4471
Sök

940gl med turbo motor, går som en kratta!!

237 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag har en 940 gl jag har stoppat ner en b230FK motor i med lite modd gjort,
men mitt huvud problem nu är följande

bilen startar men den baksmäller som faen, eller luft smäller i cylindrarna, o båååar bara när jag gasar o går ojämnt på tomgången!!
har kopplat in allt som lmm o givare o skit, så min fråga är om någon kan veta vad felet är??

Tacksam för hjälp!!

Turbo knackare

593 Inlägg
12 maj 2009
#2
bloodimir skrev:
Jag har en 940 gl jag har stoppat ner en b230FK motor i med lite modd gjort,
men mitt huvud problem nu är följande

bilen startar men den baksmäller som faen, eller luft smäller i cylindrarna, o båååar bara när jag gasar o går ojämnt på tomgången!!
har kopplat in allt som lmm o givare o skit, så min fråga är om någon kan veta vad felet är??

Tacksam för hjälp!!

vadå har du bara kastat i en b230fk i en 940gl?

bytt boxar?
kabelpiska?

237 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#3
boxarna är bytta på den..
kabelhärvan i motorn har jag ej bytt, för jag ska bara ha den att gå sen ska jag koppla in sprutet i den..

Turbo knackare

593 Inlägg
12 maj 2009
#4
bloodimir skrev:
boxarna är bytta på den..
kabelhärvan i motorn har jag ej bytt, för jag ska bara ha den att gå sen ska jag koppla in sprutet i den..

ok, men de är absolut inte säkert att allt lirar där..

till en början så sitter de lågohmiga spridare på fk så de sitter ett spridarmotstånd på kabelpiskan. har du flyttat me det eller kör de me spridarna som va till sugismotorn?

237 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#5
jag har stoppat dit mina 1260cc spridare för tillfället..
allt inom tändning är korekt, kollade nyss kamremmen att den satt kvar som den skulle,
vet inte vad mera jag ska kolla upp på den för att komma åt felet.. sad

Turbo knackare

1 004 Inlägg
12 maj 2009
#6
bloodimir skrev:
jag har stoppat dit mina 1260cc spridare för tillfället..
allt inom tändning är korekt, kollade nyss kamremmen att den satt kvar som den skulle,
vet inte vad mera jag ska kolla upp på den för att komma åt felet.. sad

1260cc spridare på en standard spis?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

593 Inlägg
12 maj 2009
#7
bloodimir skrev:
jag har stoppat dit mina 1260cc spridare för tillfället..
allt inom tändning är korekt, kollade nyss kamremmen att den satt kvar som den skulle,
vet inte vad mera jag ska kolla upp på den för att komma åt felet.. sad

okok, dehär låter ju roligt..

är de hög- eller lågohmsspridare då?
Kör du alltså 1260cc spridare med org. soppatryck på en orginal b230fk?
isåfall har du ju redan sagt felet själv, du kan ju inte köra org. boxar som är gjorde för ljusgröna spridare (ca330cc) och hänga dit 1260cc spridare. som dessutom kan ha fel motstånd..

ska du ha bilen gåendes så måste dessa grejer först vara i sin ordning sen kan man felsöka vidare.

mvh

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 maj 2009
#8
Byt till orginalspridare. Ska du ha de  1260cc spridarna måste du ha en rejäl lmm för att det ska lira tongue
Men även då kommer en orginalmaskin gå piss!


Så byt som resten har sagt
Senast redigerat av Marcus_89 (12 maj 2009)


237 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#9
ok ska föra över motstånden på den, o kolla med org spridarna igen..
men funderar hårt på att montera in sprutet så jag kan ha alla sakerna på motornpå en gång smile

så med andra ord så ska jag bara flytta över motstånden till andra o sätta dit org spridare igen o pröva??

Turbo knackare

86 Inlägg
13 maj 2009
#10
Montera orginal kabelhärva, original spridare och original boxar.
Därefter kan du återkomma om bilen inte går som den ska tongue

Med dina 1260cc-spridare jämfört med original (330cc?) så får du teoretiskt
nästan 4 ggr för mycket bensin insprutat om nu motstånden stämmer tongue


Sök