3431
Sök

6.5" i 940 dörr

4 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Ska montera 6.5" högtalare i dörrarna på min 940.
Någon som gjort det och kan komma med några tips?
Vill helst ha kvar orginalgallren så jag kommer nog få montera dom på insidan av dörrsidan.

Ös på med tips.

Mvh Tommy

573 Inlägg
5 maj 2009
nr 1 det ska sitta 5,25" där original så rätt svårt att få i 6,5" med original galler.
nr 2 glaset kommer ta i när du vevar ner rutan om det är för stort monteringdjup på högtalarna...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

2 914 Inlägg
5 maj 2009
Miramithe skrev:
nr 1 det ska sitta 5,25" där original så rätt svårt att få i 6,5" med original galler.
nr 2 glaset kommer ta i när du vevar ner rutan om det är för stort monteringdjup på högtalarna...

nr 3 det kanske inte är så noga smile det är sånt man brukar tänka på när man köper smile
jag skulle säga, ta lös dörrsidan, (iaf på 240 (har aldrig skruvat i 940 så jag vet inte hur det ser ut där)) och montera 6.5 direkt på plåten innanför dörrsidan.
sen kan det hända att du måste ta och skära bort lite från dörrsidan om du inte tar och sätter en distans mellan (tänkte så högtalaren får löpa fritt) (den enda orsaken till varför jag nämnde det) smile
tror det skulle gå göra så men jag är inte säker.
mitt sunda förnuft säger att det skulle gå bara fint smile

//mvh kalle smile
Senast redigerat av kalle_kalle (5 maj 2009)

573 Inlägg
5 maj 2009
kalle_kalle skrev:
Miramithe skrev:

nr 3 det kanske inte är så noga smile det är sånt man brukar tänka på när man köper smile
jag skulle säga, ta lös dörrsidan, (iaf på 240 (har aldrig skruvat i 940 så jag vet inte hur det ser ut där)) och montera 6.5 direkt på plåten innanför dörrsidan. sen kan det hända att du måste ta och skära bort lite från dörrsidan om du inte tar och sätter en distans mellan (tänkte så högtalaren får löpa fritt) smile tror det skulle gå göra så men jag är inte säker.

//mvh kalle smile

jag har monterat i en 940 och då tog vi bort original gallret, satte dit 22mm mdf skiva, gjorde hål för högtalaren, satte fast mdf skivan med 4st m6 bult i plåten.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

2 914 Inlägg
5 maj 2009
Miramithe skrev:
kalle_kalle skrev:
Miramithe skrev:

jag skulle säga, ta lös dörrsidan, (iaf på 240 (har aldrig skruvat i 940 så jag vet inte hur det ser ut där)) och montera 6.5 direkt på plåten innanför dörrsidan. sen kan det hända att du måste ta och skära bort lite från dörrsidan om du inte tar och sätter en distans mellan (tänkte så högtalaren får löpa fritt) smile tror det skulle gå göra så men jag är inte säker.

//mvh kalle smile

jag har monterat i en 940 och då tog vi bort original gallret, satte dit 22mm mdf skiva, gjorde hål för högtalaren, satte fast mdf skivan med 4st m6 bult i plåten.

funkade säkert finfint smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 maj 2009
Med en tillräckligt slimmad 6" så går det att få plats med det BAKOM dörrsidan ja...

Finns ju folk som har fått plats med 8" bakom originalgallret i 740 så varför inte 940? wink
Fönsterskenen kan man ju vinkla om med lite fantasi, tålamod och brickor/distanser, skruvar o muttrar.
Alltså.....man lossar skenans fäste, borrar hål för skruven, lägger brickor/distans emellan fästet o plåten och drar fast det igen. LITE knivigt att göra högst upp då man inte har så mkt spelrum..men 3-5mm borde man kunna vinna där.....längst ner iofs kan man vinna 1-3cm om jag inte missminner mig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök