2484
Sök

Breddade plåtfälgar volvo

25 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
Hej

håller på och centrumvänder ett par volvo plåtisar och har nu stött på ett problem , när ja vände centrumet blev ju ventilen inåt, hur gör ni med det ni som kan/har breddat ?

tar gärna emot fler tips angående breddning av fälgar!? smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
6 april 2009
#2
Jag har sj inte gjort det men en jag känner satte en böjd förlängd ventil på som han kunde rikta lite som han ville när han skulle pumpa däcket..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

25 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#3
okey, men är det ingen risk att ventilen tar i oket eller så ?

1 798 Inlägg
6 april 2009
#4
Svetsa igen hålet och borra ett nytt på utsidan.
Inte direkt nån raketforskning;)


25 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#5
så ja hade tänkt mig men är det så dom/ni gör när det breddas eller?

1 798 Inlägg
6 april 2009
#6
Inte precis vanligt att man centrumvänder fälgar, mer vanligt att man breddar fälgen, antingen in/utsida eller både och.


566 Inlägg
6 april 2009
#7
Hilmer skrev:
Inte precis vanligt att man centrumvänder fälgar, mer vanligt att man breddar fälgen, antingen in/utsida eller både och.

Jasså..tycker det har blivet mer vanligt att centrum vända nu..


med lem
1 925 Inlägg
6 april 2009
#8
GersbyUltras skrev:
så ja hade tänkt mig men är det så dom/ni gör när det breddas eller?

du har ju vänt centum säger du,, det är inte samma sak som att bredda.

när du breddar så gör du fälgen bredare, vilket gör att du får denna breda kant, fast ventilen är fortfarande på rätt ställe.
när du vänder centrum så får du också en bredare kant, men fälgen blir ju bakofram smile, där av ventilen på baksidan. antingen breddar du fälgarna istället, eller borrar du nytt hål och svetsar igen det gamla..

man kan ju också ha rätt lufttryck i däcken när man sätter på fälgarna wink

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 798 Inlägg
6 april 2009
#9
81an skrev:
Hilmer skrev:
Inte precis vanligt att man centrumvänder fälgar, mer vanligt att man breddar fälgen, antingen in/utsida eller både och.

Jasså..tycker det har blivet mer vanligt att centrum vända nu..

Det förstår jag inte vitsen med, eller beror det på att folk är så snåla att dom inte vill köpa ordentliga däck!?


566 Inlägg
6 april 2009
#10
Hilmer skrev:
81an skrev:
Hilmer skrev:
Inte precis vanligt att man centrumvänder fälgar, mer vanligt att man breddar fälgen, antingen in/utsida eller både och.

Jasså..tycker det har blivet mer vanligt att centrum vända nu..

Det förstår jag inte vitsen med, eller beror det på att folk är så snåla att dom inte vill köpa ordentliga däck!?

ja elr att det går fortare kanske..vem vet!


25 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#11
själv tkr ja det är den breda kanten utåt som är snygg, inte så viktigt för mig att fälgarna är 14 " breda precis.. sen är de mkt svårare och bredda dom också men ja kanske provar det när ja får till centrumvändingen ordentligt.

3 259 Inlägg
6 april 2009
#12
Inte direkt varannan mil man måste kolla däcktrycket, så vad gör det om man måste ta fram en filt o kräla lite en gång i månaden för att komma åt ventilen på insidan?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 april 2009
#13
Hilmer skrev:
81an skrev:
Hilmer skrev:
Inte precis vanligt att man centrumvänder fälgar, mer vanligt att man breddar fälgen, antingen in/utsida eller både och.

Jasså..tycker det har blivet mer vanligt att centrum vända nu..

Det förstår jag inte vitsen med, eller beror det på att folk är så snåla att dom inte vill köpa ordentliga däck!?

det kan va att det ser snyggt ut kanske + att det är billigt .
inte fan går du å köper det dyraste om det finns ett billigare alternativ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

25 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#14
nej det gör inget om ventilen är inåt för den skull att den är svåråtkomlig , men bara den inte tar i bromsoket ?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
6 april 2009
#15
Breddade och centrumvände en uppsättning 17", dom svetsade ja igen ventilhålen på bara å borrade nytt som alla säger.. inte direkt svårt wink

Men har även centrumvända fälgar som ja inte orkade bry mig om ventilen så dom sitter på insidan..
men vad gör väl de? tongue

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

25 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#16
Tack Manne smile. du såg ut o va dukti på detta me breddning (läste tråden)

1 798 Inlägg
6 april 2009
#17
turboforssen skrev:
det kan va att det ser snyggt ut kanske + att det är billigt .
inte fan går du å köper det dyraste om det finns ett billigare alternativ?

Köper naturligtvis inte det dyraste nej, men jag nöjer mig inte heller med en nödlösning som det handlar om i detta fallet.


Jajjemen!
1 512 Inlägg
7 april 2009
#18
Hilmer skrev:
turboforssen skrev:
det kan va att det ser snyggt ut kanske + att det är billigt .
inte fan går du å köper det dyraste om det finns ett billigare alternativ?

Köper naturligtvis inte det dyraste nej, men jag nöjer mig inte heller med en nödlösning som det handlar om i detta fallet.

De kan ju ha med kunskap att göra också, är ju aningen lättare att centrumvända än att bredda.
Jag centrumvände en uppsättning fälgar innan ja provade att bredda, man måste ju börja nånstans wink

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Driifter;)
1 630 Inlägg
7 april 2009
#19
e de bara utseende man är ute efter skulle inte ja ha något emot o centrumvända.. varför krångla mer än nödvändigt..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

213 Inlägg
7 april 2009
#20
Jag har flyttat centrum på mina för att slippa ha spacerplattor (fel ET på 17" plåt)...Därefter är dom breddade, ser inget oseriöst i det, fungerar perfekt och är i mer balans än dom va orginal.


Sök