3787
Sök

Matt lack vid rostlagning? "HJÄLP"

Mollllgan
24 april 2009
Trådstartare
Tjenna.

Håller som sagt på med rostlagning av bilskrället.
Är inte så fett med pengar nu så jag kör sprayburks versionen.

Har gjort seriöst förjobb... Punktblästrat, rostätare, Spackel, rostätare igen, Zinkspray som grund, Lack.
Dock så blir lacken lite matt och det syns lite i starkt solsken.. Finns det något sätt att få bort det mesta av det matta eller är det bara o låta det vara??? klarlack??? Har ju flertalet burkar men vill inte spraya på förrens jag vet om man kan göra något åt det matta.

Ha de fint

Mollllgan
24 april 2009
Trådstartare
Damn your fast big_smile

Okej då testar vi det=)

56 Inlägg
25 april 2009
Lacken du lagt på, är det metallic?
Itsåfall får du lov att klarlacka den, du får den inte blank annars.
Sen om du kört med sprayburk för 110 kronor från statoil så förvänta dig inte paintworx-resultat...

224 Inlägg
25 april 2009
Som ovanstående säger :-)

Är det sån acryllack du sprayat med så är det bara att köpa en böörk med klarlack så blir det najs(någorlunda)

Ge fan i TexasBoB!

Mollllgan
25 april 2009
Trådstartare
Hmmm jag var inne på Volvo och gav dem reggnr och där hittade dem färgkoden osv. Har för mig den hette 322 "rubinröd"

150 ml flaskor 4 st och till varje sprayburk så fick man med klarlack.
Alltså 2i1 typ. Hoppas ni förstår.

Hahhah jag ska visa "Paintworkx" mitt feta lackjobb=)

56 Inlägg
25 april 2009
s40:

Jamen om du fick med klarlack så ska du väl antagligen dra på den också?!??!?!

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
25 april 2009
_S40_ skrev:
Tjenna.

Har gjort seriöst förjobb... Punktblästrat, rostätare, Spackel, rostätare igen, Zinkspray som grund, Lack.
Dock så blir lacken lite matt och det syns lite i starkt solsken.. Finns det något sätt att få bort det mesta av det matta eller är det bara o låta det vara??? klarlack??? Har ju flertalet burkar men vill inte spraya på förrens jag vet om man kan göra något åt det matta.

Ha de fint

Tänkte bara passa på att komma med ett tips om du skulle behöva göra något liknande i framtiden, så att du slipper lägga ner ondödigt jobb smile Jag har bra erfarenhet av rostskyddsmålning osv eftersom jag jobbar med det dagligen..

Det bästa du kan göra är att lägga ner väldigt mycket tid på blästringen så att du slipper rostätare. Sen gör inte zink någon nytta alls om det inte ligger närmst plåten, så att zink ovanpå spackel/rostätare är väldigt onödigt, samma gäller rostätare utanpå spackel.

Den ordning som är bäst är: blästring, zink, helst grund innan spackel som du ruggar upp rejält innan spackel (så att det fäster), funkar att lägga spackel på zink också men ett extra lager grund gör ingen skada. Sen när det är färdig spacklat så är det grund som gäller, efter det är det lack och alternativt klarlack.

Finns många som lägger spackel direkt på blästrad/slipad plåt vilket inte är någon höjdare då man helst ska ha någon form av rostskydd närmst plåten. Ofta blir folk inte av med all rost när de blästrar själva och då sprider sig rosten direkt igen..

Är resten av bilen klarlackad så prova att klarlacka den lackade ytan.. Annars kan polering och vaxning göra susen.

Lycka till med kärran!

Mollllgan
25 april 2009
Trådstartare
_ZooN_ skrev:
_S40_ skrev:
Tjenna.

Ha de fint

Tänkte bara passa på att komma med ett tips om du skulle behöva göra något liknande i framtiden, så att du slipper lägga ner ondödigt jobb smile Jag har bra erfarenhet av rostskyddsmålning osv eftersom jag jobbar med det dagligen..

Det bästa du kan göra är att lägga ner väldigt mycket tid på blästringen så att du slipper rostätare. Sen gör inte zink någon nytta alls om det inte ligger närmst plåten, så att zink ovanpå spackel/rostätare är väldigt onödigt, samma gäller rostätare utanpå spackel.

Den ordning som är bäst är: blästring, zink, helst grund innan spackel som du ruggar upp rejält innan spackel (så att det fäster), funkar att lägga spackel på zink också men ett extra lager grund gör ingen skada. Sen när det är färdig spacklat så är det grund som gäller, efter det är det lack och alternativt klarlack.

Finns många som lägger spackel direkt på blästrad/slipad plåt vilket inte är någon höjdare då man helst ska ha någon form av rostskydd närmst plåten. Ofta blir folk inte av med all rost när de blästrar själva och då sprider sig rosten direkt igen..

Är resten av bilen klarlackad så prova att klarlacka den lackade ytan.. Annars kan polering och vaxning göra susen.

Lycka till med kärran!

Tjenna... Tack så mkt för tipsen. Jo p-blästringen är jag apnoga med och kör om & om på samma ställe för att vara 100 på att allt är borta. Rostätaren fick jag på köpet då jag handlade så mkt saker till just rostlagningen.

Ska nu testa dra på klarlacken och inom kort polera/vaxa bilen.

Men då kommer jag nu ist göra följande.
Blästra, Kanske på med lite rostätare=), Zink,lack och avsluta med klarlacken.

Spackel det har jag men jag anser att det blir way to much work... Den lilla kant som bildas vid lackad/blästrad plåt är så pass liten så det räcker med att köra lite finare sandpapper på.

Men som sagt tusen tack för tips&hjälp.

Får nu ut igen och fortsätta med rosten..

Mvh _s40_

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
25 april 2009
_S40_ skrev:
Men då kommer jag nu ist göra följande.
Blästra, Kanske på med lite rostätare=), Zink,lack och avsluta med klarlacken.

Helst vanlig grund mellan zink och lack också wink

Annars blir det säkert kalas!

Sök