Kort klargörande: begreppen solid och metallic har ingenting med klarlacken att göra, begreppen berättar bara om det är ren färg eller om det är någon kosmetisk tillsats(som metallic/pearl osv) i lacken.
Idag är alla färger uppbyggda med en grundfärg(rostskydd, finns många olka sätt), en bas(som enbart är för syns skull, det som ger kulören på bilen mao) och en toplack(klar-/skyddslack).
Volvo har säkerligen samma klarlack på solid och metallic-lackerna, MAO ingen skillnad på att hålla klarlacken i trim, dock kan ju skador synas lite lättare på den solida då inget bryter ljuset överallt som på en metallic.
När man reparera en lackskada är en solid färg överlägset mer förlåtande eftersom att en metallic måste du inte bara blanda rätt utan även måla på rätt sätt, mer färg=metall-kornen sjunker i lacken, mindre färg= metall-kornen ligger väl synligt, och blir då svårare att efterlikna orginalkulören
Tvärr ser alla orginallacker ut som skit idag, man ska helst våtslipa och polera för att få en riktigt snygg yta.
Men min personliga åsikt är att solid är mycket snyggare och djupare
kan ju bara hänvisa till Niklasw´s välpolerade åk längre upp i tråden.. mums