3652
Sök

billjud till en Mercedes 300e -90 (basar + steg)

18 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Ska köpa basar och steg men har många som står på min sida och säger olika saker, kanske inte så ovanligt men väldigt jobbigt då man själv inte är så duktig på det här..

Till en mercedes 300e - 90 vad skulle ni rekomendera för basar och steg? Vill ju att det ska höras och vill gärna vara med och kriga med killarna på byn om bra ljud tongue
Har kollat på några baspaket men blir ändå lite osäker på vad som passar merca eftersom vissa säger att det är svårt att få in basen i kupen..

1 045 Inlägg
9 december 2008
#2
jag skulle satsa på ett par basar som spelar bra i bandpass låda, och sen bygga en sån låda, det är de bästa för din bil.


1 727 Inlägg
9 december 2008
#3
Sök efter andra mercabyggen.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 785 Inlägg
9 december 2008
#4
Scharlotte skrev:
Hej!

Ska köpa basar och steg men har många som står på min sida och säger olika saker, kanske inte så ovanligt men väldigt jobbigt då man själv inte är så duktig på det här..

Till en mercedes 300e - 90 vad skulle ni rekomendera för basar och steg? Vill ju att det ska höras och vill gärna vara med och kriga med killarna på byn om bra ljud tongue
Har kollat på några baspaket men blir ändå lite osäker på vad som passar merca eftersom vissa säger att det är svårt att få in basen i kupen..
Det stämmer bra att det är svårt att få in ljudet i kupén. Eftersom det är väldigt begränsade möjligheter i den bilen så rekommenderar jag att du köper basar som trivs i sluten konstruktion. Det gör att du kan använda dig av en 4 ordningens bandpass konstruktion.

Det är väldigt noga att någon som kan räkna gör beräkningarna för dina basar då konstruktionen är väldigt känslig på volymer och port längder.

Slutsteg väljer du efter basens effektålighet i RMS men det är aldrig fel att ha lite större steg. Då kan du köra steget med full kontroll och ändå spela basarna fullt ut.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

18 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#5
Okej!
Fungerar de på samma vis som en passivlåda?
Finns de någon sida där man kan kolla på sådana basar?

Tack för alla svar!

457 Inlägg
10 december 2008
#6
Det är fortfarande en passiv låda, men den funkar lite annorlunda om man jämför med en vanlig portad (basreflex) en bandpass låda så går ALL luft ut genom en port ist för att de som vanlig är att basen spelar utåt och porten sköter mottrycket, men som sagt så tror jag att bandpass funkar bäst.

Men har sett bilder på ett annat forum där dom kör med vanligt portad låda som har en luft kanal in igenom skidluckan t.ex som både portens och basens tryck går igenom.

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=45346 det kan ju vara något?

1 058 Inlägg
10 december 2008
#7
är det inte i denna mercan tanken sitter bakom ryggstödet? isf är ju bandpass det enda alternativet om man ska spela högt..

PoLoud =D

18 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#8
vw_performance skrev:
är det inte i denna mercan tanken sitter bakom ryggstödet? isf är ju bandpass det enda alternativet om man ska spela högt..
Jo i min merca så sitter tanken bakom ryggstöden hmm
Okej då blire till att investera en sån då smile
Tack för all hjälp!

260 Inlägg
10 december 2008
#9
Om du kan så bygg en egen bandpasslåda så blir den ju anpassad för just din bil med mått o allt,
Det ska ju den du köper hos kunna hjälpa dej fram med en ritning..
Lycka till...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 058 Inlägg
11 december 2008
#10
C-son skrev:
Äh vadå svårt... 2 st 15" vända bakåt så är de klart sen
jo tjena..

PoLoud =D

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 december 2008
#11
C-son skrev:
Äh vadå svårt... 2 st 15" vända bakåt så är de klart sen
Mjaa.. vad ska man säga hehehe. rolltongue

En bra bandpasslåda som redan rekomenderats.. Det är det bästa alternativet.
Senast redigerat av Tokken (11 december 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
11 december 2008
#12
självklar bandpass med en 6,5" port i hatthyllan. Det gjorde vi i en teambil och det funkade grymt bra.


