3724
Sök

Ombyggt fordon; Diesel/El hybrid Audi 100 - Projektet startat på riktigt.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#1
Nygamla projektet min DieselAudi har vaknat till liv igen. Jag tänker här försöka beskriva hur projektet fortskrider, lite nya idéer samt nya lite annorlunda tekniska lösningar inom hobbybilsvärlden. Målet med projektet är att sticka ut mer på den tekniska sidan än på utsseende sidan, men jag skall ha en bil som är snygg, vacker och har vissa exeptionella funktioner.

Bil: Audi 100, 2,5TDI -94, Avant.

Såg ut så här 2006:
https://www1.garaget.org/archive/41/40073/34615/34615-628632.jpg

Historia. Planerna var friskaoch starka men ej påbörjade vintern -07 sen kom bakslaget. Fick närkontakt med ett rådjur i 130km/h vilket förstörde en hel del av fronten på bilen. Bilen blev då stående på gården mest i väntan på att orken skulle komma... Jag hade en annan bil att åka med så jag blev inte tvingad att göra något, jag hade inget garage och alla vet hur kul det är att stå i snön och skruva och då hände ... just det, inget!

Nu har jag bra lokaler sedan ett tag tillbaka (startat företag vid sidan av jobbet) och nu har bilen vaknat till liv igen i mina tankar.

Idag vaknade projektet till liv igen i realiteten då det är första gången i år som jag skruvat på bilen och helt plötsligt vaknade en lust att få bilen skitsnygg och cool samt kanske se ett mål att någon gång ta bilen till elmia...

Såhär står bilen idag:
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021212.jpg

Vad är på G?

#Fixa plåtskaderna samt lacka...
#Luftfjädring
#Extramotor... hybrid
#Bättre bromsar
#Uppdatera Bilstereo...
#Bildator / GPS
#Automatisk baklucka
#Inbyggda fjärrljus
#Kjolpaket

Jag har demonterat vänster framskärm i dag p.g.a rost, när fronten och högerskärmen redan är demonterad p.g.a. skadorna från smällen med rådjuret. ska man göra det ska man göra det ordentligt så det kändes lika bra.

Kommer även flytta upp skärmblinkersen till backspeglarna för att få en modernare look på bilen.

Lite är borta från bilen...
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021220.jpg

som ni ser om ni kikar lite noggrannare så kylaren är ny men ac kondensorn är orginal och HEL(!).

Vänsterskärmen
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021221.jpg

Märks att detta är en tyskimport... dessa är knappast orginal ;-)
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021224.jpg

Nya blinkers samt några mätare från Kudoz.
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021226.jpg

Även börjat prova lite med batterier i bakluckan. Kommer lasta i 136kg batterier i bilen, kommer att köra 48,8Ah @ 92V... Varför får ni se lite längre fram i projektet.

Reservhjulsbaljan är stor...
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021218.jpg

Slutgiltig fundering om batteriplacering:
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812021219.jpg

Batterierna härstammar från en batteribackup och är traktionära batterier vilket innebär att de är gjorda för att kunna djupurladdas.

Kan meddela att stuket kommer bli mer glidarbil än banbil... ganska lättförklarligt då 136kg batterier inte rimmar riktigt så bra med bana...

Luftfjädring:
http://streetridepro.com/product_info.p … ts_id=3434 , $1'995... Blir 16'718kr huga... Jojo plus frakt, får försöka spara lite pengar nu då...

Mer kommer!

/Magnus
Senast redigerat av zovix (18 december 2008)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

10 Inlägg
3 december 2008
#2
Hybrid låter kul smile Mer info o bilder!
Har ett par ideér om en eldriven bil men får ligga på is tills jag e klar med nuvarande bygge smile


2 638 Inlägg
3 december 2008
#3
chriss skrev:
Hybrid låter kul smile Mer info o bilder!
Har ett par ideér om en eldriven bil men får ligga på is tills jag e klar med nuvarande bygge smile

Håller med. Riktigt kul projekt, kommer garanterat att kika in här igen. Lycka till fortsättningsvis smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 december 2008
#4
Ser fram emot fortsättningen!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#5
Då är det dags för en uppdatering.

