_S40_ skrev:
Tjenna.
Håller som sagt på med rostlagning av bilskrället.
Är inte så fett med pengar nu så jag kör sprayburks versionen.
Har gjort seriöst förjobb... Punktblästrat, rostätare, Spackel, rostätare igen, Zinkspray som grund, Lack.
Dock så blir lacken lite matt och det syns lite i starkt solsken.. Finns det något sätt att få bort det mesta av det matta eller är det bara o låta det vara??? klarlack??? Har ju flertalet burkar men vill inte spraya på förrens jag vet om man kan göra något åt det matta.
Ha de fint
Tänkte bara passa på att komma med ett tips om du skulle behöva göra något liknande i framtiden, så att du slipper lägga ner ondödigt jobb

Jag har bra erfarenhet av rostskyddsmålning osv eftersom jag jobbar med det dagligen..
Det bästa du kan göra är att lägga ner väldigt mycket tid på blästringen så att du slipper rostätare. Sen gör inte zink någon nytta alls om det inte ligger närmst plåten, så att zink ovanpå spackel/rostätare är väldigt onödigt, samma gäller rostätare utanpå spackel.
Den ordning som är bäst är: blästring, zink, helst grund innan spackel som du ruggar upp rejält innan spackel (så att det fäster), funkar att lägga spackel på zink också men ett extra lager grund gör ingen skada. Sen när det är färdig spacklat så är det grund som gäller, efter det är det lack och alternativt klarlack.
Finns många som lägger spackel direkt på blästrad/slipad plåt vilket inte är någon höjdare då man helst ska ha någon form av rostskydd närmst plåten. Ofta blir folk inte av med all rost när de blästrar själva och då sprider sig rosten direkt igen..
Är resten av bilen klarlackad så prova att klarlacka den lackade ytan.. Annars kan polering och vaxning göra susen.
Lycka till med kärran!