3395
Sök

Ljudbygge i s60

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2009
Dream_on skrev:
ChriZtoffer skrev:
Dream_on skrev:

svårt att få in ljud i en sedan!? pyttsan!.. funkar utmärkt!

Om man vill få en bas som spelar korrekt och tight så är det lite svårt ja. Det fungerar inte direkt vidare bra att bara kasta in en färdig portad/sluten låda bak och spela. Visst får man bas men det är mest bara muller. Och du räknar väl ändå inte din 9-3 som sedan?

Jag byggde i min förra 850 samt många andra som kört i sedan och fått underbart tryck i bilen.. bil som bil! det är väll bygga rätt som gäller? smile

Ja men du får inte till den tighta fina basen i en sedan om du inte bygger så att basen spelar in i kupén, eller bygger en bandpasslåda. Visst får du tryck ändå men det är ju kul, i typ 5 minuter...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

214 Inlägg
20 maj 2009
kul? ja om man inte är finkänslig å vill ha popbas utan djupbas som spelar bra i bilen. varför skulle det inte gå få ljudet tight?  Har du provat att bygga en seriös låda som INTE är bandpass till en sedanbil? prova gärna det med noggranna uträkningar och medela mej hur det gick.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2009
Ja min nuvarande låda är en basreflex där basen och porten spelar in genom skidluckan, det fungerar bra. MEN! Problemet när man gör så är att det ju egentligen blir en bandpass ändå, fast med en helt oberäknad yttre kammare. Jag har även testat vanliga lådor ståendes i skuffen, både slutna och basreflex och som jag redan sagt, vist finns det tryck, men dom spelar inte tight eller fint på något vis.

En kompis kör med en dubbel 12" låda i sin sedan, det är ett satans tryck i den men det tar inte lång stund innan man tröttnat på den slöa och bumliga basen. Detta pga att den inte spelar in i kupén, utan spelar för bagaget. Min låda däremot spelar djuuupt (lite väl djup avstämning på den egentligen) men ändå med tryck. Basen är inte slö utan hänger med riktigt bra i all sorts musik, detta tack vare att basen spelar in i kupén och inte för bagaget!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

jobbar påre
751 Inlägg
20 maj 2009
Dream_on skrev:
Pro_fxr skrev:
kan då säga att då har du aldrig byggt i en kombi. MKT lättare å få bra kontroll på basen i en kombi.. sedan blir itne alls lika bra om man nu inte fixar en så kallad bandpass som rören går in i bilen.

men antar att du valde å säga att dde är lätt när du byggt i din saab.men vill bara tillägga lite på vad chrstiffer sa. din bil är inte ens nära en sedan utan HALVKOMBI..alltså inte ens nästan..

edit: bytt kammarlåda till bandpass  ;d

Har jag nämnt saaben? jag har byggt mer en i 1 bil samt alla andra freaks som byggt i sedan. bygger man rätt så går det få tryck utan en bandpass låda också. sen om jag byggt i kombi eller MIN halvkombi är väll sak samma.. det är väll hans bil vi pratar om? och ja.. GIVETVIS är kombi mer lättbyggd.. lättare för ljudet att flytta sig. men som sagt.. allt går om man gör rätt och inte fel.. nå.. stämmer detta?

stämmer helt klart att gör man rätt så är de inte fel..men man ska ta hänsyn till att vi snackar om en kille som ska bygga i en s60..och kanske inte är fullt insatt i de hela med att bygga ljud.. och då är inte sedan de lättaste å bygga i helt enkelt.... that's it.. och sen sa ja inte att de INTE gick.utan att man bygger en så kallad bandpass... för om jag hade ägt en s60i så hade inte jag vilja bygga en baslåda i skuffen, vrida på MAX volym, så låter de inte spec mkt i kupén, då säger man till den som sitter i mitten..hurru, kan du sitta på taket eller huven istället så vi kan öppna "hundluckan som jag kallar de aka skidluckan" ... de känns för rackligt för mig..alltså ska man bygga en bandpass... och då är vi tillbaka på samma ruta som vi börja.med att man måste bygga en sådan.... för att få en tight bas etc.....

