3258
Sök

Trasiga spolar på rockford t110d2

134 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
bytte min hertz hx380d mot två t110d2 då jag ändå hade köpt nya basar, bytte med min morbror o han hade drivit dom med ett t8002, han hade bara kopplat in en spole på varje bas då dom på brl sa att han skulle göra så, när vi skulle testa dom så funkade det inte, mätte impedansen på dom och en spole på varje är död, tar den andra spolen skada om man bara använder en? och kan jag fortsätta att bara använda en spole på varje?

4 693 Inlägg
3 maj 2009
Om den andra inte funkar så varför inte använda den? Får ju bara hälften av effekten, men dom funkar iaf.

Booyakasha!

1 534 Inlägg
3 maj 2009
du måste ju använda båda spolarna

där står det hur man ska koppla när man kopplar
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp
Senast redigerat av Iam2fast4U (3 maj 2009)

4 693 Inlägg
3 maj 2009
Men den ena spolen var tydligen paj, så då kan han ju lika gärna göra med bara den andra. Låter ju ganska bra det med

Booyakasha!

134 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Om den andra inte funkar så varför inte använda den? Får ju bara hälften av effekten, men dom funkar iaf.

den funkar inte det är bara en spole på varje bas som funkar

4 693 Inlägg
3 maj 2009
crossboy skrev:
Softis skrev:

den funkar inte det är bara en spole på varje bas som funkar

Det ska låta om du bara kopplar in den ena spolen

Booyakasha!

134 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
du måste ju använda båda spolarna

där står det hur man ska koppla när man kopplar
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

men tar basen skada av att köra med bara en spole? det låter inte eller nått när man trycker ner konen men mäter man så är den död, och det låter bra när man spelar

4 693 Inlägg
3 maj 2009
Det kan jag tyvärr inte svara på. Jag skickade ett pm till dig om du är intresserad smile

Booyakasha!

21 761 Inlägg
3 maj 2009
Basen tar inte skada av att bara köras med en spole, men däremot minskar effekttåligheten och parametrarna ändras. Det innebär att en låda som är uträknad för just den basen kan låta annorlunda än det är tänkt, inte säkert att man blir nöjd med ljudet. smile

134 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basen tar inte skada av att bara köras med en spole, men däremot minskar effekttåligheten och parametrarna ändras. Det innebär att en låda som är uträknad för just den basen kan låta annorlunda än det är tänkt, inte säkert att man blir nöjd med ljudet. smile

okej men kan inte den andra spolen på basen gå sönder av det? jag koppla in dom två hela spolarna (en på varje bas då alltså) till mitt PA steg, vet inte exakt hur mycket effekt det ger vid två ohm då det egentligen bara är stabilt i 4ohm stereo men om man räknar med samma effektökning från 4ohm till 2ohm som från 8ohm till 4ohm så blir det ca 750watt rms per kanal, men fick reda på att det är drulleförsäkring kvar på dom så kan lämna in dom på lagning:)

21 761 Inlägg
3 maj 2009
Aha. Ja, om det är drulleförsäkring så är det ju bara att lämna in dem och höra vad de säger. smile

Om man bara utnyttjar den ena spolen så ska inte den andra gå sönder, inte vad jag vet iaf.

134 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Aha. Ja, om det är drulleförsäkring så är det ju bara att lämna in dem och höra vad de säger. smile

Om man bara utnyttjar den ena spolen så ska inte den andra gå sönder, inte vad jag vet iaf.

japp:) okej bara tyckte att det var konstigt att det har hänt på båda basarna, och en annan sak jag tyckte var konstig, jag fick med lådan min morbror hade använt men portarna behövde han, men när jag testade så spelade det faktiskt någurlunda högt med två 4" hål i lådan utan portar + typ 8 hål där han har haft kablar där de läcker luft:S utan rör borde väll avstämmningen bli jätte hög väll?

21 761 Inlägg
3 maj 2009
Jo, utan rör så blir avstämningen hög, det har du rätt i. smile

Eftersom avstämningen är väldigt hög så finns risk att basen lätt slår i botten när det är djupa bastoner i musiken, det är bättre att sätta i rör i så fall.

134 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, utan rör så blir avstämningen hög, det har du rätt i. smile

Eftersom avstämningen är väldigt hög så finns risk att basen lätt slår i botten när det är djupa bastoner i musiken, det är bättre att sätta i rör i så fall.

jo ska bygga låda bara testade dom, alltid kul o testa nya grejjer:)

Sök