3954
Sök

Vanlig service, Volvo S70 TDi -97 (38,000mil), HJÄLP en gröngöling!

12 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Har tänkt göra en lättare service på farsans Volvo.
Är totalt grön på detta så alla så tips och trixs är välkomna tongue (är typ min första gång).
Iaf. vad jag tänkt byta är:
*Olja
*Oljefilter
*Bränslefilter
*Luftfilter

Tänkte först om det är ngn speciell serviceintervall på bränslefiltret? Vars är detta lokaliserat?
Svårt att byta? Kan det bli problem med luft i systemet efteråt? Har läst om ngn kondensavtappning som skall göras, vad är detta, och hur går man tillväga?

Sen vars är avtappningen för oljan lokaliserad? Och vars sitter filtret? Manualen står det inte mkt i, har iofs inte kollat i motorutrymmet än, då jag inte har bilen hemma, men om ni vet får ni gärna tala om. smile

OFT: Lite Off-topic, enligt vad jag läst på webben är bytet av pumpremmen vid 6 000mils intervaller, behöver man göra en s.k. dynamisk pumpinställning då, eller gäller det för kammremsbytet? Och detta intervall har läst om ska vara 12 000mil stämmer det?

Är det ngn övrig service som behöves göras på en diesel och turbo?

Många frågor, så hoppas på många svar wink
Tack på förhand!
/Topcaten
Senast redigerat av Topcaten (21 april 2009)

Bussmekaniker
81 Inlägg
21 april 2009
#2
Om du går under bilen så ser du en klump under motorn den såkallade oljesumpen. På långsidan av den sitter en plugg du lossar på. Säg att pluggen sitter på bakre sidan, oljefiltret sitter på främre sidan rakt upp en liten burk om jag inte minns helt fel.

Det det där kamremen stämmer nog, någonstans där skall man byta, vet att min byttes vid 15000 mil iaf.

Du behöver inte lufta systemet, bara att byta bränslefiltret, kan dock vara lite trögstartat i början.
När du väl fått igång motorn, STOPPA INTE. låt den stå och gå en stund så allt är korrekt så den inte dör när du kör iväg. Ett tips för att slippa hålla på starten är att hälla diesel rakt i bränslefiltret, men då måste dieseln vara helt ren, du avgör själv. Och är inte svårt att byta.

Olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter. Oftast är det inget fel på luftfiltret så det kanske inte ens behövs bytas.

hrm, har jag glömt någonting får du säga till!

12 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#3
Socca skrev:
Om du går under bilen så ser du en klump under motorn den såkallade oljesumpen. På långsidan av den sitter en plugg du lossar på. Säg att pluggen sitter på bakre sidan, oljefiltret sitter på främre sidan rakt upp en liten burk om jag inte minns helt fel.

Det det där kamremen stämmer nog, någonstans där skall man byta, vet att min byttes vid 15000 mil iaf.

Du behöver inte lufta systemet, bara att byta bränslefiltret, kan dock vara lite trögstartat i början.
När du väl fått igång motorn, STOPPA INTE. låt den stå och gå en stund så allt är korrekt så den inte dör när du kör iväg. Ett tips för att slippa hålla på starten är att hälla diesel rakt i bränslefiltret, men då måste dieseln vara helt ren, du avgör själv. Och är inte svårt att byta.

Olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter. Oftast är det inget fel på luftfiltret så det kanske inte ens behövs bytas.

hrm, har jag glömt någonting får du säga till!

Tack!
Har kikat lite i motorn nu, och lokaliserat både oljefiltret (sitter sett framifrån bakom motorn till vänster liggandes), och avtappning är på baksidan). Är dock lite orolig för hurvida svårt det är att få bort filtret, vilket håll vrids den? Moturs? Dvs. åt vänster sett från H.framhjul? Man smörjer kontaktytan i filtrer och fyller filtret med olja va?

http://img10.imageshack.us/img10/6165/bransle001.th.jpg

Bränslefiltret sitter det alltså i denna klump? Det är alltså ett filter av insats-slag? Har egentligen ingen större lust och röra denna mojjäng, ser farlig ut. tongue Men det kanske inte är så svårt, angående avtappningen av kondensvatten, vilken är luftskruven? Avtappningspluggen är väl i botten? Kan man fylla filtret (burken) med diesel, fastän filtret är av instatsslag?

Har kollat luftfiltret och det var ok, så inget byte där.

VH/Topcaten
Senast redigerat av Topcaten (22 april 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
22 april 2009
#4
det behövs inga special verktyg eller nått sånt, bara att skruva bort. fyll det nya filtret med diesel.
oljefiltret är inga problem att få bort, vrid år vänster som du skrev. ha en balja under då det rinner lite olja, smörj gummit och dit med nya filtret. lite trångt bara men det går.
Kamremmen bör bytas runt 12-15 tusen mil.
Det finns ett kupé filter också som man bör byta med jämna mellanrum. Sitter under plasten på vänster sida bil intill rutan sett framifrån.

Luftskruven behöver du inte öppna om du fyller filtret, starta och håll gärna lite gas på motorn så sugs luften bort fortast.
Skruva upp urtappningspluggen förtst innan du byter så blir det mindre spill. glöm inte att skruva åt den sen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

12 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#5
snurbo_diesel skrev:
det behövs inga special verktyg eller nått sånt, bara att skruva bort. fyll det nya filtret med diesel.
oljefiltret är inga problem att få bort, vrid år vänster som du skrev. ha en balja under då det rinner lite olja, smörj gummit och dit med nya filtret. lite trångt bara men det går.
Kamremmen bör bytas runt 12-15 tusen mil.
Det finns ett kupé filter också som man bör byta med jämna mellanrum. Sitter under plasten på vänster sida bil intill rutan sett framifrån.

Luftskruven behöver du inte öppna om du fyller filtret, starta och håll gärna lite gas på motorn så sugs luften bort fortast.
Skruva upp urtappningspluggen förtst innan du byter så blir det mindre spill. glöm inte att skruva åt den sen.

Luft och pollen filtret är bytt vid 35,000mil enligt serviceboken, så tror det brode vara okej, ska dock kolla.

Så alltså, skruva bort avtappningspluggen så allt diesel som förnärvarande är i bränslefiltret rinner ut, öppna bränslefiltret (som görs hur? lyfter man bort överdelen av filtret där alla slangar går in?), dränk det nya filtret i diesel, stoppa ner, skruva ihop? smile

EDIT: Schysst ride du har.

UPDT: Tänkte bara uppdatera hur det gick (som man så fota glömmer), allt gick bra.
Glömde dock fylla bränslefiltret med diesel igen, vilket man borde gjort, fick tugga på startmotorn dryga 2min för att den skulle gå igen. Bränslefiltret bytes genom att tre skruvar som håller fast den undre skyddet runt bränslefiltret lossas och tas bort, därefter kan man dra ner skyddet runt bränslefiltret (bränslefiltret sitter kvar), därefter lossar man på insprutningen på toppen så du kan gänga loss filtret, byt detta och sedan skruva fast alltihop igen. smile Oljefiltret inga problem, vrids åt vänster för upp, höger för igen, sett från H.framjul (passagerarsidan).
Senast redigerat av Topcaten (22 april 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
22 april 2009
#6
man skruvar på själva filtret. eller vad man ska säga, eller så sitter det en skruv i överkant som håller ihop filtret, kommer inte ihåg riktigt hur det var nu

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök