3166
Sök

Ojämn bromsverkan färdbroms bak.

561 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Besiktigade Chevan idag, fick anmärkning på Ojämn bromsverkan färdbroms bak.

3.0 på högerhjulet och 1.5på vänster. för egen del tror jag att det är fel på högersidan. För på avfarten från motorvägen så nitade högerbakhjul när jag skulle bromsa in. Alltså bromsar den ju för mkt där.

Tror det beror på att den har stått så länge å det kan ha blitt nån beläggning på trumman eller backen som gör att den tar bättre. Eller vad tror ni??

24 Inlägg
5 maj 2009
Om den har stått en längre tid skulle jag nog byta belägg/backar.
Skulle tippa på att detta även löser ditt problem. 
smile

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
Prova att använda bromsarna lite hårt och se om de som skärvar kommer igång

"bara en mor kan älska en sån son"

Random Hero
4 047 Inlägg
5 maj 2009
ja hade nog tatt isär o smörjt upp, tar 30-60 min o du får inte problem me bromsarna på år om du andvänder fin kopparpasta o backarna ser bra ut

Dog food lid. Backwards

Egenföretagare
999 Inlägg
5 maj 2009
Nu vet jag inte hur det ser ut på vanen, men på lillebror Astro så är ju backarna justerbara på varje sida innanför trumman.

561 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Jasså, får slita väck det å kolla nån dag här, är ju rätt simpla grejer endå

2 121 Inlägg
6 maj 2009
BALAN skrev:

de är inte så svårt att ta bort trumman men knacka lite fint i mitten med en gummi klubba sen tar du smärjelduk å slipar trumman fin de gjorde jag på min å den gick igenom med beröm från bes de tar max en timme att göra dom sakerna inte svårt alls sen på vissa cheva vanar så har du en sak man kan spänna bromsen på vissa måste du ta bort trumman på & vissa kan du ta de från nedre kant å spänna med en vanlig mejsel men ta bort trumman å slipa lite så ska de bli bra men du hade ju en sida som var lite hårdare en den andra så kan de bli lite svårare att få bort trumman på men ha något som du spener ut den med sen knacka bara i mitten annars spricker trumman har tästat på en annan van jag hade

Lycka till //hackev8

2 164 Inlägg
6 maj 2009
våran cheva van som vi hade för ett par år sedan nitade alla fyra minsta lilla du rörde bromsen.. bromsa ett par gånger så vart det löst.. sen efter några dar, likadant igen.. tongue så bromsa lite först bara, så ska det nog funka! smile

"Life´s too short to drive a boring car"

406 Inlägg
6 maj 2009
Hackev8 skrev:
BALAN skrev:

de är inte så svårt att ta bort trumman men knacka lite fint i mitten med en gummi klubba sen tar du smärjelduk å slipar trumman fin de gjorde jag på min å den gick igenom med beröm från bes de tar max en timme att göra dom sakerna inte svårt alls sen på vissa cheva vanar så har du en sak man kan spänna bromsen på vissa måste du ta bort trumman på & vissa kan du ta de från nedre kant å spänna med en vanlig mejsel men ta bort trumman å slipa lite så ska de bli bra men du hade ju en sida som var lite hårdare en den andra så kan de bli lite svårare att få bort trumman på men ha något som du spener ut den med sen knacka bara i mitten annars spricker trumman har tästat på en annan van jag hade

Lycka till //hackev8

Nja har man tur går det fort. Skulle ta dän trumorna på en kompis bil och det slutade med att det tog 12timmar och han blev tvungen att köpa nyadelar då truman vägrade låsna. Vi fick ta och bila bort trumorna. Har ioförsig aldrig varit med om trumor som sitter så himla ihopp rostade:/

MvH Glenn Wiberg

12 Inlägg
9 maj 2009
Sitter det ingen självjustering i trumman då?
PÅ en del bilar så finns det de, då kan ju den ha hoppat några kugg extra, då behöver du bara lossa den lite. Underförutsättning att det är självjustering på den.
/Kollberg

Börjar snart bygga på 240-projektet med min sambo och andra glada vänner.

561 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Tog bort trumman och såg att det var hjulcylindern som läckte, den var blöt och den rörde sig bara lite på ena sida när man bromsade. Blir 2 nya sånna. Tack för svaren alla!!

Sök