Jag har under dagen provmonterat de nya M3 speglarna:
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812031234.jpg

Konstaterat att jag nog ska lacka dem för kolfibermimitationen ser inte bra ut...

Vidare under dagen så har mycket tid gått åt till att plocka med smådetaljer och lista vad som behövs göras och i vilken ordning saker och ting bör tas. Kan ärligt säga att om pengarna funnits i överflöd hade jag börjat i en annan ände...

Funderar lite på hybriddelen, börjat räkna lite. Den batteribank jag har innebåller 4,68kW energi. Jag kommer att begränsa maximalt strömuttag till 500A vilket ger en teoretisk maxeffekt på 38kW vid 80% verkningsgrad.

Jag vill köra en 3fas Asynkron elmotor och har hittat en på passande 12kW. som maximalt kan utveckla 226Nm i vrid. Vridet avtar med ökande varvtal. Elmotorn skall köras via en frekvensomformare med bromsenergiregenerering. Motorn klarar ca 300% överlast i maximalt 1 minut och utvecklar då 36kW

Tanken är att koppla elmotorn direkt till slutväxeln i växellådan och låta den ge sitt maximala vrid rakt ut på den. Växellådan kommer sedan att användas som vanligt och drivas av dieseln. Tanken är att elmotorn ska stå stilla när bilen gör det. Bromsenerginåtervinningen skall kopplas så att man kan änvända den ungefär som en avgasbroms, d.vs. bromsa utan att röra bromsarna eller förstärkt motorbroms kanske man ska säga. Teoretiskt kan man utvinna 12kW i bromsenergi via elmotorn och då återladda upp batterierna. 1min full bromsning skulle återuppladda 4,2% av batterikapaciteten samt 23 minuters bromsning skulle ge full batterieffekt åter... (undra var man hittar en sådan nerförsbacke...)

Som alla säkert inser så kommer bromsenergin enbart inte att kunna återladda batterierna. Därför kommer en laddare finnas installerad. Laddaren skall ha en sådan effekt att batterierna blir fulladdade på 4 timmar.

Räckvidd på enbart el. Med ovanstående motor och batteribank kommer jag kunna köra med ett effektuttag på 12kW i ca 19 minuter. Det kanske inte tycks mycket, men bör räcks för att t.ex. köra igenom stockholm på enbart eldrift! Klarar man 35-40 minuters kökörning på enbart el så blir jag väldigt nöjd.

Tanken är att koppla ihop dessa två motorer (elmotorn och förbränningsmotorn, den befintliga dieseln) och använda elmotorn för start/stopp samt även i vissa fall som startmotor för dieseln. Befintlig startmotor skall finnas kvar för att aggera som nödstart.

Vissa riskmoment föreligger dock. Jag kommer eftersom jag har en manuell låda som inte är robotiserad att kunna riskera att övervarva dieselmotorn. Detta måste förhindras. Hur får jag fundera på.

Mycket tankar blir det... men då kanske det blir lösningar också.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Audiholic
485 Inlägg
3 december 2008
#6
enkel lösning vore att ha en bakvangn från en quattro o sätta elmotorn där för att enbart driva bak hjulen, o en fwd för att enbart driva frammhjulen med disel motorn. på så sätt skulle du kunna använda motorn/generaton bak i för att ladda under körning i nöd fall.


122 Inlägg
3 december 2008
#7
Kul projekt ! riktigt spännande, kommer helt klart följa !

Egentligen TSDI

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#8
zlobo skrev:
enkel lösning vore att ha en bakvangn från en quattro o sätta elmotorn där för att enbart driva bak hjulen, o en fwd för att enbart driva frammhjulen med disel motorn. på så sätt skulle du kunna använda motorn/generaton bak i för att ladda under körning i nöd fall.

Jajja men, det var min första tanke också, men egentligen får man samma lösning när elmotorn är kopplad direkt på slutväxeln förutom att bilen fortfarande är strikt FWD.

Jag letar fortfarande efter en bra sprängskiss på min växellåda, men jag lever i tron om att det är möjligt att enkelt lägga till en tredje axel ut om man då vill... Quattrolådan har jag uteslutit p.g.a torsen-diffen. Den kommer inte klara att fördela energin mellan elmotor och framhjul, speciellt i det läget där elmotorn "frihjular" och dieselmotorn drar...

