2671
Sök

Kapa fjädrar eller inte?

97 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Jag kör en volvo 940 med sänkta framfjädrar(40 mm) och biltemas husvagnsfjädrar bak.. hur påverkas vägegenskaperna med kapade fjädrar i motsats mot riktiga sänkfjädrar? Är det någon fara att kapa de sänkfjädrana fram utan att de hoppar ur skålen? vill inte hålla på med att spänna fast och liknande. vet att det finns många liknade trådar men det snackas mycket lull lull.
Tacksam för snabba och raka svar!
mvh David

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Blyfot
829 Inlägg
12 maj 2009
Du kan kapa lite gran någon varv utan att de finns risk för att dom kommer ur läge. Ska själv kapa mina fjädrar. Det är en väghållnings sats men tyckte inte den sänkte tillräckligt så ja måste kapa llite. Fjädrarna gillar ju inte värmen som blir när man kapar så där jätte mycke så dom blir lite mjukarna men personligen så tycker ja inte de märks så mycke

"bara en mor kan älska en sån son"

876 Inlägg
12 maj 2009
har kapat på nästan alla mina bilar bilen blir en helt annan !är du vågad och kapar mycket så rek att du svtesar fast dom eller sätter dit slangklämmor vilket ja rek hare:)

97 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
volvokrille12 skrev:
Du kan kapa lite gran någon varv utan att de finns risk för att dom kommer ur läge. Ska själv kapa mina fjädrar. Det är en väghållnings sats men tyckte inte den sänkte tillräckligt så ja måste kapa llite. Fjädrarna gillar ju inte värmen som blir när man kapar så där jätte mycke så dom blir lite mjukarna men personligen så tycker ja inte de märks så mycke

Mjuka? har hört att fjädringen blir hådare..

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:
har kapat på nästan alla mina bilar bilen blir en helt annan !är du vågad och kapar mycket så rek att du svtesar fast dom eller sätter dit slangklämmor vilket ja rek hare:)

hur mycket kapade du då?

1 291 Inlägg
13 maj 2009
David_G skrev:
volvokrille12 skrev:

Mjuka? har hört att fjädringen blir hådare..

Helt rätt, fjäderkonstanten ökar om du minskar antalet varv på fjädern.

99 Inlägg
13 maj 2009
spelar ingen direkt roll, inte så att man har väghållning i en 940 wink jag kan inte volvo eftersom det inte intresserar mig det minsta men generellt är det alltid bättre med riktiga sänkfjädrar och dom är inte dyra oftast, tänk bara på att dina stötisar inte är framtagna för att arbeta med den kortare fjäderlängden.

1 062 Inlägg
14 maj 2009
pr0ny skrev:
generellt är det alltid bättre med riktiga sänkfjädrar och dom är inte dyra oftast, tänk bara på att dina stötisar inte är framtagna för att arbeta med den kortare fjäderlängden.

Förklara vad du menar med bättre? Så kallade sänkningsfjädrar är sällan speciellt hårda och på tok för mjuka om man tänker köra med bilen på tex en bana.
Jag är med på att stötdämparna bör/ska bytas/uppgraderas när man monterar hårdare och kortare fjädrar!

M.V.H.

Sök