3295
Sök

Koppla en extra strömbrytare till bärbar dator

603 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Nu börjar jag bli galen på det här projektet dator i bil.
Jag har skaffat allt som behövs och har plockat isär datorn i såmånga delar jag kan men går i bet på vart jag ska koppla/löda fast min externa strömbrytare.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut så kanske någon kan komma på något smart.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=44578

In hoc signo vinces

2 118 Inlägg
7 mars 2008
vad är det för dator ?

D.i.l.l.i.g.a.f

603 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
En Sony Vaio modell: VGN-FS595VP
http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.ac … +FS+Series
Hjälpte det något?

In hoc signo vinces

329 Inlägg
7 mars 2008
Casanovan skrev:
Jag har skaffat allt som behövs och har plockat isär datorn i såmånga delar jag kan men går i bet på vart jag ska koppla/löda fast min externa strömbrytare.

till vilken nytta ska du ha ström brytaren till???

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

603 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
Casanovan skrev:

till vilken nytta ska du ha ström brytaren till???

Tänkte montera datorn under sätet eller liknande, men power-knappen blir ju hyfsat svåråtkomlig där under sätet.

Har du någon idé eller annan plan?
Senast redigerat av Casanovan (7 mars 2008)

In hoc signo vinces

Lite överallt..
612 Inlägg
7 mars 2008
Du ska alltså koppla bort befintlig startknapp och ersätta med en som ska sitta t.ex. på instrumentpanelen?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

603 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
A_Lindahl skrev:
Du ska alltså koppla bort befintlig startknapp och ersätta med en som ska sitta t.ex. på instrumentpanelen?

Koppla bort den befintliga behöver jag väl nödvändigtvis inte göra (! ? ! ?) men tanken är att en ny ska monteras på t ex instrumentpanelen ja.

In hoc signo vinces

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 mars 2008
Casanovan skrev:
A_Lindahl skrev:

Koppla bort den befintliga behöver jag väl nödvändigtvis inte göra (! ? ! ?) men tanken är att en ny ska monteras på t ex instrumentpanelen ja.

om du inte byglar över eller ersätter den vanliga knappen med en extern så måste du ju typ trycka på båda tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Lite överallt..
612 Inlägg
7 mars 2008
The_Mechanic skrev:
Casanovan skrev:
A_Lindahl skrev:

om du inte byglar över eller ersätter den vanliga knappen med en extern så måste du ju typ trycka på båda tongue

Vad det jag tänkte på jag också..!

För annars så är det väll ungefär samma sak som om man sätter en skarvdosa med av/på knapp till stationära? Måste ju ändå slå på själva huvudströmbrytaren...

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

329 Inlägg
7 mars 2008
The_Mechanic skrev:
Casanovan skrev:
A_Lindahl skrev:

tror nog det ligger något i det..

jag skulle nog försöka använda den som har varit där för att minska att man kopplar något fel.. så löd bort den som sitter där och löd dit kablar i lämplig längd och plasera brytaren där du vill ha den... går kanske byta ut brytaren om det bara är en vanlig knapp men brytarna brukar ju ha lite andra funktioner  på en dator efter som man kan behöva hålla in dom lite när man stänger av och så...
Senast redigerat av Herr Nilsson (7 mars 2008)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

603 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Okej då förstår jag.
Men jag har kört fast i projektet. Hur jag än demonterar mer och mer så kommer jag inte åt strömbrytaren från rätt håll. Får väl ta till mera våld. Men mycket våld med så fina kretsar i närheten känns ju inte ritkgit skönt i hjärtat precis. 
Tack alla för hjälpen så långt iaf!

In hoc signo vinces

Forummoderator
26 389 Inlägg
8 mars 2008
Casanovan skrev:
A_Lindahl skrev:

Inte så hemma på bärbara men jag skulle inte rekommendera start/off-knapp till datorer då tex
Windows måste få stänga ner sig innan strömmen bryts. Hårddiskar har en tendens av att gå
sönder annars om det bara säger "poff"..
Eller ska du stänga av datorn innan du stänger av bilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

603 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
Casanovan skrev:
A_Lindahl skrev:

Inte så hemma på bärbara men jag skulle inte rekommendera start/off-knapp till datorer då tex
Windows måste få stänga ner sig innan strömmen bryts. Hårddiskar har en tendens av att gå

Precis. Självklart kommer jag stänga av datorn ordentligt via startmenyn.
Det är påsättningen utav datorn som ska ske med strömbrytaren.

In hoc signo vinces

Forummoderator
26 389 Inlägg
8 mars 2008
Casanovan skrev:
AirOne skrev:
Casanovan skrev:

Hm men går det inte koppla via tändningen då, som till stereon?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

603 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
Casanovan skrev:
AirOne skrev:

Hm men går det inte koppla via tändningen då, som till stereon?

Jo det skulle nog funka. Men det är ju inte i den änden problemet ligger.
Det är att jag inte kommer åt rätt krets i datorn att löda på kabel på, sen om jag sätter andra änden i en strömbrytare eller tändningen... .. Ja du förstår.
Men tack för tips och idéer

In hoc signo vinces

736 Inlägg
8 mars 2008
Sök på Wake on LAN på google, du kanske kan skicka ström genom nån ledare på en nätverkskabel för att starta datorn. Bara en idé

33 Inlägg
17 maj 2009
Wake on Lan kräver att han skickar data genom nätverkskabeln och inte bara en strömimpuls, alltså skulle det i princip kräva ytterligare en dator bara för att starta den första!

På-knappen brukar väl oftast vara en simpel tryckströmbrytare, m a o så borde det gå utmärkt att parallelkoppla en ny strömbrytare med den gamla till datorn och placera den på instrumentbrädan.

Sök