3172
Sök

Vad kan ha gått snett med min sänkning?

16 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, som rubriken lyder så har jag några frågor angående min sänkning. Jag har en SAAB 9-3 SS -04.
Jag satte på mitt sänkningskit (dämpare+fjädrar) igår som skulle sänka 30 mm runtom.
Med nya kittet på så känns det inte som den skulle kommit ner alls framme, men precis lagom i bakändan.

Bak tror jag den sänktes runt 20-25 mm, men framme sänktes den marginellt om alls.

Vad kan vara fel?

- Felinstallation?
- fel grejor levererat?
- har hört att efter en tid skall bilen sjunka lite till, men den kan ju inte sjunka 30 mm på en gång sen!

Har ngn förslag eller ideer på vad som kan gått snett, så tas det gärna emot. Som den ser ut nu så blir man bara förbannad!!!

MVH Saabman

IT-Tekniker
161 Inlägg
17 maj 2009
#2
Dina gamla fjädrar kan ha sjunkit ihop av ålder/slitage och därför märks ingen skillnad eller så kanske inte du har fått dom nya fjädrarna riktigt rätt i sina spår.


16 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#3
Jag kollade idag och jag har nog fjädrarna i rätt läge framme, åtminstone nertill. Där bak kollade jag inte eftersom sänkningen var bra där.

Låter skumt att originalframstötdämparna skulle varit så ihopsjunkna när inte originalbakdämparna var det.
Efter sänkning prövare jag med mina fingrar och fick in pekfinger, mittfinger och ringfinger mellan däck och skärmkant. måste väl tillägga att jag har normalstora mansfingrar:lol:

5 089 Inlägg
17 maj 2009
#4
Bilen är ju alltid högre fram på en framhjulsdriven bil, även när man har sänkt dom. Men som den andre sa så var nog orginalfjädrarna såpass ihopsjunka att det ser så ut.

\Lindgren

OEM <3
6 957 Inlägg
17 maj 2009
#5
Välkommen i klubben!

Min ser baktung ut som sjutton, riktigt irriterande. Sett en SS till med GE:s 35mm som
såg likadan ut.
Min gamla bil hade fjädrar från GE Motorsport och det blev kanon så jag fortsatte med
dessa på min SS.

Bilar med fjädrar från H&R ser inte alls ut som min bil trots lika mkt sänkning hmm
Dom ser mer framåtstukade eller raka och fina..inte baktunga.

Riktigt irriterande så jag funderar på att införskaffa en ny fjädersats för såhär kan jag fan
inte åka sad

Mvh

OEM <3

429 Inlägg
17 maj 2009
#6
Hur pass vanligt är det att original fjädrarna har sjunkit ihop? Är på väg att köpa sänkning till min 850 nu och hade tänkt mig 60 fram och 40 bak, finns risken för att de 60 mm fram inte blir några 60 mm? För den behöver verkligen en redig sänkning där. Samt finns det några märken ni kan rekommendera framför andra?

MVH

// Pontus

553 Inlägg
17 maj 2009
#7
Har du kört något med bilen ? För har du bara monterat det släppt ner bilen på backen när du var klar, konstaterat att den är för hög och blivit förbannad? Så var det för mig men när jag backade ut bilen från gården så hade de satt sig säkert 30mm, de satte sig säkert någon millimeter mer efter ett tag smile

jobbar påre
751 Inlägg
18 maj 2009
#8
tror inte den har hunnit bli så pass kass i Fjädringen:P  brukar ju oftast bli i Dämpningen.inte fjädringen.och inte på 5år:P fan vissa 240isar har ju originalfjädrar fån 8talet och de är inte de minsta slitna:P


tror mer på de sista som skrivits att den inte kunnat sjunka ner då när du lyfter bilen så åker dämparna ut och däcken ner och även inåt. så  när du släpper ner sen så fastnar dem dära och åker till sig när bilen börjar rulla:P

så var de då när ja bytte däck i våras.. bilen vart 3-4cm högre runt om innan ja rullade iväg...

om de inte är detta så..inte så att du kan ha råkat shiftat fjädrarna? eller kanske är som på V50in att de är olika? för fram å bak


16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#9
Fjädrarna passar bara på sina riktiga platser, dvs bakfjädrarna endast bak. Tror jag i allafall(är ingen stor mekaniker men det såg ut så). Jag har en sats från GE-motorsport. Jag har nu kört 2 dagar men bilen är fortfarande lika hög i framvagnen!!!

