3125
Sök

Behöver eran hjälp vad ska man ha EXAKT

196 Inlägg
17 juni 2005
Trådstartare
Hej
Då har man gjort kunskaps provet och ska göra körprovet 26 juli men då åter till frågan man vill ju kunna dunka lite plåt, vad ska man ha exakt jag vet att jag ska ha 2 st 12" basar, slutsteg, basenhet, mellanregister. Men de ska väl vara något mer som säkringar kablar mm. Kan ni hjälpa mig?

Sedan undrar jag vad man ska ha för slutsteg exakt om man ska driva 2st 12" basar på 400 RMSW. Ge mig järna tipps och länkar allt får inte gå över 8500:-

mvh defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

83 Inlägg
17 juni 2005
Du behöver ju först en grov strömkabel, direkt från batteriet, till slutsteget. Denna ska säkras, tror jag, max 30cm från batteriet. Kondningen kopplar du in på strömkabeln, just vid steget. Lågnivåkabel går fran stereon till slutsteget, så långt från alla strömkabalar det går, för att undvika störningar. Sedan har du en grov jordkabel, från steget, till lämpligt ställe bak. Vill du vara riktigt seriös drar du den fram till batteriet, men jag jordar alltid i närheten av steget, enklast så. Sen saknar du bara en grov högtalarkabel till basarna, så är allt frid och fröjd sedan. Exakta dimensioner på kabel och säkringar, beror på vad du har för grejer sen. Men vad gäller kabel så är det alltid bra med lite tjockare... ; )

859 Inlägg
17 juni 2005
Jag skulle inte rekommendera 2x12" basar i ett bygge för max 8500kr, för dom kräver massor av effekt och det har man inte råd med vid sån pressad budget.

Jag skulle delat upp stålarna såhär:

CD 2000-3000kr
Framsystem 1500-2000kr
Fyrkanalsslutsteg 2500kr
Bas (en 10 eller 12") 1000-1500kr
Kablar och övrigt 500- 1000kr

Kan låta som en "tråkig" uppsätning grejjer men det är det verkligen inte om man monterar allt på ett bra sätt.

Köp gärna begagnat, man får mycket mer för pengarna enligt mig.

MVH Theo

494 Inlägg
17 juni 2005
Ja påstår inte att jag är provs men fundera på vad du vill ha ut`av ditt bygge?
tror du att du vill bygga ut?? i framtiden de är lätt hänt jag köpte budget grejer från början var nöjd i två veckor sen var jag tvungen att börja om från skratch
nu köper jag någe sånär skyssta grejer från början dee tar lite tid innan de blir klart men de är kul att bygga..

du kan få köpa en 10" av mig färdig bbygg mds med neon:D koste mig 2000 hade den i två veckor:D

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök