3649
Sök

Varför är det så olika ljud beroende på musiken ?

1 915 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Hej!

Tänkte se om nån av er har en lösning för bättre ljud ur framsystemet i min Volvo 945.

Jag har ett CDT Audio Kama 6,5" kit i framdörrarna, spelar väldigt bra, men det är dålig bas i en del sorters musik.

Om jag sätter på någon låt med tex Basshunter så låter det väldigt bra med mycket bra bas.
Spelar jag någon pop låt så kan det ibland låta som det sitter ett par sönderspelade orginalhögtalare i dörren.

Finns det någon lösning för att få bra ljud på all sorts musik ? Inställningar ?

Kitet drivs av huvudenheten(Pioneer DEHP 7700 MP), men bara jag får lite energi så ska jag koppla in slutsteg, har bara lågnivå och remotekabel kvar att dra, har hänt mycket på 2års tid lol

Ska även dämpa dörrarna lite sen tänkte jag när jag sätter in slutsteget.

Finns det nåt mer jag kan göra för att få ordning på ljudet ?
Tycker det är konstigt när en del musik låter jättebra och en del låter dåligt.
Borde vara endera eller.........

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 277 Inlägg
30 april 2009
Spelar du mp3 låtar eller?

130 Inlägg
30 april 2009
det där fenomenet har jag också ibland, vissa låtar "sounds like crap" men andra låter hur rent som helst?

framförallt hur basen i låtarna basar, en låt med mycke bas kan låta skitbra men en annan baslåt låter värre än högtalarna på skolans teveapparater.

517 Inlägg
30 april 2009
Brains skrev:
Spelar du mp3 låtar eller?

Har formatet man spelar upp låg bit-rate så är det ju inte konstigt om det låter dåligt...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 april 2009
Beror även mkt på mastringen av musiken.
Alltså hur de mixas till innan matrialet skickas iväg till pressning.

De flesta vet vilka Aerosmith är?
Deras skivor måste vart mixade av ngn som tappat helaövre registerbandet så mkt diskant de har....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
30 april 2009
har ju helt med låtarna å göra..alltså olika mixare som gjort.vissa vill ta fram basen på olika sätt=) sen så har du ju en viss Hz i basshunters låtar och en annan i typ timberland. detta beror ju på musikstilarna... inte mkt å göra åt. man kan inte bara höja basen på stereon och tro att de kommer dunka=) låtarna måste spela den bra oxå:P om man säger så.. testa med typ två likadana stilar.typ nu basshunter - boten annat xD  och basshunter - sitter här i venten.. de är typ likadana låtar.äre ingen skillnad så äre inge fel:P då äre bara låtarna som har olika bas i sig ;d

Skogsfan
649 Inlägg
30 april 2009
Ja alltså.. detta beror nog på hur låtarna är mixade mestadels..

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

1 915 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Spelar mest MP3, men det är samma "fel" när radion är på, en del låter bra, en del inte..

Men det är väl bara att nöja sig med det som är, kanske stoppa in en baslåda för o få lite mer bas....

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

864 Inlägg
30 april 2009
Sen har ju just basshunter's låtar bas som är rätt så tacksam att spela, även dåliga högtalare klarar av att återge den med någorlunda gott resultat.

//Alex

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
Det beror nog mycket på hur själva basljudet är, vad det är för frekvenser som spelas. För jag har samma fenomen att en del låtar låter kalas medans andra inte alls låter så bra, men med lite pill i EQn och ändring av delningsfrekvenser så kan man få till det rätt skapligt ändå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Skogsfan
649 Inlägg
30 april 2009
jo precis, beror ju helt på hur låten är mixad, speciellt hur den är eqad och mastrad iom det lägre registret då iom att det är där basen ligger. Så det kan ju vara så att vissa låtar faktiskt inte fungerar bra med alla anläggningar, eller inga alls ifall låten helt enkelt är dåligt producerad.
men som chriztoffer sade så kan lite eq'ande göra mirakel ibland!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

2 271 Inlägg
30 april 2009
Som sagt, eq fram och tillbaks är det som gäller.
Sitter själv just nu mitt uppe i mix av en Ep (hårdrock) men det betyder inte att jag kan slänga
på en platta med t.ex progtrance som referens! Går inte att jämnföra Syntetiska ljud med akustiska.

Mixar även en hel del electro, vilket är SÅÅÅ mycket lättare att få varje enskilt ljud/instrument
att sitta i mixen.

Finns två läger när det gäller mastring, ena sidan säger att en riktigt bra mix behöver knappt mastras
medans den andra säger att mastern är halva plattan. Håller med båda lägrena!smile
Ett exempel på hur en master INTE ska låta har du på nya metallica! uurrghh!
Så distat och jävligt som man skrattar, vill man ha skitigt ljud gör man det i mix! inte pressar
över nollan/apogee.

Men jag är som du och håller med. Jag rattar konstant på eq:n konstant.

//tompa

1 785 Inlägg
30 april 2009
larsson.m skrev:
Hej!

Tänkte se om nån av er har en lösning för bättre ljud ur framsystemet i min Volvo 945.

Jag har ett CDT Audio Kama 6,5" kit i framdörrarna, spelar väldigt bra, men det är dålig bas i en del sorters musik.

Om jag sätter på någon låt med tex Basshunter så låter det väldigt bra med mycket bra bas.
Spelar jag någon pop låt så kan det ibland låta som det sitter ett par sönderspelade orginalhögtalare i dörren.

Finns det någon lösning för att få bra ljud på all sorts musik ? Inställningar ?

Kitet drivs av huvudenheten(Pioneer DEHP 7700 MP), men bara jag får lite energi så ska jag koppla in slutsteg, har bara lågnivå och remotekabel kvar att dra, har hänt mycket på 2års tid lol

Ska även dämpa dörrarna lite sen tänkte jag när jag sätter in slutsteget.

Finns det nåt mer jag kan göra för att få ordning på ljudet ?
Tycker det är konstigt när en del musik låter jättebra och en del låter dåligt.
Borde vara endera eller.........

Det kan beror på flera olika saker, men om det ibland låter som sönderspelade orginalhögtalare så bör du plocka bort högtalarna och förstärka dörrsidan samt dämpa plåten i dörren ett annat alternativ är att köpa speaker bafflar som du skär ut hål på baksidan och fyller med dämpull.

Jag misstänker att högtalarna har lite väl stor lådvolym och otät dörrsida att spela i. Dörrarna är inga optimala högtalarlådor i original utförande.

Skicka ett PM om du vill ha lite mer tips

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
30 april 2009
Det blir så när systemet inte är perfekt. Du har garnaterat en ojämn frekvensgång och då funkar vissa låtar bra och andra inte. Ett MYCKET bra tips är att köra sinustoner och skriva ner vilka frekvenser som försvinner eller blir för starka. Sen Bygger man bort de problemen så mycket det går innan man ens börjar fundera på att använda en eq. Då har man gjort mycket för sin egen skull.

Sen hur man löser problemen som man upptäcker:
Diskanter som pekar har ofta fel vinkel mot en ruta, Bastoner som försvinner i tex dörrhögtalarna beror i stort sett alltid på självsvängingar i dörren och dörrsidan. Dämpas och förstärks så löser man det.

Grunder är att allt ska sitta stabilt och i en stabil konstruktion. En orginaldörr i en Volvo tex duger inte till mycket om man inte dämpar och fixar den.

Kolla detta och återkom :-)

Sök