är vi överrens?smile

214 Inlägg
20 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Ja min nuvarande låda är en basreflex där basen och porten spelar in genom skidluckan, det fungerar bra. MEN! Problemet när man gör så är att det ju egentligen blir en bandpass ändå, fast med en helt oberäknad yttre kammare. Jag har även testat vanliga lådor ståendes i skuffen, både slutna och basreflex och som jag redan sagt, vist finns det tryck, men dom spelar inte tight eller fint på något vis.

En kompis kör med en dubbel 12" låda i sin sedan, det är ett satans tryck i den men det tar inte lång stund innan man tröttnat på den slöa och bumliga basen. Detta pga att den inte spelar in i kupén, utan spelar för bagaget. Min låda däremot spelar djuuupt (lite väl djup avstämning på den egentligen) men ändå med tryck. Basen är inte slö utan hänger med riktigt bra i all sorts musik, detta tack vare att basen spelar in i kupén och inte för bagaget!

Vilken Frekvens är den avstämd på då? alla har vi våran uppfattningar. jag har provat å ja tycker 1 sak å du 1. och så får de förbli. Lät bra för mej och får övriga som fått det bra. vad räknar du dina lådor i? nyfiken smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2009
Med volymen och portstorleken som är på den nu så är den avstämd till ca 38Hz. Fick hjälp av allas vår Batterinörd att räkna ut den, har mest bara lekt runt i WinISD själv men inte kommit fram till nånting som jag sen har byggt. Men nu ska det bli ny låda, en riktig bandpass där allt är uträknat istället för min nuvarande "ofrivilliga" bandpasslåda. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

214 Inlägg
21 maj 2009
Mätt hur högt du spelar? db? jo lekt lite i skit program också. vill ha termlab fast de kostar ju 250 dollar. går ju göra precis allt me de programet.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 maj 2009
130.6dB, matar då basen (en 10" som tål 400Wrms) med 300Wrms. Lådan är felbyggd som den är nu så det kan bara bli bättre. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Hifi Freak
462 Inlägg
21 maj 2009
Vill du som typ alla andra på garaget bara kuna spela högt? Eller vill du ha välljud? Om du bara ska kunna spela högt då är det inte så svårt. Det svåra är o få systemet o låta bra. Och få en bra ljudbild. Men tyvär verkar dom flesta mest vara intresserade av hur många db man spelar.

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
21 maj 2009
T-RÖD skrev:
Vill du som typ alla andra på garaget bara kuna spela högt? Eller vill du ha välljud? Om du bara ska kunna spela högt då är det inte så svårt. Det svåra är o få systemet o låta bra. Och få en bra ljudbild. Men tyvär verkar dom flesta mest vara intresserade av hur många db man spelar.

Jag e bara tvungen o fråga iomed att du har skrivit så..

Du menar att alla som sysslar med ren o skär db, espl o bassrace inte ska få lova o tävla utan allt ska vara välljud?

Du får mer än gäääärna utveckla det du har skrivit lite mer, iomed att tydligen alla timmar man lägger för att hitta alla db inte betyder ett smack.
Senast redigerat av Stickan (21 maj 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 maj 2009
Stickan skrev:
T-RÖD skrev:

Du menar att alla som sysslar med ren o skär db, espl o bassrace inte ska få lova o tävla utan allt ska vara välljud?

Du får mer än gäääärna utveckla det du har skrivit lite mer, iomed att tydligen alla timmar man lägger för att hitta alla db inte betyder ett smack.

Han (som jag) syftar mer på att merparten om folk som ber om tips o råd tycker att högt ljud är bra ljud medans vi har en annan uppfattning. Vill vill kunna höra ngt annat än bas....därför ställer vi sådana frågor, för om det är som så att de bara vills pela högt så kan inte vi ge så många vettiga råd roll

wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
21 maj 2009
Lonefox skrev:
Stickan skrev:
T-RÖD skrev:

Han (som jag) syftar mer på att merparten om folk som ber om tips o råd tycker att högt ljud är bra ljud medans vi har en annan uppfattning. Vill vill kunna höra ngt annat än bas....därför ställer vi sådana frågor, för om det är som så att de bara vills pela högt så kan inte vi ge så många vettiga råd roll

wink

Schyy:lol: du får inte lägga dig i roll hi hi hi

Näe, jag vet vad han menade, men vill påpeka att där e mer än välljud, o tack gode gud för d!

Sök