4705
Sök

Sterion dör när jag höjjer volymen

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#1
Hallåj!

Som rubriken lyder.
Det är så att när jag drar på volymen till kanske 50-55% (får ha ganska högt på min sterio), så kan jag spela rätt bra om jag har bas-instlänningarna på sterion på typ -2.. Men höjjer jag till 60% typ, så dör allt, har jag bas-inställningarna på +2 tex, så kan jag inte ens ha 50% volym på sterion. Har även en volt mätare i bilen som visar allt mellan 10-12 volt, vid 10 så dör oftast allting :b, stoppade in en kondensator idag, det stabiliserade det hela lite bättre, så nu håller den sig runt 12volt, men den dör nu istället på 12volt, vid samma volym ungefär (50-55%)

Sakerna jag använder är följande:
Sterio: Alpine iDA-X001
Slutsteg: Alpine V12 (det största)
Bas: Orion HCCA 12.2
Har även dom fetaste kablarna som gick att få tag på i Kiruna, 20mm2(vet inte hur man gör upphöjd 2a)

Jag tycker att om inte steget för tillräckligt med ström så borde det ju vara steget som dör, inte sterio+steg?

Har mätt upp strömmen till batteriet, den får laddning ca 13.8volt vid lite gas, på tomgång runt 13.2.
Detta är då uppmätt på firma som säljer batterier osv.
Och det är för lite laddning, men det borde iallfall klara av mera volym än den gör nu.
Allt började när jag stoppade i Orion basen, eller ja, det var ibland före det, men blev värre och värre när den åkte i.
Före hade jag 2st MAC 12" basar..

Generatorn ligger på 110Amp.

Någon som haft samma problem?
Vad tror ni kan vara felet?
Kan det vara så att jag fixar lite tjockare kablar och drar direkt ström ifrån batteriet med endast en säkring emellan till sterion?

Tacksam för svar!

MVH
Micke
Senast redigerat av MICKEHEHE (10 april 2009)

21 761 Inlägg
10 april 2009
#2
Vart mäter du spänningen?
Heter steget MRP-M1000?
Senast redigerat av Drönirettab (10 april 2009)

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Vart mäter du spänningen?
Heter steget MRP-M1000?

Jag tror volt mätaren ska vara kopplad till batteriet, om den inte är kopplad till sterio, inte helt 100%.. Steget heter så mycket som MRV-F545.

21 761 Inlägg
10 april 2009
#4
Det steget är ju ett 4-kanals steg enligt vad jag får fram, stämmer det?
Har du seriekopplat talspolarna till 4 Ohm?

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Det steget är ju ett 4-kanals steg enligt vad jag får fram, stämmer det?
Har du seriekopplat talspolarna till 4 Ohm?

Yess, det är ett 4-kanaligt..
Jag har bryggat kablarna, +- från 1-2. samma på 3-4...
Testade koppla om, men då blev det bara skit av det hela..

så den är väl på 2ohm? om jag inte förstått allt fel smile
Senast redigerat av MICKEHEHE (10 april 2009)

21 761 Inlägg
10 april 2009
#6
MICKEHEHE skrev:
Jag har bryggat kablarna, +- från 1-2. samma på 3-4...

Bara så att jag inte missförstår nu.

Kör du alltså en talspole till kanal 1+2 (dvs bryggad) och den andra talspolen till kanal 3+4 (också bryggad)?
Senast redigerat av Drönirettab (10 april 2009)

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
MICKEHEHE skrev:
Jag har bryggat kablarna, +- från 1-2. samma på 3-4...

Bara så att jag inte missförstår nu.

Kör du alltså en talspole till kanal 1+2 (dvs bryggad) och den andra talspolen till kanal 3+4 (också bryggad)?

Yess, det är så återförsäljare osv har sagt att jag ska köra. Tills jag får mitt nya steg..

21 761 Inlägg
10 april 2009
#8
Sitter och kikar i en pdf-manual på nätet och det verkar ju inte som att steget är gjort för att bryggkopplas på kanal 1+2, det finns heller ingen markering (Bridged) vid dessa kanaler enligt manualen.

Dessutom, även om det ändå funkar att bryggkoppla kanal 1+2 så belastar du steget mest troligt med för låg impedans i nuvarande läge, åtminstone som jag tolkar manualen. Varje bryggkopplat kanalpar är belastat med 2 Ohm, som du skrev. smile

21 761 Inlägg
10 april 2009
#9
MICKEHEHE skrev:
Har mätt upp strömmen till batteriet, den får laddning ca 13.8volt vid lite gas, på tomgång runt 13.2.

Jag håller med dig, det är för låg laddspänning om mätningen gjordes med bra laddat battteri och endast halvljuset igång. Ifall batteriet däremot var dåligt laddat och att du hade en massa strömförbrukare igång, då är det egentligen inte konstigt med sån laddspänning.

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
MICKEHEHE skrev:
Har mätt upp strömmen till batteriet, den får laddning ca 13.8volt vid lite gas, på tomgång runt 13.2.

Jag håller med dig, det är för låg laddspänning om mätningen gjordes med bra laddat battteri och endast halvljuset igång. Ifall batteriet däremot var dåligt laddat och att du hade en massa strömförbrukare igång, då är det egentligen inte konstigt med sån laddspänning.

Okej, så du tyckerj ag ska testa seriekoppla allt till 3an och 4an?

Batteriet var inte helt 100% laddat, behövs en laddning.
Var endast halvljus igång, ingen fläkt eller så smile

21 761 Inlägg
10 april 2009
#11
MICKEHEHE skrev:
Okej, så du tyckerj ag ska testa seriekoppla allt till 3an och 4an?

Ja, eller koppla ena spolen till kanal 3 och andra till kanal 4. Resultatet borde bli ungefär samma.

MICKEHEHE skrev:
Batteriet var inte helt 100% laddat, behövs en laddning.
Var endast halvljus igång, ingen fläkt eller så smile

Okej. Prova att ladda upp batteriet helt och gör om samma mätning igen. Med den generator som du har så ska den orka försörja halvljuset och insprutningen utan några som helst problem även på tomgång, men det beror även på hur låga varv det är.

Jag har en 100 A generator på min 240-86 med B230E och vid runt 1000 motorvarv så orkar den hålla minst 14 V fastän jag har extralljus+fläkt (på högsta)+elbakruta igång.

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
MICKEHEHE skrev:
Okej, så du tyckerj ag ska testa seriekoppla allt till 3an och 4an?

Ja, eller koppla ena spolen till kanal 3 och andra till kanal 4. Resultatet borde bli ungefär samma.

MICKEHEHE skrev:
Batteriet var inte helt 100% laddat, behövs en laddning.
Var endast halvljus igång, ingen fläkt eller så smile

Okej. Prova att ladda upp batteriet helt och gör om samma mätning igen. Med den generator som du har så ska den orka försörja halvljuset och insprutningen utan några som helst problem även på tomgång, men det beror även på hur låga varv det är.

Jag har en 100 A generator på min 240-86 med B230E och vid runt 1000 motorvarv så orkar den hålla minst 14 V fastän jag har extralljus+fläkt (på högsta)+elbakruta igång.

Åhfan, när jag har på runt 50% och alla lamporna man har på i stan osv, så hoppar bilen fram smile ska byta kolen i generatorn nu iallfall..

21 761 Inlägg
10 april 2009
#13
Det skadar ju inte förstås. smile

Bilen hoppar fram?
Börjar motorn gå dåligt och hackar menar du?

HEHE
156 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Det skadar ju inte förstås. smile

Bilen hoppar fram?
Börjar motorn gå dåligt och hackar menar du?

spridarna får ävlk inte tillräckligt med ström..