6 851 Inlägg
11 december 2008
#13
Roger-T skrev:
självklar bandpass med en 6,5" port i hatthyllan. Det gjorde vi i en teambil och det funkade grymt bra.
6.5" port..måste vara special?roll


Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 december 2008
#14
C-son skrev:
Tokken skrev:
C-son skrev:
Äh vadå svårt... 2 st 15" vända bakåt så är de klart sen
Mjaa.. vad ska man säga hehehe. rolltongue

En bra bandpasslåda som redan rekomenderats.. Det är det bästa alternativet.
Säg va du vill.. ja har provat å de funkar kanon.. har provat flertal varianter så ja vet. oavsett om ja inte tävlar eller kan mer än andra. behöver inte va avacerat för å få de å bli bra jämt
Nej men behöver inte dubbla 15" basar för å få bra fjong i en MB..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

33 Inlägg
13 december 2008
#15
Jag körde själv 2st 15" Ground zero i min w124 200e och de tryckte på mer än vad som behövdes smile
det var i en vanlig portad låda vänd bakåt. plockade även ur original högtalarna i hatthyllan, för att få in lite mer ljud i bilen.


1 785 Inlägg
13 december 2008
#16
C-son skrev:
Tokken skrev:
C-son skrev:
Äh vadå svårt... 2 st 15" vända bakåt så är de klart sen
Mjaa.. vad ska man säga hehehe. rolltongue

En bra bandpasslåda som redan rekomenderats.. Det är det bästa alternativet.
Säg va du vill.. ja har provat å de funkar kanon.. har provat flertal varianter så ja vet. oavsett om ja inte tävlar eller kan mer än andra. behöver inte va avacerat för å få de å bli bra jämt
Fungerar gör det men resultatet är inte någon höjdare. En rätt anpassad bandpass med ett element lämpat för sluten montering är det absolut bästa alternativet vid montering av basar i denna bil. Detta gäller alla bilar med en sådan stark begränsning av utrymmet mellan kupé och bagage.

Och de behöver inte vara 15" stora för att spela djupbas i en bil. 2st 12" är mer än nog för att uppnå 135-140dB det är klart över lyssningsnivå.

Det du behöver är först en som är duktig och väljer ut element åt dig och sedan kan räkna på bandpasslådor. Därefter en som är duktig på att bygga i MDF. Sedan har du en mycket väl fungerande baslåda till din bil. Det är få som har riktig bas i sina sedan bilar då de oftast bygger bas för sina matvaror de handlar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
13 december 2008
#17
Ja, jag håller med. Bandpasskonstruktionen gör ju att allt ljud automatiskt kommer in i kupén när man låter röret sticka upp i tex hatthyllan.

Grejen är som sagt att använda rätt element och ha rätt uträknad låda eftersom den lådtypen inte är lika lätt att "slänga ihop" som basreflexlådan (som i sin tur är svårare än sluten låda) är. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2008)

9 Inlägg
19 april 2009
#18
JumJum skrev:
Jag körde själv 2st 15" Ground zero i min w124 200e och de tryckte på mer än vad som behövdes smile
det var i en vanlig portad låda vänd bakåt. plockade även ur original högtalarna i hatthyllan, för att få in lite mer ljud i bilen.
hur plockar man ut orginala högtalaren från en w124 300 ce?
Senast redigerat av mecko (20 april 2009)


341 Inlägg
19 april 2009
#19
Jag rekommenderar en låda under handskfacket. Finns tillräckligt med plats för c:a 15 liter och det finns flera 10" basar som funkar i den volymen.
I min förra 300 fungerade den lösningen bättre än allt annat jag försökte mig på i bagaget.
Har kvar lådan om exakta mått behövs smile



Sök