3412
Sök

Jord i saab 9-5

12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
hej jag har en saab 9-5 och har nu köpt en bas till den jag har dragit alla sladdar rätt men får ingen reaktion i steget men om jag tar ett batteri och kopplar + och - direkt på så funkar det .. vad kan det vara för fel??? jord?? HJÄÄÄLP!!!!

90 Inlägg
25 april 2009
Vart har du jordat?

Hur har du kopplat remotekabeln?

12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
jag försöker juh hitta jord men hittar ingen men om jag ställer ett batteri i bagagen och sätter + och - direkt så funkar det fint :S

ljudfantast
1 372 Inlägg
25 april 2009
försöker hitta jord till vad? Steget ska ju jordas i karossen och plus från batteriets plus?

12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
ja jo de vet jag men jag hitta fan ingen jord i karossen till steget har testat allt nu tror jag :S

ljudfantast
1 372 Inlägg
25 april 2009
hittade du ingen jord? Skojar du eller? Det går att jorda på många ställen, bältesfästena för att nämna ett av alla.

12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
jag höll till och med på bakljus jordkablen och de funkade inte men när ja direkt koppla + och -  till ett löst  batteri funkar de... det är väldigt konstigt

457 Inlägg
25 april 2009
Lättaste stället att jorda... "Pinnbulten" som sitter nere i reservhjulsbaljan drar du ju till! smile

3 650 Inlägg
25 april 2009
Inte tänkt på att jorden måste ha bra kontakt? slipa upp lite lr nåt om du inte hittar bra kontakt

12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
har slipat och allt på alla tänkt bara ställen

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 april 2009
Testa att dra en jordkabel direkt från bilens batteriminus.
Låter ju nästan som att du inte har ström i stället. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

2 600 Inlägg
26 april 2009
finns en jord kabel som sitter i reservhjulsbaljan  detta är en sedan vet inte om det finns på en kombi om det nu är en kombi du har. men hur som det sitter precis vid gapet på baget en plast balk eller vad man ska säga tongue men ta bort den sitter på två clips bultar eller vad man ska säga sen är det bara att dra bort den och där ser du att det sitter en jordkabel där kan du testa att jorda steget. jag gjorde det på min och det funkar fint. och glöm ej remoten. lycka till.

gör som jag kör gubba racer=)

Medlem 5280
552 Inlägg
26 april 2009
Jag skulle nog börja kolla över + kabeln istället. Ingen säkring osv som du missat? eller att remoten får fel volt.

132 Inlägg
26 april 2009
Aerocombi skrev:
Testa att dra en jordkabel direkt från bilens batteriminus.
Låter ju nästan som att du inte har ström i stället. smile

precis ta ditt andra bilbatteri lägg plus därifrån till steget lägg en minuskabel till chassit å en jordkabel från steget till chassi..

då tror jag att steget funkar...
BTW hur har du steget avsäkrat??? är säkringen hel???

För jord det har du så fort du drar jordkablen till chassit...

Billjuds byggare
139 Inlägg
26 april 2009
ScottaN skrev:
Jag skulle nog börja kolla över + kabeln istället. Ingen säkring osv som du missat? eller att remoten får fel volt.

Jag håller med Scottan.
Sen är det inte så ovanligt med jord fel i motor rumet på 9-5:an, kolla så att inte någon av orginal jordkablarna ha gått av eller att det är dålig kontakt där.

Hifi Freak
462 Inlägg
26 april 2009
Ja hadde nog börjat med en multimeter och mätt upp så du har +12v och jord. Och så remoten slår till när du slår på huvudenheten.

På lite bättre mätinstrument så har du en pip funktion. Då kan du pipa från din jordanslutning till någon annan jordpunkt. Då vet du att du har jord.

Utan mätinstrument kan man klia sig i huvudet länge..

Lycka till.

/Andreas

21 761 Inlägg
26 april 2009
T-RÖD skrev:
På lite bättre mätinstrument så har du en pip funktion. Då kan du pipa från din jordanslutning till någon annan jordpunkt. Då vet du att du har jord.

Den pipfunktionen är dock inte pålitlig vid såna här saker, dvs när det krävs i princip 0,0 Ohms resistans. Instrumentet piper även om resistansen är flera Ohm, därför ska man inte använda detta till dessa saker. Viktigt att veta. smile

12 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Tack för alla svar det var inget jordfel det var säkringen till + kablen måste ha varit någon liten spicka lr något i den för det funkade när jag bytte.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
26 april 2009
okej då behöver du ingen bild på vart jag gjorde heller då tongue,
du får gjärna lägga upp lite bilder på ljudbygget i bilden.

För det är ju en hel vetenskap att dra sladdar å steg i en saab 9-5

Saab

Sök