En registreringsbesiktning skiljer sig ju ganska rejält från en ordinarie besiktning.
Rent juridiskt ska bilen som importeras vara HELT efter fordonstillverkarens ursprungliga typgodkännande för att klara en registreringsbesiktning.
Det innebär rätt motorspec, rätt effektuttag, rätt avgasvärden, rätt bromsar, rätt fälgdimension, rätt däck dimension ... Rubbet som bilen var när den lämnade fabriken som ny.
Annars riskerar den underkännande med krav på återställning innan den kan bli godkänd.
I praktiken kan besiktningmannen givetvis missa vissa saker eller (om personen är riktigt hygglig) se genom fingrarna för vissa detaljer.
Men större ingrepp och kraftigare modifieringar är definitivt inget som jag hade åkt in med på en registreringsbesiktning.
Kom även ihåg att det inte är vem som helst hos SBP som får genomföra en registreringsbesiktning.
Detta genomförs av särskilt utbildad personal och utförs som en direkt följd av detta enbart hos särskilt uvalda stationer.
Och en godkänd registreringsbesiktning räknas som sagt inte som att bilen även är besiktigad och godkänd. Nej, du måste även genomföra en ordinarie besiktning av fordonet i efterhand.
Det säger nog en del om att det inte är att räkna som samma sak (även om nu ingen påstått det).
Av egen erfarenhet kan jag säga att det räcker med utbytt avgassystem (till sportsystem) för att man ska riskera att vara ute på hal is.
Jag känner till ett fall där ägaren fick underkänt med krav på åtgärd (montera originalsystem) innan de skulle godkänna hans bil.
Så det behövs verkligen inga stora avvikelser från originalspec för att få bilen underkänd.
Jag hade definitivt inte chansat att åka in med en tunad bil till en registreringsbesiktning.
Men det är jag det ...
Senast redigerat av 9Femma (30 maj 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!