Växellådan sedd underifrån.
http://i122.photobucket.com/albums/o267/zovix_album/00000021.jpg

Växellådan sedd bakifrån.
http://i122.photobucket.com/albums/o267/zovix_album/00000020.jpg

Jag lever i tron (då jag inte vågat plocka i sär lådan och inte hittat någon sprängskiss) att bakom locket här, finns möjlighet att lägga in en tredje axel. Om någon vet bättre så får man jättegärna rätta mig då jag kommer att tänka om. I så fall lutar det åt bakvagns lösningen, men jag vill hålla till denna lösning för jag tror den i slutänden ser proffsigare ut. Sen får vi se om det behövs någon karrossmodifiering för att få plats med elmotorn... Den är ju inte större än 20cm i diameter och 40cm lång (som en stor ljuddämpare ungefär)

Få jag kassera lösning så måste jag leta reda på en annan elmotor och då blir det nog en serielindad variant för likspänning. finns en del sådana på denna sida: http://www.electricvehiclesusa.com/category_s/45.htm

Nackdelen med en likspänningsmotor är att jag får lägre verkningsgrad och därmed räcker den knappa batteribanken ännu kortare. Fördelen är att de är lite billigare och går att överlasta rejält under korta stunder, finns de som åker 12:or på strippen med likspänningselmotor och batterier....

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#9
För att prata om andra delar på mitt projekt så hittade jag lite småproblem som jag måste åtgärda. Hur många här lever i den tron jag hade att bolt on prylar bara passar rakt av??? Jag har nu iaf lärt mig bättre. Här kommer en bra bild på en modifiering som jag måste göra:

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812031237.jpg

Adapterplattan för backspegeln och förnsterrutan kommer inte överens riktigt. Dessutom samtidigt som dörrsidan ändå är nerplockad ska jag bygga ut ljudet lite, börjar lite smått med tilläggsisolera lite, Audin är ganska bra isolerad från början, men allt går att göra bättre... Framför allt eftersom jag vill ha lite lyx/glidar men ändå lite sportigt stuk på bilen så ska det vara kassaskåps klang när man stänger dörrarna och ett skönt kupé ljud.

Vägbuller är garanterat av ondo... (om man hör "lite" morrande från avgasröret så är det bara bra...) Älskar ljudet från den femcylindriga turbodieseln.

Jag hoppas jag hinner lite mer i veckan och i helgen. Är sesång nu, men ska försöka hinna fixa en del med mitt företag som jag har vid sidan av också, kanske kasta i en motor åt en kund i en segelbåt, vi får se...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

205 Inlägg
4 december 2008
#10
Väldigt intressant projekt! Kommer verkligen att följa med detta, så prenumeration lagd big_smile


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#11
Jaha då är det dags för lite update igen!

Egentligen har det väl inte hänt så mycket, mest är det att saker och ting som jag pumlar med nu tar tid, men ändå tänkte jag uppdatera med lite bilder och beskrivning så ni hänger med i vad som händer.

Först och främst så började jag med att riva dän drivrem och kåpor och annat skit så jag kommer åt kamremmen. Ska ta och byta den så den är frisk och fin, tänker även passa på att byta spännare och vattenpump när man ändå har grejerna liggandes i garaget.... Naturligtvis så ska jag byta pumpremmen och göra en ny injustering av pumpen så den går så rent och bra som möjligt, därefter så kommer nya spridarspetsar och injustering av dem. Öppningstrycket på spridarna är oerhört viktigt att det blir rätt, för att inte tala om pumpinställningen.

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081251.jpg

För er som inte visste det så går det att vika ut kylarna så man kommer åt att jobba, man behöver således inte demontera dem, vilket underlättar lite....

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081252.jpg

Ska lossa centrumbulten till vibrationsdämparen, men den sitter som berget, så det blir att åka in till stan i veckan och köpa större verktyg... Inte ens min muttermaskin på 550Nm rår så... Men den ska dras med 210Nm + vinkeldras 90 grader så jag förstår att den sitter...

Vidare så har jag börjat med dett tidskrävande och tråliga jobbet att jaga rost.

