3440
Sök

Byte 2,5 till T5??

19 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjaa alla har en volvo 855 -93 med en 2,5 liters motor och skulle gärna vilja byta till en T5 (:
då är frågan är det mycke att byta och göra på den lr är det istortsätt bara att byta motorn???
/krille


Tack på förhand smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 mars 2009
#2
Hade du tänkt byta motor inför varje bes sen eller?

Jonas

19 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#3
nej tänkte regga om den


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 mars 2009
#4
Din enda chans då är att få bilen reggad med turbo är att regga den som ombyggt fordon. Och det är JOBB!

Jonas

19 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#5
okej och va är det då som måste göras förutom byte av bromsar??


8 255 Inlägg
20 mars 2009
#6
Det beror på om den är inreggad 92 eller 93. Är den inreggad 92 är det enkelt, men är den inreggad 93 så är det billigast och enlast att köpa en turbo istället.


19 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#7
okej det vet jag inte detär en -93 som är importerad och va på vägen -95..

men va behövs byts vid köp av turbo och ca pris smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 mars 2009
#8
X-tream skrev:
okej det vet jag inte detär en -93 som är importerad och va på vägen -95..

men va behövs byts vid köp av turbo och ca pris smile

Slå reg nummer på transportstyrelsens hemsida så står första datum som bilen är tagen i bruk i utlandet.

Jonas

19 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#9
det står bara att va i trafik första gången i sverige -95 sen står det inget om när det va i trafik i utlandet


8 255 Inlägg
20 mars 2009
#10
X-tream skrev:
okej det vet jag inte detär en -93 som är importerad och va på vägen -95..

men va behövs byts vid köp av turbo och ca pris smile

Ptja, Minst du måste byta är kabelhärvan i motrorrumet med tillhörande styrbox. Sen ska du ha motorn med alla tillbehör samt downpipen. När du kommit så långt har du så du kan åka och den fungerar, men det är tveksamt om den går att regga om i det skicket. En gissning på pris här är ju 10.000 och uppåt beroende på skick på motorn och hur mycket du lär köpa till. en kabelhärva hittar man för 1000:- och en styrbox hamnar på ungefär samma pengar.


19 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#11
okej men e det så mycke meck med det om man gör det sj???   

Tack för all hjälp:)


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
20 mars 2009
#12
Du måste även byta: bromsskivor, ok och bromscylinder, både fram och bak. Ev. måste du också byta stötdämpare och fjädrar för att stärka framvagnen om motorn väger mycket mer än den nuvarande.
Enklaste är nog att kontakta SFRO och fråga dom.

19 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#13
har nu hört med sfro om byte till T5 och det går bra nu är frågan bara är det svårt att få allt att stämma och hur är det med fästerna till motorn lr måste man göra några till?? tacksam för tipps

tack på förhand //krille:)


8 255 Inlägg
14 april 2009
#14
Motor och växellådsfästen är exakt samma. Svårt är det väl kanske inte, men mycket jobb.



Sök