2862
Sök

När bör man byta original turbon? (S70 2.5T)

Giftig
419 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#1
Det börjar närma sig för trimning av bilen med chip + avgas och jag funderar på om
det är lönt att byta till en ny turbo?
Inte till en större utan bara till en som är ny och fräsch.

Är det värt det, eller man kanske bara kan lämna in den turbon man har på renovering?

Bilen börjar ju bli lite till åren men har väl kanske inte gått så fasligt långt (-99a 16000mil) men man vill ju ändå vara på den säkra sidan för man har ju hört att det kan bli väldigt kostsamt med ett turbo ras och jag tycker att det känns onödigt om man kan göra något för att förebygga det.

Så ni som är duktiga på turbo mekanik kan ju slänga in ett råd om ni har lust.
Vad ska jag göra? En ny eller renovering, vad är bäst? Eller ska jag inte bry mig alls?

Tacksam för alla svar smile

LTJD

7 275 Inlägg
5 april 2009
#2
Ser ingen mening med att byta till en likadan turbo.
Vänta istället tills att den du har säger upp sig och byt då istället.

Turboras eller inte, kostar iaf lika mycket att byta turbon.


Giftig
419 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#3
Okej

Men det jag tänker på med turboras är att det kan skada andra komponenter i motorn som man annars inte skulle behöva riskera. Så det måste ju bli dyrare om den rasar än om man bara byter ut den.

Renovering då?

Och om jag nu inte behöver göra något åt den nu, vid vilken ålder/miltal bör man börja fundera på att göra något?

LTJD

7 275 Inlägg
5 april 2009
#4
Rasar turbon är det sällan att något annat drabbas utav det sålänge man inte fortsätter köra alldeles för länge.

Vet inte vad en renovering kostar men det brukar iaf inte sluta allt för billigt.

Över 20.000 mil bör du ju kunna köra tycker jag.
Men klart att det varierar, beror ju också på hur man sköter prylarna.

Jag står fast vid att du kan sluta oroa dig och lägg pengarna på annat.
Senast redigerat av Brains (5 april 2009)


402 Inlägg
5 april 2009
#5
Finns ingen större anledning att byta en frisk turbo, om du inte ska trimma så mycke.
Själv bytte jag turbo vid 31 000mil, och den var ändå inte helslut. Det märks när den
börjar ge sej, hög oljeförbrukning, och stora rökpuffar ur avgasröret. Kör du vidare
i lugn och ro bara. Var noga med oljebyten, så håller den lika långt till. mvh-Micke


371 Inlägg
5 april 2009
#6
Turboaggregaten på de bilarna ska väl vara rätt tillförlitliga? Ser verklige ingen anledning till att byta vid det miltalet iaf. Du får ju tänka som så att turbon knappt har använts de 16k milen du kört. Är ju relativt lågt tryck de går på i originalskick smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Giftig
419 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#7
Okej då kan jag vara lugn och tuffa vidare smile

Tack för alla bra svaren ni som har svarat smile

LTJD


Sök