3616
Sök

Vilket material till kompsänkningslatta, samt topplockspackningar

16 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
hej!

undrar som rubriken lyder, vilket material man ska tillverka en kompsänkningsplatta i. Tänkte skära ut den med laser. Topplockspackningar kan man göra det själv medd? vilket material är att rekomendera? Hur tjocka brukar kompsänkningsplattorna vara? har en 2,0 16v opel motor

Mvh

Bmw Entusiast
110 Inlägg
9 juni 2009
när jag lämnade in för att få en komplatta så tog jag i vanlig 2mm alu men du får ju själv räkna på hur mycket mindre komp du ska ha ta hellre en tjock koppar skiva utan komplatta o glödga den sedan limma den gjärna också o se till att du ha toppen helt plan samt block så du får tätt

16 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
ja precis, men det är alltså bättre med en aluplatta än en i plåt? har hårt att de funkar med någon form av plåt med? men om jag använder en tjock koppar platta; vad innebär glödga? slipper jag topplockspackningar om jag gör på detta sätt?

Tackar

16 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
okej, men om jag förstår det hela rätt nu så tätar detta så pass bra att jag slipper ha andra packningar än denna? Nått förslag på hur jag ska värma denna kopparplåt? gasolbrännare? nått som inte är för hightech för att göra i garaget?

1 488 Inlägg
10 juni 2009
Jag hade kört en stålpackning med originalpackning över och under den, blir tätt och bra. En metod jag vet funkar klockrent.

16 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
okej, Menar du rostfritt stål då? har också tänkt göra så. Har hört att en så pass tjock kopparpackning inte helt säkert tätar.

1 488 Inlägg
10 juni 2009
Ja rostfritt stål, tjockleken vet jag inte hur du räknar ut, det beror på vilket kompförhållande du vill hamna på, räkna även med tjocklekarna av originalpackningarna.

Sök