3080
Sök

Har Mercedes 190 orginal med förgasare ligger på 2.0 -87 någon hastighetspärr? (uppdaterat)

2 914 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#1
hej när jag var ute och gasade idag på E4 så tänkte jag, jag ska se hur fort denna bilen går.
jamen jag kom till en nedförsbacke och gasa, när jag kom upp till 160+ och höll stålet än så kändes det som att det var någon som tryckte på bromsen 2 ggr tvärt. precis som att man duttade på bromsen 2 ggr. men då 1 km bort skulle jag svändga in. jag rörde inte bromsen då dessa "duttar" inträffade, tänkte att den kan haft nån hastighetsspärr. men det låter otroligt på dessa gamla bilar med förgasare dessutom.
Senast redigerat av kalle_kalle (1 juni 2009)

8 Inlägg
29 maj 2009
#2
Hade en 190a 2,3 dock men den gick 200+ så den va de då ingen spärr på..

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
#3
Han hade dragit dig med DIESELN big_smile


Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 072 Inlägg
30 maj 2009
#4
kalle_kalle skrev:
hej när jag var ute och gasade idag på E4 så tänkte jag, jag ska se hur fort denna bilen går.
jamen jag kom till en nedförsbacke och gasa, när jag kom upp till 160+ och höll stålet än så kändes det som att det var någon som tryckte på bromsen 2 ggr tvärt. precis som att man duttade på bromsen 2 ggr. men då 1 km bort skulle jag svändga in. jag rörde inte bromsen då dessa "duttar" inträffade, tänkte att den kan haft nån hastighetsspärr. men det låter otroligt på dessa gamla bilar med förgasare dessutom.

min gammla 190 2,3 gick strax över 200 där var de slut.. ej spärr.. men den gick ej mer..

de som du skriver om kan vara att den e täppt kanske..
min var likadan i början sen gick de bättre o bättre...testa nån gång till.. kanske hjälper wink

Sandzoo i da house

1 570 Inlägg
30 maj 2009
#5
W201 190
 

Antall sylindre   4 (rekke)
Antall ventiler   8
Boring/slaglengde   89,0 / 80,25 mm
Slagvolum   1997 cm3
Kompresjon   9,1
Effekt   105 HK ved 5200 o./min. (ECE-versjon)
fra 09/1986: 105 HK ved 5500 o./min.
med kat.: 102 HK ved 5500 o./min.
Dreiemoment   170 Nm ved 2500 o./min. (ECE-versjon)
fra 09/1986: 165 Nm ved 3000 o./min.
med kat.: 160 Nm ved 3000 o./min.
Drivstofftank   55 liter
Felger   5 J x 14 H 2; fra 01/1985: 6 J x 15 H 2
Dekk   175/70 R 14 82 T; fra 01/1985: 185/65 R 15 87 H
Topphastighet   manuelt gir: 185 km/t, med kat.: 183 km/t
automatgir: 180 km/t, med kat.: 178 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t   manuelt gir: 12,4 sekunder, med kat.: 12,8 sekunder
automatgir: 12,7 sekunder, med kat.: 13,1 sekunder
Forbruk per 10 km     
-ved 90 km/t   4-tr. manuelt gir: 0,65 liter, med kat: 0,68 liter
5-tr. manuelt gir: 0,59 liter, med kat.: 0,62 liter
automatgir: 0,69 liter, med kat.: 0,72 liter
-ved 120 km/t   4-tr. manuelt gir: 0,83 liter, med kat.: 0,87 liter
5-tr. manuelt gir: 0,77 liter, med kat.: 0,81 liter
automatgir: 0,87 liter, med kat.: 0,91 liter
-ved bykjøring   4-tr. manuelt gir: 1,07 liter, med kat.: 1,08 liter
5-tr. manuelt gir: 1,04 liter, med kat.: 1,08 liter
automatgir: 1,02 liter, med kat.: 1,06 liter
Transmisjon   4-trinns manuelt gir, 5-trinns manuelt gir, 4-trinns automatgir

