Angående polisers uppförande:
Poliser är liksom vi andra människor, och deras humör och uppträdande varierar nog från dag till dag och från situation till situation. Detta bör man visa viss förståelse för, men likväl är polisen såsom ordningens och allmänhetens beskyddare anställda och betalda för att även föregå med gott exempel. Detta kan inkludera att hålla sig själv lugn och trevlig även när den trafikant man stannat för fortkörning är uppkäftig och otrevlig. Lättare sagt än gjort, vilket jag är medveten om, men alla poliser borde ha detta som grundtanke.
Har själv råkat ut för många typer av poliser (det gör man tids nog som yrkeschaufför), och de utmärker sig inte mer än de flesta andra yrkesgrupper. Själv brukar jag numera (i förekommande fall) säga till poliser som stannar mig att jag behandlar dem som de behandlar mig, vilket hittills har fungerat riktigt bra.
Angående polisers uppgifter:
Som tidigare sagts är poliser oftast avdelade för särskilda ändamål. De flesta poliser arbetar faktiskt INTE i yttre tjänst, där trafikövervakning bland annat ingår. Om du på ditt jobb (exempelvis som lagerarbetare) var satt att packa en order för leverans, men istället tar itu med den krånglande kopieringsapparaten skulle dina överordnades planering falla samman. Lite olika relevans i jämförelserna kanske, men principen är densamma. Som arbetstagare (vilket även poliser är) ska man utföra de uppgifter man fått sig tilldelade, för att systemet man arbetar inom ska kunna fungera.
Jag tycker det är mycket bra att vi har trafikpoliser då de för det mesta har en vettig bakgrund till sina arbetsinsatser. Vissa delar av deras arbete går naturligtvis att anmärka på, men var någonstans (i vilken verksamhet) i de samhällen vi människor försöker bygga har vi någonsin uppnått perfektion?
Skulle vi ställa samma krav på oss själva som vi ofta - mer eller mindre omedvetet - ställer på poliser, alltså att de skall vara "perfekta", så skulle vi inte längre ha något behov av poliser... Värt att tänka på kanske?
Angående streetracing:
Enligt min högst personliga åsikt är streetracingen i sig "hämnden" för att man inte får en stripp eller bana att köra på. I den bemärkelsen tycker jag att streetracing - då den pågår under ordnade former med ansvarskännande folk som leder evenemanget - är ett fullt giltigt påtryckningsmedel för att få till stånd en stripp och/eller bana.
Kan man lägga massor av pengar på att bygga fotbollsplaner, ishockeystadium, basketplaner, innebandyhallar, teatrar, osv där man betalar en viss mindre summa för att kunna njuta av sin hobby (vare sig man gör det som utövare eller åskådare), så är det inte mycket begärt att man tillgodoser samma behov hos motorentusiasterna.
Angående händelserna i Helsingborg:
Alla som var där är inte vare sig skyldiga eller medskyldiga till det som hände, vare sig vi talar om poliserna eller streetrace-förarna. Hur korkat jag än tycker detta spektakel var, så kan jag inte undgå att förstå varför det blev som det blev. Och hur mycket jag än förstår detta, kan jag inte undgå att tycka det var jävligt korkat.
Angående kombinationen polis/streetrace:
Poliser som stoppar streetrace gör de facto bara sitt jobb. Likväl anser jag enligt min punkt ovan att streetrace bör anses som ett giltigt påtryckningsmedel för att få till stånd förändringar som kan avhjälpa mycket av de problem som streetracingen skapar.
Polisers jobb är bland annat att skydda allmänheten (ibland även mot sig själv), men frågan är om någon polis någonsin har ställt sig frågan om det bästa sättet att skydda "resten av allmänheten" från streetracingen kanske vore att stödja de människor som utövar streetrace i deras strävanden hos kommuner och andra myndigheter för att ge dessa en avlyst plats att hänge sig åt sina intressen på.
Om polisen skulle stödja streetracingens huvudsakliga syfte, skulle de nog i det längre loppet skydda allmänheten mer eftersom polisens ord väger tungt hos myndigheterna när frågar angående blackrace, stripp och bana skall avgöras.
Paradoxen är att de i så fall skulle begå tjänstefel, samtidigt som de skulle uppfylla essensen i sina arbetsuppgifter, att upprätthålla ordning och skydda allmänheten...
Tack för ordet, hoppas man gjort sig förstådd trots den sena timmen.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex