2794
Sök

Bur bygge i bubbla.

32 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Tjenare. Jag håller på att fixa ihop en bur i min bubbla. Den ska bara gå på väg, och vill ju då besiktiga med buren i. Vilka regler finns för att jag ska få ha den? Måste jag bygga på något speciellt sätt? Är det lättare att få igenom en halv bur än en hel bur? Det sitter en bur i bilen nu som jag måste bygga om för att få den att passa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/51865/645735_7bqalj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/51865/645736_ukzx1b.jpg

Funderar på att kapa bort den övre delen av buren. Blir lite mindre att vadda och mycke lättare att komma in. Skulle verkligen behöva hjälp. Hittar ingen fakta alls om detta.
Senast redigerat av mago_burton (6 maj 2009)

32 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Finns det ingen som kan hjälpa mig?

406 Inlägg
8 maj 2009
Tror inte man får köra på almän väg med bur pga utrymningsskäl. det är ju svårt att ta sig ur vid en olycka om man inte är van vid bur:/ Röret som går vid sättet måste kapasbort för utrymningsskäl har jag för mig om man nu får ha bur:/ Skicka annars ett mail till transportstyrelsen dom borde ju veta vad du får och inte får ha i bilen:/ Men nu är ju inte jag insatt i din bil men du ska ha tagit bort baksätet och då måste du regga om bilen eller vad det heter.
Senast redigerat av DJeXCute (8 maj 2009)

MvH Glenn Wiberg

KHRacing
8 maj 2009
DJeXCute skrev:
Tror inte man får köra på almän väg med bur pga utrymningsskäl. det är ju svårt att ta sig ur vid en olycka om man inte är van vid bur:/ Röret som går vid sättet måste kapasbort för utrymningsskäl har jag för mig om man nu får ha bur:/ Skicka annars ett mail till transportstyrelsen dom borde ju veta vad du får och inte får ha i bilen:/ Men nu är ju inte jag insatt i din bil men du ska ha tagit bort baksätet och då måste du regga om bilen eller vad det heter.

totalt fel svar ovan.

Som jag fattat det är det din bubbla på bilderna & den buren ser 100% oki ut att besiktiga med.

som jämförelse kan du se min EVO om har drösvis med mera rör & även den är besiktigad med detta.

vaddering är inte fel dock . men reglerna säger att det endast behövs vaddering på de platser man i fastspänt läge, kan nå med kroppsdelarna :-)
Ssamt såklart en avbärare i röret som sitter ovanför rutan - s - så där skall det typ vara en "kil" så att säga., min byggde jag i 4mm okrossbar lexanplast.

se bild under:
mvh Kristian

http://www.geting.se/image.php/169775-avbarare.JPG

406 Inlägg
9 maj 2009
KHRacing skrev:
DJeXCute skrev:

totalt fel svar ovan.

Som jag fattat det är det din bubbla på bilderna & den buren ser 100% oki ut att besiktiga med.

som jämförelse kan du se min EVO om har drösvis med mera rör & även den är besiktigad med detta.

vaddering är inte fel dock . men reglerna säger att det endast behövs vaddering på de platser man i fastspänt läge, kan nå med kroppsdelarna :-)
Ssamt såklart en avbärare i röret som sitter ovanför rutan - s - så där skall det typ vara en "kil" så att säga., min byggde jag i 4mm okrossbar lexanplast.

se bild under:
mvh Kristian

http://www.geting.se/image.php/169775-avbarare.JPG

Okej jag fick inte ha kvar min bur i min calibra:/ Och då hade jag köpt buren från usa i delar och monterat ihopp den här i sverige. Dom sa att jag inte fick ha kvar röret pga säkerhetsskäl. Skulle bli försvårt att komma ut ur bilen. Fasst jag fick en otrevlig besiktningsman kanske kan ha med det att göra. Och sätter man i bur och tar bort baksättet måste billen reggas om som bil med bur och ändast 1 pasagerare det kan man aldrik komma undan. Så jag kanske hade ett fel men man måste regga om den.

MvH Glenn Wiberg

32 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Okey. Det där med kilen måste man ha? Om man bygger om buren så att det bara går ner rör på sidorna av stolarna så blir det kanske lättare att besiktiga?

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
9 maj 2009
Gå in på SFRO:s hemsida, leta reda på tel.nr till en besiktningsman o ring. DOM VET VAD SOM GÄLLER.

KHRacing
9 maj 2009
Alpenretter skrev:
Gå in på SFRO:s hemsida, leta reda på tel.nr till en besiktningsman o ring. DOM VET VAD SOM GÄLLER.

Nu har ju dock inte SFRO ett enda dugg med burreggning att göra .

& JAG vet vad jag talar om när det gäller burar & reggning utav dessa smile

KHRacing
9 maj 2009
mago_burton skrev:
Okey. Det där med kilen måste man ha? Om man bygger om buren så att det bara går ner rör på sidorna av stolarna så blir det kanske lättare att besiktiga?

din bur e helt oki kan jag lova dig - bara du vidtar de åtgärder jag nä'mnt.

mvh k

Sök