Min kamaxel är kass så den tickar en del men jag har stält ventilerna så det låter hyfsat nu men ska köpa ny kam om ett tag. men når jag startar bilen så kommer det altid ett extremt rökmåln från blåset men jag undrar om det beror på att kamen är kass eller om det kan vara ett annat fel ? har funderat på att den kanske inte får tilräkligt med luft avv någon anledning så att den får för mycket bensin jämfört med luftmängden, den har inte någon direkt styrka vid höga varvtal tar tid innan man kommer upp i fart om man säger jag kör från 30 till 100 km/h i 2:an så går det snabt upp till typ 60, 70 men sen så tar det lång tid innan den går upp i typ 90, och kör man på typ 5:an så pallar den inte mer än typ 140 km/h på raka...
motorn blir väldigt varm snabt oberoende av hur man kör, ska byta termostat strax och se om det är den som är kass.
någon som vet om det är kammen som orsakar allt deta eller det kan vara fler fel ?
Kammen är med stor säkerhet boven i dramat. Bytte nyligen en kam i en sierra -87 eller vad det nu var. Innan gick den som en halt åsna som druckit för mycket vinäger. Den rök värre än en 200 död med automat, toppade runt 120, allmänt tråkg bil. Efter kambyte gick han som en ford igen. inte vasst, men som en ford. (210 med hemlängtan och rak väg) Ventiltätningarna är standard, dom borde ha en intervall på max 1000 mil. Simpla att byta, kostar inget att köpa. Kör man fårrd borde man få prenumeration på dem, så skulle vi andra slippa lukten från oljan som smiter igenom dom..
droppar olja...jadu det kan ju vara vart som helst..men jag gissar på kanske främre vevtätningen...lite standard det med..;( tyvärr...inte jobbig att byta men ett helvete att få av skivan om man inte har rätt verktyg.. problemet du i början hade är antingen ventiltätningarna eller ringarna runt kolvarna men standard tätningarna...lycka till grabbar..
RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
hej jag har en ford sierra -85 förknazar modell... och den tickar på nån ventil så ja tänkte byta kamaxel men funderar på om den passar från en insprutar motor.. var lite osäker... :S
Vanligt med rökmoln vid start på ford Sierra ohc och doch motorer. Med allra största sannolikhet är det ventiltätningarna som behöver bytas. Oljan rinner igenom och skapar det fina rökmolnet vid start!
blev bara lite fundersam...har inte hört talas om dåliga ventiltätningar på denna motorn..o då har jag skruvat en del på dessa två maskiner...båda jätte bra för sina ända mål dock så föredrar jag ohc pga trimningspotetialen i denna..finns hur mycket som helst...dochen klart bättre att bara ha som bruksbil...
RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
doch motorn är helt värdelös.. går som ett utedass, spräcker i toppen så fort det saknas en dl glykol.. allmänt skrot.. Ohc med sprut är det bästa, eller v6... doch motor på hela 8 ventiler, helt värdelöst..
O så heter de DOHC!! Dessutom är den motorn kanon, körde skiten ur min ford i vintras o hade aldrig något problem med den. O varför ska man åka med för lite vatten i kylaren?! =P
OHC motorn därimot är de slöaste skit jag varit med om.. trimma? Hum.. kanske de men som bruksmotor är de värdelösa då 90% av dem har slutkörda kammar.