Akselavstand   
266,5 cm
Sporvidde foran / bak   142,8 / 141,5 cm; fra 01/1985: 143,7 / 141,8 cm
Lengde   442,0 cm
Bredde   167,8 cm
Høyde   138,3 cm; fra 01/1985: 139,0 cm
Snudiameter   10,6 meter
Totalvekt   1580 kg; fra 01/1985: 1610 kg; fra 09/1985: 1630 kg
Egenvekt   1080 kg; fra 01/1985: 1110 kg; fra 09/1985: 1130 kg
iflg. DIN 70020 (med drivstoff, reservehjul og verktøy)
Senast redigerat av henrikh (30 maj 2009)

Majestas
1 319 Inlägg
30 maj 2009
#6
En Polare ( _joccev ) hade en liknande Merc 190 2.0 med fögge... vet inte hur fort han körde med den som snabbast, men uppåt 170 - 180 gjorde den säkert.

Det som däremot var imponerande, eller mer anmärkningsvärt på den bilen var växellådan och hur den var utdrevad... hahah typ 70 på 1an 110 på 2an 160 ! på 3:an osv osv... 3an kändes oändelig när man började gasa vid 60 och uppåt.

Någon som vet om alla 190s har liknande lådor? tänkte mest på 2,3 16v och 2,6 sexan. smile

Team VeboTrim

1 570 Inlägg
30 maj 2009
#7
Motorn har ju inte mycket vrid egentligen. Jag minns att det inte gick att slänga i femman förrän man var uppe över 100. I min 850 lägger jag i femman i 50 utan problem. Men ändå är det en perfekt bruksbil enligt mig, lika bekväm och driftssäker som de andra men går att snålköra riktigt bra. Spela roll om man kommer upp i 100 några sekunder senare hehe.

Däremot är diesel 200an utan turbo vääääldigt trött smile
Senast redigerat av henrikh (30 maj 2009)

2 072 Inlägg
31 maj 2009
#8
_MaCCe_ skrev:
En Polare ( _joccev ) hade en liknande Merc 190 2.0 med fögge... vet inte hur fort han körde med den som snabbast, men uppåt 170 - 180 gjorde den säkert.

Det som däremot var imponerande, eller mer anmärkningsvärt på den bilen var växellådan och hur den var utdrevad... hahah typ 70 på 1an 110 på 2an 160 ! på 3:an osv osv... 3an kändes oändelig när man började gasa vid 60 och uppåt.

Någon som vet om alla 190s har liknande lådor? tänkte mest på 2,3 16v och 2,6 sexan. smile

håller me dej..
min 190 2,3a körde jag normalt
1an till ca 40.. 2an till 60..3an till 80..4an till 100.. 5an över 110.. och detta var ju normal körning..
lååånga växlar va de big_smile

med 4an kom jag ca 200km/h lägger jag i 5an går den till max 190 big_smile

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
31 maj 2009
#9
henrikh skrev:
Motorn har ju inte mycket vrid egentligen. Jag minns att det inte gick att slänga i femman förrän man var uppe över 100. I min 850 lägger jag i femman i 50 utan problem. Men ändå är det en perfekt bruksbil enligt mig, lika bekväm och driftssäker som de andra men går att snålköra riktigt bra. Spela roll om man kommer upp i 100 några sekunder senare hehe.

testade min o lägga i 5an vid ca 60-70 bilen dog nästan big_smile så de va de vanliga lägga i 3an tongue

Sandzoo i da house

Majestas
1 319 Inlägg
31 maj 2009
#10
sandzoo skrev:
henrikh skrev:
Motorn har ju inte mycket vrid egentligen. Jag minns att det inte gick att slänga i femman förrän man var uppe över 100. I min 850 lägger jag i femman i 50 utan problem. Men ändå är det en perfekt bruksbil enligt mig, lika bekväm och driftssäker som de andra men går att snålköra riktigt bra. Spela roll om man kommer upp i 100 några sekunder senare hehe.

testade min o lägga i 5an vid ca 60-70 bilen dog nästan big_smile så de va de vanliga lägga i 3an tongue

