Hej har en Mazda MX-3 och ska ombesiktiga min bil hur blir jag av med HC och CO halten och sen har jag för hög tomgång med??? Mazdan är en V6 24ven 1992:a pls hjälp någon...
Tomgången går ju justera genom att släppa av gasvajern lite. Så hittar du bara var du gör det så fixar du det på 30sekunder
Höga Co och HC halter kan ha med lite allt möjligt och göra tyvärr. Men genom att blanda i lite Etanol och K-sprit i tanken så brukar man komma igenom iaf.
Tomgången går ju justera genom att släppa av gasvajern lite. Så hittar du bara var du gör det så fixar du det på 30sekunder :)
Höga Co och HC halter kan ha med lite allt möjligt och göra tyvärr. Men genom att blanda i lite Etanol och K-sprit i tanken så brukar man komma igenom iaf.
Om du tankar etanol så kommer co halten gå upp iaf... Gör så här byt olja oljefilter och luftfilter så glider han igenom utan problem. glöm inte luftfilter det är bland det viktigaste i ditt fall.
Hög Hc halt beror ju somsagt oftast på att man har fått bensin utspädd i oljan, även kox. Så Hc halten kommer med största sannolikhet sjunka om du byter olja och filter. Co:n är som högst när du har under lamda 1. alltså fet blandning. kolla upp vad du har för lambda värde när dem utförde mätningarna