Lite bilder:
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081254.jpg
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081255.jpg
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081260.jpg
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081261.jpg

Dessutom har jag börjat tvätta av bilen med kraftavfettning i motorrummet för att se var jag måste jobba.
Kommer även förbereda lite av mekaniken runt hybridlösningen, men det tar vi då det finns bilder.

Vidare håller jag på att jobba på en webshop med mitt företag där jag kommer sälja lite roliga och bra elpryttlar och kraftelektronik. Eller vad sägs om en spänningsstyrd laddningsfördelare som klarar 200A...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#12
Då har man fortsatt lite i Garaget i kväll.

Plockade ur passagerarstolen för att komma åt lite bättre, planerna lutar emot att sätta i annan inredning. skulle vilja ha skinnstolar gärna lika sköna som dessa är... Dessutom skulle jag vilja ha stolsvärme.

Gud vad skitigt det är under stolen...
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081262.jpg

Här en bild på stolen ur... Skulle kunna bli fin TV-spels stol...
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812081264.jpg

Har även börjat fundera på hur jag ska förbättra och förfina ljudet. Kommer köra med DLS högtalare eftersom jag redan idag har en del sådana. Kitsystem tycker jag är att föredra, men funderar på att kombinera med koaxialer... Vad tror ni?

Tänker mig motsvarande setup, med 6,5" bas 4" mellanregister och diskanten uppe vid spegeln. Funderar som att den främre 6,5" ska vara en koaxial, hoppas det kan bli bra.

Bild på tanken:
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/ljudsetup.jpg

Började även kika lite i dörrsidan då jag tänker ljudisolera lite mer. Ska börja sätta dit lite asfaltsmattor samt förstärka med som Audi gjort orginal, inplastade filtmattor. Tycker det verkar ganska smart. Funderar även på att riva ner instumentpanelen lite och tilläggsisolera och dra lite nya kablar. Ska även försöka få så många funktioner som möjligt i bilen att se "halvorginal" ut.

Tänk er lyxbil, där ska resultatet ligga är målsättningen.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#13
Då har jag fixat lite till i verkstaden idag. Blir någon timme här och någon timme där, har ju annat att göra med tyvärr ...

Fortsatte idag med att riva lite inredning. Jag har rivit ut förarstolen (passagerarstolen är redan ur gjorde jag i går) och fortsatte med mittkonsollen. Tog bort den för att jag kommer dra en del kablar där och montera lite nya saker. Rev bort instrumentpanelen och panelen som täcker alla relän och annat jox ner vid förarens fötter.

Nästa steg blir att riva bort ratt och eventuellt hela instrumentbrädan... Får se vad som behövs för att komma åt. Även rivit ner min kina 7" skärm jag hade på passagerarsidan. Jag ska in med en hel del nya brytare och givare. Mittkonsollen kommer få nytt utseende, men likna orginal så mycket som möjligt, kommer antagligen få dra om en hel del kablar.

Måste fix:
Byta fläktmotor, lagren är helt slut i den!! Blir till att riva den här någon dag också.
Byta/renovera förarstol, den är i dagsläget så långt ifrån lyxig man kan komma nästan... Vill ju ha skinn me. Vet ni någon med komplett S4/S6 inredning i bra skick gärna svart skinn så ett PM skulle inte vara dumt, skulle kunna tänka mig en Instrumentpanel med de tre extramätarna också...

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812091272.jpg
Bild på liket... Usch vad trasig den är...

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812091274.jpg
Batteriet har varit ur nästan en månad ... tror ni man fortfarande behöver lossa kraftförsörjningskabeln till styrenheten innan man rycker Airbagen? Detta är ju en -94 så om jag fattat rätt ska man göra så.

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/200812091275.jpg
Riva, Riva, Riva... usch vill montera montera montera!!!!

Funderar även på en lösning för laddningen utav mina blyackar  som jag har i skuffen. Jag har ju 8 batterier och seriekopplar man dem blir det 96V. Jag har även en laddare får eventuellt tag på en till för 48V. funderar på hur jag ska koppla för att kunna ladda samtliga batterier.

Här är en idé:
http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/laddare.jpg

Kom gärna med tips och kommentarer då jag kanske inte är bäst på att tänka eller har bästa lösningarna alla gånger.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Low is a lifestyle
956 Inlägg
9 december 2008
#14
Ska du ha 48V? yikes

Inte så att du ska ha 12V? eller jag 14V som de är i bilen.