Tänker köra några dagar till, men sen får jag hitta på ngt om den inte sänker sig själv.
Kan man kapa sänkfjädrarna t.ex. 1 varv för att få ner det som borde kommit, eller vad rekommenderar ni?

MVH Saabman

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
18 maj 2009
#10
biber skrev:
Hur pass vanligt är det att original fjädrarna har sjunkit ihop? Är på väg att köpa sänkning till min 850 nu och hade tänkt mig 60 fram och 40 bak, finns risken för att de 60 mm fram inte blir några 60 mm? För den behöver verkligen en redig sänkning där. Samt finns det några märken ni kan rekommendera framför andra?

MVH

du kommer märka skillnad jag lovar ;-) kör gula ge dämparna och 60/40 satsen på min 855

så här ser min ut med 60mm/40mm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46981/660904_0eyl92.jpg

så här såg den ut innan sänkning


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46981/660909_c2r39n.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2009
#11
kan bidra med min satts från GE på min saab 9000, är alltså 60/40 som den sänker!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/660917_wy0hjg.jpg
innan sänkning tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/large/659487_friax8.jpg
och efter sänkning, en enorm skillnad tongue

Mvh Patrik


OEM <3
6 957 Inlägg
18 maj 2009
#12
saabman skrev:
Fjädrarna passar bara på sina riktiga platser, dvs bakfjädrarna endast bak. Tror jag i allafall(är ingen stor mekaniker men det såg ut så). Jag har en sats från GE-motorsport. Jag har nu kört 2 dagar men bilen är fortfarande lika hög i framvagnen!!!

Tänker köra några dagar till, men sen får jag hitta på ngt om den inte sänker sig själv.
Kan man kapa sänkfjädrarna t.ex. 1 varv för att få ner det som borde kommit, eller vad rekommenderar ni?

MVH Saabman

Du har en SS, de går inte att kapa pga att du har progressiva fjädrar.

Det skiljer 1 cm på tjockleken dom undre varven, tro mig jag har haft samma tanke men det sket sig. sad

OEM <3

71 Inlägg
18 maj 2009
#13
saabman skrev:
Fjädrarna passar bara på sina riktiga platser, dvs bakfjädrarna endast bak. Tror jag i allafall(är ingen stor mekaniker men det såg ut så). Jag har en sats från GE-motorsport. Jag har nu kört 2 dagar men bilen är fortfarande lika hög i framvagnen!!!

Tänker köra några dagar till, men sen får jag hitta på ngt om den inte sänker sig själv.
Kan man kapa sänkfjädrarna t.ex. 1 varv för att få ner det som borde kommit, eller vad rekommenderar ni?

MVH Saabman

jag köpte sänkningsats 60/40 från GE.. man litar ju på att man får det man beställer, då hade de inte haft det hemma i lager och utan att meddela mig så skickade de 40/40 istället..
duktigt GE!
men de va iaf bra sen när jag klagade, de skickade ett nytt kit och betalade för kostnaderna för sänkningen och framvagnsinställningen big_smile

ta dagen som den kommer:)

16 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#14
okej dom sportar med sånt! Tänkte faktiskt när jag öppnade mitt paket och såg dämparna att de var provade förut. De var liksom skråmade lite för mycket här och där. Kanske ngn annan också varit missnöjd och dom bara skicket det vidare till nästa dvs mig...Men det kan ju hända att man inbillade sig också. Men vete f&%¤n ngt är i allafall fel.

71 Inlägg
18 maj 2009
#15
saabman skrev:
okej dom sportar med sånt! Tänkte faktiskt när jag öppnade mitt paket och såg dämparna att de var provade förut. De var liksom skråmade lite för mycket här och där. Kanske ngn annan också varit missnöjd och dom bara skicket det vidare till nästa dvs mig...Men det kan ju hända att man inbillade sig också. Men vete f&%¤n ngt är i allafall fel.

japp mkt möjligt att de gör.. ring och klaga på dem tycker jag! stå på dig.. känns de inte bra så är de nåt fel troligen.. min bil kändes som att åka i en uppförsback typ :S
men de va bra att ha och göra med i övrigt så ringt/maila till dem

ta dagen som den kommer:)


Sök