · 2 337 Inlägg

Min uppfattning är att Marshal inte är ett budgetmärke som lirar i de lägsta divisionerna. Personligen har jag bara positiva erfarenheter av märket, körde KU17-sulor ett par år utan problem. Så de kan jag rekommendera.

Flemming
6 april 2009 · 4 Inlägg

Tack alla ni som svarat hittills. Blir "lite" klokare även om jag fått lite olika svar.

vad säger ni om min fråga om vad det är man gör avkall på när man går ner i pris då? Vad har Michelin som marchal inte har tex. Priset speglar väl något?


tack sålänge igen

Sarge
6 april 2009 · 2 337 Inlägg

Jag funderar fritt, men ett dyrare däck har förmodligen fler timmar i labbet innan det kommer ut på vägen - det har kanske bättre våtegenskaper, slits jämnare, är tystare etc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang