3185
Sök

Sänka en 744 bak.

House/Trance diggare
287 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#1
Som topic, hur gör man?

Måste man verkligen hissa upp hela bakdelen? Kan man inte bara hissa upp en sida i taget?

Vore schysst om nån kunde förklara rätt utförligt hur man gör detta, verkar svårt i alla fall.

Tack på förhand!

stolt sosse!
61 Inlägg
19 juli 2006
#2
när ja sänkte polarns 740 så lyfte vi upp bilen en sida i taget. satte domkraften i domkraft fästena på bilen. sen var det bara att kappa på:D

jävla moderat sida!

House/Trance diggare
287 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#3
söderort_racing skrev:
när ja sänkte polarns 740 så lyfte vi upp bilen en sida i taget. satte domkraften i domkraft fästena på bilen. sen var det bara att kappa på:D

Jo, jag gjorde så, så tog jag en till domkraft och avlastade bärarmen så man kom åt lite lättare.

Men vad är det för hylsa egentligen?? 16mm är för liten och 17mm är för stort. Finns det nåt mitt i mellan, kanske i tum?

Och jag ska inte kapa original fjädrarna, ska montera lägre fjädrar ifrån Lesjöfors.

stolt sosse!
61 Inlägg
19 juli 2006
#4
aha okej. då förstår jag. ställ pallbockar på varsin sida ibak lossa stötbämparna. ha en domkraft under bakaxeln. så inte axeln faller ner o har sönder nått. när du lossat stötdämparna så sänker du ner bakaxeln. inte för långt ner. kolla på bromsslangarna så dom inte sträks eller nått sånt. dom får inte gå av. sen är det bara att lyfta/dra bort fjädrarna o sätta dit nya. hissa upp bakaxeln o passa i fjädrarna i skålarna. o kolla så att stötdämparna hamnar rätt. svårare än så ska det inte vara. tror att 11/16" motsvarar 16-17mm.

jävla moderat sida!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2006
#5
Chrillee skrev:
Som topic, hur gör man?

Måste man verkligen hissa upp hela bakdelen? Kan man inte bara hissa upp en sida i taget?

Vore schysst om nån kunde förklara rätt utförligt hur man gör detta, verkar svårt i alla fall.

Tack på förhand!

komihåg att göra så att fjädrarna ej hoppar ur skålarna när du hissar upp bilen (ett måste för besiktning)

Jonas

Mr White
1 072 Inlägg
19 juli 2006
#6
Enklast är om man sätter dit en fjäderklämma så är de inga problem me att fjädern åker ur skålen.


House/Trance diggare
287 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
#7
Det gick vägen i alla fall, den är nu sänkt bak. Fick hjälp av en kompis som hade rätt hylsa.

Tog bara en extra domkraft på bärarmen så att fjädern åkte upp lite så man kom åt muttern där uppe. Skruvade bort den, sen tog vi fjäderspännare och tog bort den gammla fjädern, sen sänkte ner domkraften ifrån bärarmen och krängde i den nya. smile

Snart kommer det upp en tråd om hur jag sänker den fram vilket verkar vara betydligt mycket svårare sad

House/Trance diggare
287 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
#8
volvo__mannen skrev:
komihåg att göra så att fjädrarna ej hoppar ur skålarna när du hissar upp bilen (ett måste för besiktning)

Det ska jag testa, men det ska vara lugnt. Är Lesjöfors fjädrar och dem är godkända att användas.

27 Inlägg
21 juli 2006
#9
Prova den patenterade AGA-sänkningen wink
En snubbe kryper ner med gassvetsen och den andra står med måttband i skärmkanten. Sen är det bara att komma överens om ett mått och värma fjädern tills bilen sjunker så pass mycket.  big_smile
Senast redigerat av Osis (21 juli 2006)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 juli 2006
#10
Osis skrev:
Prova den patenterade AGA-sänkningen wink
En snubbe kryper ner med gassvetsen och den andra står med måttband i skärmkanten. Sen är det bara att komma överens om ett mått och värma fjädern tills bilen sjunker så pass mycket.  big_smile

hahaah så kan man också göra lol

Jonas


Sök