Alltså parallel koppla ska du väl göra?

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#15
Geiros skrev:
Ska du ha 48V? yikes

Inte så att du ska ha 12V? eller jag 14V som de är i bilen.

Alltså parallel koppla ska du väl göra?

Nej behöver gå upp i spänning för att kunna ta ut den effekt jag behöver. Ska jag ha ut en Peak effekt på 40kW blir strömmen vid 96V "bara" 416A skulle jag köra 12V blir strömmen 3333A kablar och sådant blir nog lite varmt då....

Men kommer köra 12V till vissa system för att slippa bygga om hela bilen....

/magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Low is a lifestyle
956 Inlägg
9 december 2008
#16
Ok ok. då missuppfattade jag big_smile

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#17
Dåså nu har det varit tyst ett tag, men jag har hållit på lite i bakgrunden, mest suttit vid datorn faktiskt, med det behövs när man ska bena igenom regel verk och annat jox...

Första kontakten är tagen med SFRO och därifrån har projektet grönt ljus, så första steget emot en laglig slutprodukt är taget. Så nu är det bara att bygga och konstruera kvar.

Inköpslusta; Skriver detta lite som en minneslista till mig själv också.

[ ] = ska köpas in
[/] = Delvis fixat
[X] = Monterat och klart.

Börjar lite smått med drivlina:
[/] Bakaxel S4 eller annan C4 Quattro
[ ] 6 vxl. Quattroväxellåda
[/] Kardanaxel
[/] Drivaxlar (om mina inte passar), Har drivaxlar bak, kommer nog behöva nya fram till nya lådan...
[/] Fjäderben bak samt Quattrostag, bilen är ju FWD nu (Quattro gör det enklare att komma igenom SBP som ombyggt fordon)
[ ] Kontroller, antingen AC eller DC för elmotorn
[ ] Elmotor, antingen AC 3-fas asynkron eller DC Seriemagnetiserad eller separatmagnetiserad.

Bromsar:
[ ] Vakumservo eldrivet gärna 12V
[ ] Skivor + ok och klossar från S4. Ej Ufo bromsar.
[ ] Stålomspunna bromsslangar.

Styrning:
[ ] Elservopump

Styrsystem
[ ] PLC - C-control II http://shop.conrad.se/websale7/C-Contro … 5%2fmd5%7d
[ ] Programmering av PLC

Manövrering/MMI (Man-Maskin Interface)
[/] Stora knappar i Borstat stål för start/stopp av motor
[/] Lite mindre knappar för övriga funktioner
[ ] 5Kohms pott för reglering utav vridmoment hos elmotorn
[ ] 5Kohms pott för reglering utav regenerering hos elmotorn (generatorfunktion)
[ ] Diverse motstånd för simulering utav gaslägen.
[ ] 20 x 4 teckens LCD Display med röd bakgrund för datorn att komunicera med föraren.
[/] Ombyggnad utav mätarhus.
[ ] Ombyggnad utav mittkonsol.

Kabeldragning:
[ ] Koppla ihop batterierna
[ ] Koppla in laddarna skall ha 2 eventuellt 4 för att kunna välja om jag vill ladda från ett 10A uttag eller ett 16... (snabbladdning)
[ ] Koppla fördelning 96 V inklusive huvudbrytare och huvudkontaktor och nödkontaktor samt säkringar.
[ ] Dra fram styrkablar till mittkonsolen.
[ ] Dra fram styr och matningskablar till förbrukare i motorrum
[ ] Snygga befintlig kabeldragning i motorrum
[ ] Dra högtalar och stereo kablar.
[ ] EMC isolera nödvändiga komponenter.

Styling:
[/] Fronten, RS4 front
[/] Backspeglar
[ ] Sidokjolar
[ ] Bakkjol.
[ ] Fälla in extraljus i fronten
[ ] Dioder på lite speciella ställen...

Detta är kort, kommer mer....
Edit: Länken, Update fixatlistan 22/12-08

Mvh Magnus
Senast redigerat av zovix (22 december 2008)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

319 Inlägg
11 maj 2009
#18
hur går de här egentlgen? skulle va kul om du berätta mer om elmotrn och så smile


Sök