21 761 Inlägg
11 april 2009
#15
Jo, det är väl antagligen så. När du har bytt kol så kan du göra en del mätningar för att se att det inte är spänningsfall dels vid stereon och dels vid steget. I manualen rekommenderas bla 21 mm2 kabel (AWG4) och det ska räcka till under förutsättning att alla kabelskor är ordentligt klämda och har bra kontakt, din nuvarande kabel ska alltså vara tillräckligt grov.

Vad har du för säkringstyp på stegets pluskabel, AGU eller ANL?

HEHE
156 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Jo, det är väl antagligen så. När du har bytt kol så kan du göra en del mätningar för att se att det inte är spänningsfall dels vid stereon och dels vid steget. I manualen rekommenderas bla 21 mm2 kabel (AWG4) och det ska räcka till under förutsättning att alla kabelskor är ordentligt klämda och har bra kontakt, din nuvarande kabel ska alltså vara tillräckligt grov.

Vad har du för säkringstyp på stegets pluskabel, AGU eller ANL?

Säkringstyp harj ag inte en aning om, får ta och kika på det imorgon typ smile
Okej, men tror du att det kan hjälpa lite ifall jag drar nya kablar direkt ifrån batteriet till sterion? Lite grövre. För det är ju den som måste få för lite ström eftersom det är den som dör? Testade koppla bort steget helt, då kunde jag spela ganska högt, men sen dog allt.

21 761 Inlägg
11 april 2009
#17
Ja, du bör åtminstone kolla upp stereons pluskabel. Ifall den får sin spänning via en ISO-kontakt så kan det röra sig om dålig kontakt där, sånt händer ibland. Glöm inte bort att kolla upp stereons jord, så att inte den bråkar.

Din bil är ju inte av dagens modell och då kan det vara bra att se över batterijordkablarna också, speciellt kabeln ner till karossen bör tittas på. Ta gärna loss den och slipa plåtrent innan du sätter tillbaka den. Laddkabeln från generatorn är lika bra att kika på. Egentligen skadar det inte att fixa till eller åtminstone kolla upp alla kablar som har med generator och batteri att göra. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 april 2009
#18
Drönirettab skrev:
Ja, du bör åtminstone kolla upp stereons pluskabel. Ifall den får sin spänning via en ISO-kontakt så kan det röra sig om dålig kontakt där, sånt händer ibland. Glöm inte bort att kolla upp stereons jord, så att inte den bråkar.

Din bil är ju inte av dagens modell och då kan det vara bra att se över batterijordkablarna också, speciellt kabeln ner till karossen bör tittas på. Ta gärna loss den och slipa plåtrent innan du sätter tillbaka den. Laddkabeln från generatorn är lika bra att kika på. Egentligen skadar det inte att fixa till eller åtminstone kolla upp alla kablar som har med generator och batteri att göra. smile

*Visslar lite försynt.....*
*Viskar fram:*
Hur ofta skall vi behöva påpeka detta i trådar? wink
SÅ ofta som detta har påpekats borde folk med lätthet kunna söka sig fram till svaren.....big_smile

Ja nu vart jag jobbig igen roll

wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

HEHE
156 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Ja, du bör åtminstone kolla upp stereons pluskabel. Ifall den får sin spänning via en ISO-kontakt så kan det röra sig om dålig kontakt där, sånt händer ibland. Glöm inte bort att kolla upp stereons jord, så att inte den bråkar.

Din bil är ju inte av dagens modell och då kan det vara bra att se över batterijordkablarna också, speciellt kabeln ner till karossen bör tittas på. Ta gärna loss den och slipa plåtrent innan du sätter tillbaka den. Laddkabeln från generatorn är lika bra att kika på. Egentligen skadar det inte att fixa till eller åtminstone kolla upp alla kablar som har med generator och batteri att göra. smile

Vad jag vet så ska många kablar vara bytta, då det har vart kabel brand i bilen. men givetvis ghller detj u itne allt i hela bilen smile
Ska kika på kablarna och kontakterna!


Sök