3639
Sök

Någon har kört på min bil när det varit parkerad

739 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
hej hej alla glada
nu är det på följande vis någon har kört på min bil när ja haft den parkerad hemma !!har för en vecka sedan monterat en nylackad stötfångare ,,kul ? not!!
pratade med försäkringsbolaget dom snackade något om trafikförsäkringsföreningen skulle gå in å hjälpa till
någon som vet hur den processen funkar ??
slipper ja betala självrisk?
all info är ja tacksam för mvh agadiffen
Senast redigerat av agadiffen (26 maj 2009)

15 Inlägg
26 maj 2009
Edit: AAAA! Jag som inte kan läsa...missade det lilla men betydelsefulla ordet "på", my bad!

Du är försäkrad hos ett försäkringsbolag inte en förening. Det är bolaget som ska betala reparationen som du sen får betala en självrisk till. Vet du vem som körde på din bil så är det hon/han som får betala sin självrisk och sen fixar försäkringsbolaget allt sinsemellan.
Senast redigerat av labbas (26 maj 2009)

739 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
labbas skrev:
öhh...va? Har någon brutit sig in i din bil, tjuvkopplat och tagit den för en runda och sen ställt tillbaka den? Eller är det lillebror som har sladdat lite med kompisarna? Ifall du vet vem det är så är det väl bara hytta med näven mot dem och kräva pengar av den, inte blanda in försäkringsbolaget!?
Du är ju försäkrad hos ett försäkringsbolag, inte föreningen...

öhh?? en fråga läste du inte vad ja skrev..eller gör du dig allmännt dum? bilen har varit parkerad inte blivit stulen

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2009
labbas skrev:
öhh...va? Har någon brutit sig in i din bil, tjuvkopplat och tagit den för en runda och sen ställt tillbaka den? Eller är det lillebror som har sladdat lite med kompisarna? Ifall du vet vem det är så är det väl bara hytta med näven mot dem och kräva pengar av den, inte blanda in försäkringsbolaget!?
Du är ju försäkrad hos ett försäkringsbolag, inte föreningen...

Han har glömt ett "på" i rubriken. Hans bil blev alltså påkörd/backat inte stulen smile

Men har du bilen helförsäkrad skall det väl gå på den? Vid halv beror det väl på lite vilket bolag men kanske går att klassa det som skadegörelse?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

274 Inlägg
26 maj 2009
labbas skrev:
Edit: AAAA! Jag som inte kan läsa...missade det lilla men betydelsefulla ordet "på", my bad!

Du är försäkrad hos ett försäkringsbolag inte en förening. Det är bolaget som ska betala reparationen som du sen får betala en självrisk till. Vet du vem som körde på din bil så är det hon/han som får betala sin självrisk och sen fixar försäkringsbolaget allt sinsemellan.

Läs hela tråden först han skrev att nån hadde kört PÅ hans bil.

Ja du får betala självrisken.

739 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
labbas skrev:

med tanke på att det är smitning det är frågan om så kan ju inte ja vara ansvarig att betala där kom trafikförsäkringföreningen in om ja fatta rätt

89 Inlägg
26 maj 2009
Har själv aldrig varit tvungen att ta kontakt med dom.
Har bara hört att dom gick in och betalade självrisken om man hade råkat ut för en smitare.
Men pga att det var för många som fuskade, fixade egna skador och anmälde det som smitningsolyckor så blev dom hårdare. En kompis fick ut 50% av självrisken men det  var nog för en 5-6år sedan, och det tror jag var maxbeloppet dom betalade ut då.
Det senaste jag hört, och om det nu stämmer, är att nu måste man kunna bevisa att bilen var oskadd när den parkerades. Bara att fota bilen varje gång man parkerar. Eller vad vill dom att man ska göra?
Hoppas att det löser sig för dig.
Senast redigerat av REJ (26 maj 2009)

739 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
REJ skrev:
Har bara hört att dom gick in och betalade självrisken om man hade råkat ut för en smitare.
Men pga att det var för många som fuskade, fixade egna skador och anmälde det som smitningsolyckor så blev dom hårdare. En kompis fick ut 50% av självrisken men det  var nog för en 5-6år sedan, och det tror jag var maxbeloppet dom betalade ut då.
Det senaste jag hört, och om det nu stämmer, är att nu måste man kunna bevisa att bilen var oskadd när den parkerades. Bara att fota bilen varje gång man parkerar. Eller vad vill dom att man ska göra?

ja har ju lite bevis iaf stötfångaren var ju nylackad å det har ja kvitto på fast det var ju en vecka sen iof men men får väl ställa in datumet i kameran å fota varje gång ja lämnar bilen hehe

Yellow bug!
1 640 Inlägg
26 maj 2009
Skodan fick en reva i sidan, hörde med skadeverkstaden på Toveks Bil här i Borås, samt försäkringsbolag.

Man kan slippa självrisken, KAN. Men då ska de ha bevis på att bilen stod på parkeringsplatsen vid just den tidpunkten, i form av ett p-kvitto, t.ex. Eller intyg från chef eller liknande. Och några fler sådana där saker. Var visst väldigt svårt att få ersättning, så vi skulle snällt åka på att betala självrisken. Dock löste lite slipande, lite spackel, en morfar med erfarenhet som bilplåtslagare, och lack det ganska smidigt och billigt ändå.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 915 Inlägg
26 maj 2009
Parkeringsskada

Om ett okänt motorfordon skadat ditt fordon när du stått parkerad kan du få ersättning.
När betalas ersättning?

Denna möjlighet att få ersättning hänger inte ihop med den egna motorfordonsförsäkringen utan grundas på en särskild bestämmelse i trafikskadelagen. Det är alltså inte någon rätt till ersättning som du har på grund av din egen försäkring.

För att få ut ersättning måste du som skadelidande kunna visa att skadan har orsakats av ett okänt motorfordon och att skadan hände när ditt motorfordon stod parkerat.

Ersättning - självrisk

Från ersättning görs avdrag med en lagstadgad självrisk som är 5 % av basbeloppet för skadeåret. Självrisken för skador under skadeåret 2008 är 2050 kr och för skadeåret 2009 är den 2140 kr. Andra skador under parkering orsakade t ex genom kundvagnar, cyklar, stenkastning, sparkar eller repning med vassa föremål ersätts inte. Om du har vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti bör du undersöka om skadorna i så fall ersätts genom den egna försäkringen.
Vid inträffad skada

Din skadeanmälan ska göras till ditt motorfordonsförsäkringsbolag som handlägger och besiktigar skadan för Trafikförsäkringsföreningens räkning. Om fordonet har vagnskadegaranti, ska anmälan göras till garantigivaren. Du som är oförsäkrad eller ägare till ett utlandsregistrerat motorfordon ska anmäla skadan till Trafikförsäkringsföreningen.

Polisanmälan krävs.

Om du inte är nöjd med det beslut ditt försäkringsbolag fattat och önskar omprövning ska du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen.
Förlust av rätten till ersättning (Preskription)
Om skadan inte anmäls till oss eller ditt försäkringsbolag inom tre år - från det att du fick kännedom om din skada (i regel på skadedagen) - riskerar du att din rätt till ersättning helt eller delvis går förlorad (preskriberas).

Källa: http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=192

En bekant kom hem efter 30min besök på sjukhuset för några månader sedan, efter han parkerat bilen och gick ut så upptäckte han att framdörren på högersidan var intryckt, han kontaktade då sitt försäkringsbolag och även TFF.
Det slutade med att försäkringsbolaget fixar bilen men han fick själv stå för självrisken.(Skadan gick på 17000kr att laga på Volvo)
Om TFF skulle stått för självrisken så skulle han ha bett någon på parkeringen att kolla på bilen och se så det inte fanns några skador på bilen innan, så det fanns ett vittne som kunde intyga att bilen var felfri.
Men eftersom han inte hade nån som varit på parkeringen och kunde intyga att bilen var felfri när han parkerat där så fick han stå för självrisken själv...

Är väl både bra och dåligt med sånna krav.
Det är ju inte direkt vanligt att man stannar nån okänd och tvingar han/hon att gå runt bilen och se så det inte finns några skador när man parkerar någonstans.

Men utan det kravet så skulle det nog vara många som utnyttjade TFF till att betala självrisken för alla sorts skador..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 198 Inlägg
26 maj 2009
REJ skrev:

När trafikförsäkringsföreningen är inblandad får fordonet inte flyttas, innan polis varit där om inte dom sagt annat.. så va det för en jobbarkompis till mej iaf.

739 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
REJ skrev:

När trafikförsäkringsföreningen är inblandad får fordonet inte flyttas, innan polis varit där om inte dom sagt annat.. så va det för en jobbarkompis till mej iaf.

ja ringde polisen dom sa kom ner till oss så får vi kolla på skadan så en anmälan är gjord

Sök