4489
Sök

Pulserande broms.

43 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
Tjenare. har nyligen renoverat upp toyota celican (86:a) och jag har bytt alla belägg,bromsbackar och även planat av skivorna bak pågrund av rost.

Det är såhär att jag nyligen gick ut och provade bilen för första gången sen 4månader efter renoveringen och när man kör bilen så fungerar allt prima men sen när man ska bromsa in så "pulserar" bromspedalen och far ganska långt ner (känns även som att bromsverkan inte är den bästa). Luftade även bromsarna just innan åkturen och när jag och farsan var klar så kändes bromsen perfekt och gick ej ner längre en halvvägs. Vad kan vara fel?

Ska även påpeka att ena bromsskivan fram har 2st 2mm djupa spår i sig. Trodde inte det var någon fara då spåren endast är ca 2mm breda också. Kan detta vara felet mest troligt?

Bilen vibrerar för övrigt ingenting när man kör den så balansering av framvagn och däck behövs nog ej. Väldigt tacksam för svar då besiktningen är på onsdag. //patrik

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 april 2009
#2
Skeva bromskivor fram med stor sannolikhet.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

205 Inlägg
6 april 2009
#3
Jag håller med föregående talare, skeva skivor!

730 Inlägg
6 april 2009
#4
Skivorna satt antagligen inte rakt i svarven när du planade av dem.
Kan va så att de ligger lort bakom skivan så att den inte ligger helt emot.. Har hänt för mig en gång..
Senast redigerat av YeahBitch (6 april 2009)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Byggare Behm
562 Inlägg
6 april 2009
#5
Pulserande broms brukar innebära en vind bromsskiva, kan oturligt nog vara så att en skiva
som du svarvade har blivit varm och blivit skev.. inget att göra, bara byta skiva.
En annan sak, om bilen varit hårt körd med dåliga skivor så kan hela fästet för oken bli sneda och då får man leta på skroten.
Syns ju på bromsbeläggen om det är snedslitet.

Jag vet för jag har själv en 88´s celica gt4 , 2 spruckna skivor och en skev..  med andra ord nya skivor runt om.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

2 072 Inlägg
6 april 2009
#6
de e skivorna.. när de pulserar skakar ratten? om det ej skakar så e de bakskivorna.. va så på min bil me..

Sandzoo i da house

155 Inlägg
6 april 2009
#7
Har du ABS ????
Isf kan det ha med pumpen att göra.

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

43 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#8
Okej. Tror då inte far min varit så kass att han planar bägge bakskivorna fel och att skivorna blir allt för varma när han arbetat som Reparatör i dryga 25 år, och även han trodde det var främre skivan som behövde bytas men man vill ju höra vad andra har att säga om problemet. Men om det skulle vara så illa att han planat fel så har jag ett par använda men i gott skick som satt på den andra bilen som jag fick.

Jo, ratten skakade den med. ska testa byta den skadade skivan fram imorgon och se hur det blir. Ni tror inte att någon bromsslang har luft i sig också när det gäller att bromspedalen far rätt långt ner?

Förstår som heller inte att skivorna har kunnat bli skeva, morsan hade ju bilen innan mig och hon ägde den i ca 5 år och farsan klagade alltid på att bromsarna vart för lite använda och började rappla pågrund av att hon aldrig riktigt bromsat ordenligt, sägs ju att alltid när man är ute och kör att man ska göra en rätt så hård inbromsning. Tack för svaren så långt. återkommer imorgon om jag lyckats lösa problemen.

2 072 Inlägg
7 april 2009
#9
skakar de i ratten.. e de fram.. 99%..
testa o byt fram så tror jag du löser bromspedalen me wink

Sandzoo i da house

730 Inlägg
7 april 2009
#10
PrimoX88 skrev:
Okej. Tror då inte far min varit så kass att han planar bägge bakskivorna fel och att skivorna blir allt för varma när han arbetat som Reparatör i dryga 25 år, och även han trodde det var främre skivan som behövde bytas men man vill ju höra vad andra har att säga om problemet. Men om det skulle vara så illa att han planat fel så har jag ett par använda men i gott skick som satt på den andra bilen som jag fick.

Jo, ratten skakade den med. ska testa byta den skadade skivan fram imorgon och se hur det blir. Ni tror inte att någon bromsslang har luft i sig också när det gäller att bromspedalen far rätt långt ner?

Förstår som heller inte att skivorna har kunnat bli skeva, morsan hade ju bilen innan mig och hon ägde den i ca 5 år och farsan klagade alltid på att bromsarna vart för lite använda och började rappla pågrund av att hon aldrig riktigt bromsat ordenligt, sägs ju att alltid när man är ute och kör att man ska göra en rätt så hård inbromsning. Tack för svaren så långt. återkommer imorgon om jag lyckats lösa problemen.

Kolla om de e lort bakom skiivan så att den inte ligger helt emot..

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

43 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#11
Sådärja. nu är allt fixat och klart. luftade om bromsarna då det fanns minimalt med luft kvar. så nu tar bromsen betydligt högre upp än förrut. pulserandet i pedalen upphörde nästan helt och hållet då också, men tog lite dåligt i början, Men efter några hårdare inbromsningar så dom nya beläggen får hitta sina spår i skivan så tog bromsen utomordentligt bra och bilen styrde inte åt något håll det minsta. Tack för all hjälp och får hoppas att bilen klarar besiktningen imorgon.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
7 april 2009
#12
dom gånger mina bilar pulserat i bromsarna är när dom stått still ett tag och skivorna fastnat! då pulserar det en aning tills man har svarvat av skivorna med beläggen! så man får bort all rost å skit som sätter sig efter några veckor stillastående!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

43 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#13
Nu är bilen besiktad. Skivan fram vänster som var lite skadad hade sämre bromsverkan än den andra men det skilde inte så mycket, så bilen gick igenom med blanka papper.


Sök