3645
Sök

Renault R5 -87, sprängd motor?

27 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Har en Renault R5 GTS som polarn varit smart nog att köra sönder.. Problemet är bara att jag inte själv var med när detta hände så jag har lite svårt att diagnostisera vad som kan ha hänt, hoppas ni kan hjälpa mig.

Bilen står vid sidan av E4 och när jag öppnar motorhuven, så är det enda jag ser ett hopkok av motorolja och kylarvatten som har sprutat omkring lite här och var. Provar man att försöka starta bilen så finns där ingen kompression överhuvudtaget. Min första tanke var att kamremmen måste ha gått och slagit sönder allt i sin väg, men efter lite undersökningar visar det sig att kärran har kamkedja, har därför mkt svårt att tro att det kan vara det.

Kan det va så enkelt att det bara är topplockspackningen som gått? För när jag tänker efter så har bilen läckt lite kylarvatten hela tiden, och om det då kan ha varit från topplocket och polarn kört som en åsna så kan väl topplockspackningen ha fetpajat, och motor sprutar olja och vatten lite här och var?

mvh,, menti

Edit: Bilen är en -87 och inte -97 (dagdrömmer). 52kw, 71hk, 1,4l motorn.
Senast redigerat av Menti (3 maj 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 maj 2009
#2
Har du kollat om motorblocket är helt? eftersom den kördes för hårt, har du inte har fått ett hål i den så att den gick sönder?
Jag tänker på sprängd montor eftersom du har olja och vatten överallt.
Vad hände, något konstigt ljud innan eller annat?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

27 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#3
Motorblocket ser helt och fint ut, det är dock en massa olja o vatten från området kring topplockspackningen. Bilen står 35 mil härifrån så jag har lite svårt att titta nu, men när jag väl kollade så såg det bra ut. Har ingen aning om missljud eller liknande innan då jag själv inte var med, och polarn beskriver det hela som att "bilen började läcka olja", det känns som har mer info om vad som egentligen hände än vad han vill delge...
Rätta mig om jag har fel, men en kamkedja går väl generellt inte av?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 maj 2009
#4
nej, jag tror inte att kamskedja har gått av, men om toppackning har gått av, han som körde bilen måste sett att bilen började att blir varm, en toppackning går inte av utan anläggning, jag misstänker att han pressade för hårt motoren.
Fråga honom så att han säger saningen om det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

27 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#5
Jag frågade honom nu ikväll vad som egentligen hände, han sa att han höll ungefär en 140 när motorn började knacka. Därefter lättade han lite på gasen, då han trodde motorn var överhettad bara (vilket absolut inte skulle förvåna mig såsom han kör), och när han försökte gasa upp igen så gav motorn ingen respons överhuvudtaget. Han sa dock ingenting om någon lysande motorlampa eller liknande.

Försöker man starta bilen såhär nu i efterhand så finns där nästan ingen kompression alls, allt bara snurrar, och ingenting mer händer.

Logiken säger mig ändå att det skulle kunna vara enbart topplockspackningen, ta i trä. Håller du med..? smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 maj 2009
#6
Om det började att knacka misstänker jag mer på motor avarie, hur gammal är kamskedijan? (mil), om den är bytte sen 87?, det vet jag inte, men det är en möjlighet att den är sönder och då kan inte vevaxel gå runt, att det knackade kan komma från kamaxel sida eller vevlager haveri, lite svårt att säga så där utan ser, det berör på hur mycket han pressade motoren.
Han körde 140, vilken växel hade han på då.
Det bästa är att du tar hem bilen och berätta vad du själv ser.
Jag vill inte vara negativt men det verkar som att motoren har fått ett smäll och det gäller att hitta var.
Senast redigerat av alain (4 maj 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 maj 2009
#7
är det kamkedjan som gått av så hörs det jävligt väl det är mer än knackande
först ett rasel sen en jävla smäll när den slår sönder det mesta i sin väg
så kollar du på motorn på kedjans sida så ser du ifall den har gått av för då brukar den slå sönder kåpan som sitter över den



Sök