3925
Sök

Audi S4 -92 dör på tomgång?

HEHE
156 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#1
Hallåj!
Nu är det så att jag var ute å körde som vanligt, helt plötsligt så dog bilen.
Testade starta, den gick ingång, men jag var tvungen att ha ganska höga varv, annars dog den, den blöddrade ganska hårt också.
Testade att dra ut LLM:en, då gick den på tomgång bra, inge problem alls..
Körde hem så hörde man vid 2-2500varv riktigt hur det sögs in luft, ska det vara så?
Är det förmodligen LMM:en som säckat när den funkade bra utan den.
Har känt på sistone att den haft lite udda tomgång, och jag tycker den har dragit lite för mycket bensin också.

När bilen dog så kände jag också att det luktade lite bränt, så jag trodde det värsta, men den går på alla cylindrar osv, så det kan man nästan utesluta smile

Tjuvluft ifrån en trasig slang?
LMM:en som är väck?

Någon som haft samma problem?

Tack // Micke

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 688 Inlägg
23 april 2009
#3
2.2t står det på hans bilbeskrivning om det hjälper någon.
Tippar på tjuvluft någonstans, dom här motorerna verkar va rätt känsliga för sådant.
Har den ingen tomgång, eller dör den om den får stå på tomgång en stund?
Senast redigerat av Losgard (23 april 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

HEHE
156 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#4
Losgard skrev:
2.2t står det på hans bilbeskrivning om det hjälper någon.
Tippar på tjuvluft någonstans, dom här motorerna verkar va rätt känsliga för sådant.
Har den ingen tomgång, eller dör den om den får stå på tomgång en stund?

Startar den, då måste jag hålla gas, annars dör den direkt.
Den dog även när jag försökte hålla jämn gas, då blöddrade den som fan och sen dog.

Läste lite om LMM:en, och det verkar som den?

HEHE
156 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
V8 eller 2.2T ?



Mvh Tommy

2.2T

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 april 2009
#6
MICKEHEHE skrev:
Losgard skrev:
2.2t står det på hans bilbeskrivning om det hjälper någon.
Tippar på tjuvluft någonstans, dom här motorerna verkar va rätt känsliga för sådant.
Har den ingen tomgång, eller dör den om den får stå på tomgång en stund?

Startar den, då måste jag hålla gas, annars dör den direkt.
Den dog även när jag försökte hålla jämn gas, då blöddrade den som fan och sen dog.

Läste lite om LMM:en, och det verkar som den?

Jag är tveksam om att det är LMM`en ändå.
Vad händer om du drar ut kontakten till tomgångsmotorn? (jag misstänker den)



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 april 2009
#7
Ja, tomgångsmotorn skulle ju kunna vara nåt, eftersom den inte vill gå på tomgång.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

HEHE
156 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#8
Jag tog lös LMM:en idag, och det är ju såna dära tunna tunna trådar inne i den, dom går osm en fyrkant, fast det ser ut som att en av dom trådarna är av, det är bara 3 trådar dära, ska väl vara 4? eller är jag helt ute och flummar :b?

Hhaa, vart sitter tomgångsmotorn xD?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/58324/634518_3wiuhv.jpg
Trasig?


Dära är en bild på hur jag menade!
Senast redigerat av MICKEHEHE (23 april 2009)

HEHE
156 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#9
Någon?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 april 2009
#10
Tomgångsmotorn sitter precis innan själva insuget, min brukar brumma liten stund efter man stängt av bilen.
Min ser ut som en liten svart cylinder, med slang till insuget och en elkontakt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Beredare
561 Inlägg
23 april 2009
#11
LMM är inte sönder... Där ska vara tre trådar..

Jag hade fel min tomgångsmotor när jag ägde en S4 -92. Jag hade min urkopplad...

Mvh Jonas

HEHE
156 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#12
Groggmugg skrev:
LMM är inte sönder... Där ska vara tre trådar..

Jag hade fel min tomgångsmotor när jag ägde en S4 -92. Jag hade min urkopplad...

Så man kan alltså koppla ut tomgångsmotorn, eller menar du att din LMM var urkopplad?
När tomgångsmotorn säckar, dör bilen bara helt plötsligt då eller?

Vad var symptomen på när din började säcka?
Tycker min bil har haft lite variernade tomgång, och dragit lite mera bränsle än tidigare.
Senast redigerat av MICKEHEHE (24 april 2009)

HEHE
156 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#14
swompen skrev:
börja med att kolla efter läckage i slangar...

Det har jag kollat så gott jag kunde. Men tänkte dra in bileni garaget i helg och börja riva lite och leta fel..
Det heter tomgångsstabilisator, den du menadE?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/58324/635160_r5o2gh.jpg
Senast redigerat av MICKEHEHE (24 april 2009)

Beredare
561 Inlägg
24 april 2009
#15
MICKEHEHE skrev:
Groggmugg skrev:
LMM är inte sönder... Där ska vara tre trådar..

Jag hade fel min tomgångsmotor när jag ägde en S4 -92. Jag hade min urkopplad...

Så man kan alltså koppla ut tomgångsmotorn, eller menar du att din LMM var urkopplad?
När tomgångsmotorn säckar, dör bilen bara helt plötsligt då eller?

Vad var symptomen på när din började säcka?
Tycker min bil har haft lite variernade tomgång, och dragit lite mera bränsle än tidigare.

Jag kopplade ur min tomgångsmotor.... Min dog oftast när man kom till ett stopp där man frikopplade så gick den bara ner o dog. Tomgångsmotor tog inte upp varvtalet till tomgång. Så jag drog ut motorn o den fungerade bättre..

Mvh Jonas


Sök