Nån som vet hur en turbo + sats fungerar till en Volvo 940? Hur man installerar det och vad den gör lite mer exakt? Är lite nyfiken på det. Sen undrar jag även om det funkar i en 940 ltt?
Nån som vet hur en turbo + sats fungerar till en Volvo 940? Hur man installerar det och vad den gör lite mer exakt? Är lite nyfiken på det. Sen undrar jag även om det funkar i en 940 ltt?
Tacksam för snabba svar
turbo+ ger 25 hk extra vid fullgas.
är som en pysventil som aktiveras vid fullgas vid 1 visst varvtal.
Jaha, okej. För i min ltt så har jag chippat och lagt brickor vid wastegaten så laddtrycket ökats till runt en bar och då lär ju inte en sån sats hjälpa tycker man?
Jaha, okej. För i min ltt så har jag chippat och lagt brickor vid wastegaten så laddtrycket ökats till runt en bar och då lär ju inte en sån sats hjälpa tycker man?
turbo+ är ju typ iden att ha lite mer power som orginal bil när man börjar höjja ladd så ska man ju plocka bort prylarna så sätta i turbo+ i din bil skulle bara va slöseri med tid om du ändå är över 1 bar redan
för turbo + är ju i de stora hela en volvo original elektrisk pystrim.
varsegod även om du fått typ de svaren du ville veta så kan jag kopiera in lite almän turbo+ info här=D
kan säkert komma många till nytta=D
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket
B230FT: Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad. Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad. Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad. B230FK: Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad. Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad. Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
Det enda som finns som godkänt av Volvo är Turbo + fram till 95 års modell då man bytte kontaktdon i motorytrymmet så att kontaktpositionerna för Turbo + inte längre finns. Att det kan finna diverse eftermarknadsprylar är en annan story.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Det enda som finns som godkänt av Volvo är Turbo + fram till 95 års modell då man bytte kontaktdon i motorytrymmet så att kontaktpositionerna för Turbo + inte längre finns. Att det kan finna diverse eftermarknadsprylar är en annan story.
/Göran
Jaså, okej... Så med andra ord hade det ändå inte funkat i min 940 som då är en -96:a. Bra då vet man det. Tack du tack du!
Det enda som finns som godkänt av Volvo är Turbo + fram till 95 års modell då man bytte kontaktdon i motorytrymmet så att kontaktpositionerna för Turbo + inte längre finns. Att det kan finna diverse eftermarknadsprylar är en annan story.
/Göran
Där har du fel då jag har installerat turbo+ och turbo++ i min -98 och det är gjort exakt efter Volvos instruktioner!