Blir säkert bra, speciellt eftersom det förra batteriet var kasst.
Med hjälp av två olika mätningar så får du ganska bra koll på om generatorn verkar ladda som den ska:
1. Låt motorn gå på tomgång, tex 800-900 varv, låt endast halvljuset vara igång. Mät spänningen på batteripolerna, gör sedan en jämförande mätning på själva generatorn.
2. Låt motorn ha 1500-2000 varv konstant, slå sedan på fläkt+elbakruta+sätesvärmare (om du har de sakerna). Mät spänningen på samma sätt igen, dvs på batteriet och på generatorn.
Dessa mätningar ger svar hur generatorn laddar vid tomgång och vid högre varv med en del belastning på generatorn. Mätningen på generatorn visar ifall det skiljer sig i spänning mellan generatorn och batteriet, det bör helst inte skilja mer än 0,2 V när generatorn belastas med flera strömförbrukare. Helst bör det ju inte skilja någonting alls förstås.
När man mäter på generatorn så måste man vara mycket försiktig så att inte armen/handen fastnar i drivremmarna. Är det väldigt svårt att komma åt generatorn, strunta i så fall i den mätningen för din egen säkerhets skull. Att vara två stycken vid mätningen är en fördel.