Haha, just det.. det kommer jag ihåg att han oxå hade provat... det där med 4:an 5:an hahah skulle antagligen passera 270 om kraften fanns roll

Team VeboTrim

2 914 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#11
okej okej. ja igentäppt är den inte tror jag tongue varvar för mkt för de men jag har ju en gamm sur bensinare som inte är allt för pigg tongue ompa ompa har jag åxå och det gör ju inte saken bättre xD man märker en STOR skillnad med folk i bilen + full tank och nästan tom tank och jag är ensam i bilen.
den har gått 35k mil så det kan vara orsaken (snällt körd är den inte heller dom sista milen). (tänkte sen 16.000 mil och "frammåt")
ajja det är bara pröva igen tongue

2 914 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#12
_MaCCe_ skrev:
sandzoo skrev:
henrikh skrev:
Motorn har ju inte mycket vrid egentligen. Jag minns att det inte gick att slänga i femman förrän man var uppe över 100. I min 850 lägger jag i femman i 50 utan problem. Men ändå är det en perfekt bruksbil enligt mig, lika bekväm och driftssäker som de andra men går att snålköra riktigt bra. Spela roll om man kommer upp i 100 några sekunder senare hehe.

testade min o lägga i 5an vid ca 60-70 bilen dog nästan big_smile så de va de vanliga lägga i 3an tongue

Haha, just det.. det kommer jag ihåg att han oxå hade provat... det där med 4:an 5:an hahah skulle antagligen passera 270 om kraften fanns roll

det är ju 4 i 70km/h yikes då ligger den på typ 2000 rpm :S växel 3 i 50, det går inte annars den är så SATANS vågvarvad,
den ligger på 4k varv i 160 km/h på växel 5 :S

2 914 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#13
-Mackan- skrev:
Han hade dragit dig med DIESELN big_smile


vid den tempen skulle min motor koka lol
den vill ha "sträcket under 80" är lagom för min bil smile (tror det räknas som 50 för min merca wink)
vid 80 grader så skulle man börja tänka på om den har luft i systemet wink
har varit så sen pappa köpte den (jag köpte den av honom)
nä det är inget fel på min bil, det är bara gasa wink

2 072 Inlägg
1 juni 2009
#14
_MaCCe_ skrev:
sandzoo skrev:
henrikh skrev:
Motorn har ju inte mycket vrid egentligen. Jag minns att det inte gick att slänga i femman förrän man var uppe över 100. I min 850 lägger jag i femman i 50 utan problem. Men ändå är det en perfekt bruksbil enligt mig, lika bekväm och driftssäker som de andra men går att snålköra riktigt bra. Spela roll om man kommer upp i 100 några sekunder senare hehe.

testade min o lägga i 5an vid ca 60-70 bilen dog nästan big_smile så de va de vanliga lägga i 3an tongue

Haha, just det.. det kommer jag ihåg att han oxå hade provat... det där med 4:an 5:an hahah skulle antagligen passera 270 om kraften fanns roll

ja precis..i 4an går bilen mer än 5an.. har testat på min big_smile

Sandzoo i da house

CSR
167 Inlägg
1 juni 2009
#15
min gamla 190E 2.0 gjorde lite över 200 km/h, men då tog det runt 3 km innan jag var uppe i den hastigheten roll

~ Kör hårt, men lugnt! ~

2 914 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#16
nu har jag prövat igen...
låg och pressa i en bra brant nedförsbacke med fulla skaft på växel 4 (160 km/h 4500 RPM @ växel 4,  brukar varva upp den i 5500 RPM utan problem...)
men vid 160 km/h spelar det ingen roll vilken växel man kastar, den beter sig precis som att den slår av tändningen i någon kort sekund, fattar inget. precis som att det sitter någon liten avkännare på hastighetsmätaren som stänger av tändningen för mig.
är helt förvirrad över det :S fattar inget :S
(inget som är livsavgörande bara väldigt väldigt intressant om vad det kan vara) tongue

2 914 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#17
ingen som vet?


Sök