3496
Sök

Fuska ner Co - halten Bmw e36

325 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
Har en Bmw e36 cab -94
org så har den dubbla avgasrör hela vägen.
Men byggde om detta till ett större hela vägen.

Föra året fick jag ombesiktning för hög co, och något annat värde.

besiktnings gubben, Sa att det berode på ombyggt avgasystem, Eller läcka på systemet, eller dålig topplockspackning.

Jag tankade e85 och tätade några hål innan katten.
Då släppte han igenom mig.( men det va inte bra, men bättre)

Nu ska jag besikta iår igen och funderar på hur jag ska göra.
Har tätat / fixat avgasystemet så det e är tätt. (kanske räcker)
Kollade kompet och topplocks packningen va bra!

Men finns det något mer jag kan göra för att lättare komma igenom?

Tänkte tanka i e85 denna gången också. I princip rent e85.
Sen hörde jag något om miljöbränsle skulle va bättre?

Tips är välkommet!


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 april 2009
#2
Bara för att du kollat kompet behöver inte topppackningen vara 100% för det..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

757 Inlägg
2 april 2009
#3
har du tankat så mycket e85 nångång före och vet att den går bra med det?

kan bli så att bilen går som en påse nötter oxå med så mycket etanolbruckar räcka med mycket mindre etanol annars så

sen kan ju ett oljebyte kanske vara lägligt med kanske?
Senast redigerat av Lanjin (2 april 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2009
#4
Att fylla på med sprit funkade mest på gamla bilar före katalysator och lambdasondens tid. Snacket om att 4 flaskor k-sprit är lösningen är en MYT! Har din BMW en adaptiv ecu? Dvs att den ställer om sig själv efter bensinkvalitet etc? Om den inte har det behöver du kanske nolla ecun så den fattar att den har ett annat annorlunda avgassystem. Annars är gammal olja oftast boven i dramat om bilen går bra i övrigt.

Mitt råd: byt olja/serva bilen och åk och besiktiga. GSG

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

325 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#5
Alla oljor,stift m.m är bytt föra året. Precis innan bes va.

adaptiv ecu ? Jadu det va en bra fråga. Har vilket som nollat bilen via batteriet flera gånger!


325 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#6
Inga fler tips?


Team Whiplash Racing
98 Inlägg
3 april 2009
#8
lelleal skrev:
de va avgassystemet som gjorde de tror ja tanka etanol och gasa ur den riktigt innan bes smile

hur mycket etanol tankade du i?


Studerande
463 Inlägg
3 april 2009
#9
Är du helt säker på att avgassystemet är tätt? Det är ju bara att testa genom att hålla handen för utblåset...

Annars så kan det finnas flera andra anledningar. Kommer den upp i rätt temp? Annars kan tempgivaren vara trött... Såg att du har öppet luftfilter, det kan ju skada LMM. Trasig LMM=taskiga avgasvärden.

Det är vad jag skulle ha kollat i första hand iaf. Lycka till!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

325 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#10
Hejsan alla.
Skulle bara meddela att nu är bilen bes.
Co halt va inga problem.
Ungefär mått.

10l e85
5l bensin
1 flaska k-sprit
= bra co,lamda, värden!


13 Inlägg
23 april 2009
#11
Vadå K-sprit en myt??
På 740n jag hade förut(med lamda och katt) hade jag på gränsen till godkända värden. Året därpå hälde jag i 2 flaskor K-sprit i halv tank, körde 10 mil och hällde sen i 2 flaskor till innan jag körde 1,5 mil till besiktningen.. Den gick igenom men finfina värden det året! Så K-spriten funkar!!!



Sök