2600
Sök

Sierra motor fel ?

238 Inlägg
31 maj 2005
Trådstartare
#1
Min kamaxel är kass så den tickar en del men jag har stält ventilerna så det låter hyfsat nu men ska köpa ny kam om ett tag. men når jag startar bilen så kommer det altid ett extremt rökmåln från blåset men jag undrar om det beror på att kamen är kass eller om det kan vara ett annat fel ?
har funderat på att den kanske inte får tilräkligt med luft avv någon anledning så att den får för mycket bensin jämfört med luftmängden, den har inte någon direkt styrka vid höga varvtal tar tid innan man kommer upp i fart om man säger jag kör från 30 till 100 km/h i 2:an så går det snabt upp till typ 60, 70 men sen så tar det lång tid innan den går upp i typ 90,  och kör man på typ 5:an så pallar den inte mer än typ 140 km/h på raka...

motorn blir väldigt varm snabt oberoende av hur man kör, ska byta termostat strax och se om det är den som är kass.

någon som vet om det är kammen som orsakar allt deta eller det kan vara fler fel ?

// Tuben


Evolution
1 627 Inlägg
31 maj 2005
#2
rökmolnet är inte olja från ventiltätningarna då?

Fäll ner pungen och landa

238 Inlägg
31 maj 2005
Trådstartare
#3
kanske de e möjligt tack smile


17 Inlägg
1 juni 2005
#4
Kammen är med stor säkerhet boven i dramat. Bytte nyligen en kam i en sierra -87 eller vad det nu var. Innan gick den som en halt åsna som druckit för mycket vinäger. Den rök värre än en 200 död med automat, toppade runt 120, allmänt tråkg bil. Efter kambyte gick han som en ford igen. inte vasst, men som en ford. (210 med hemlängtan och rak väg) Ventiltätningarna är standard, dom borde ha en intervall på max 1000 mil. Simpla att byta, kostar inget att köpa. Kör man fårrd borde man få prenumeration på dem, så skulle vi andra slippa lukten från oljan som smiter igenom dom..

130 Inlägg
12 juni 2005
#5
har problem med att det droppar olja under min sierra nån som vet vad det kan vara???

228 Inlägg
12 juni 2005
#6
droppar olja...jadu det kan ju vara vart som helst..men jag gissar på kanske främre vevtätningen...lite standard det med..;( tyvärr...inte jobbig att byta men ett helvete att få av skivan om man inte har rätt verktyg..wink   problemet du i början hade är antingen ventiltätningarna eller ringarna runt kolvarna men standard tätningarna...lycka till grabbar..wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

130 Inlägg
13 juni 2005
#7
skulle villa vet vad det finns för krafter i min ford sierra glx -88 kat
ägaren hade ingen anning och troligtvis är allt orginal

228 Inlägg
18 juni 2005
#8
105 vilda hästar med kat annars 115..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

11 Inlägg
18 juni 2005
#9
Kolla på http://fmcs.mer.nu/ så får du mer svar


16 Inlägg
11 juli 2006
#10
hej jag har en ford sierra -85 förknazar modell... och den tickar på nån ventil så ja tänkte byta kamaxel men funderar på om den passar från en insprutar motor.. var lite osäker... :S


12 086 Inlägg
11 juli 2006
#11
Seriöst, kasta skiten åt helvetet.. köp en nyare med Dohc motorn.. inget att pilla med det du har, dessutom låter den väldigt gången.

17 Inlägg
11 juli 2006
#12
Vanligt med rökmoln vid start på ford Sierra ohc och doch motorer. Med allra största sannolikhet är det ventiltätningarna som behöver bytas. Oljan rinner igenom och skapar det fina rökmolnet vid start!

/airforce

228 Inlägg
11 juli 2006
#13
Ok...har inte hört att det skulle vara vanligt på Dochen...snarare vitrök på dessa Pga Sprucken Topp..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

17 Inlägg
11 juli 2006
#14
stämmer moffegrev, är nog inte så vanligt på doch motorn... mitt åt, men i detta fallet gällde det i och för sig en ohc motor.

228 Inlägg
11 juli 2006
#15
blev bara lite fundersam...har inte hört talas om dåliga ventiltätningar på denna motorn..o då har jag skruvat en del på dessa två maskiner...båda jätte bra för sina ända mål dock så föredrar jag ohc pga trimningspotetialen i denna..finns hur mycket som helst...dochen klart bättre att bara ha som bruksbil...wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

Audi Fantast
18 Inlägg
11 juli 2006
#16
doch motorn är helt värdelös.. går som ett utedass, spräcker i toppen så fort det saknas en dl glykol.. allmänt skrot.. Ohc med sprut är det bästa, eller v6...
doch motor på hela 8 ventiler, helt värdelöst..

If it ain't custom, it ain't cooool

12 086 Inlägg
11 juli 2006
#17
O så heter de DOHC!! Dessutom är den motorn kanon, körde skiten ur min ford i vintras o hade aldrig något problem med den. O varför ska man åka med för lite vatten i kylaren?! =P

OHC motorn därimot är de slöaste skit jag varit med om.. trimma? Hum.. kanske de men som bruksmotor är de värdelösa då 90% av dem har slutkörda kammar.


Sök