4433
Sök

Felsökning av steg/cd/högtalare, spelar bara på en lågnivå/en högalarsida per kanal.

265 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Hej på er! Har felsökt en bil idag då de bara kom ljud på en sida fram och en sida bak. I min egen bill sitter det en fullt fungerande anläggning som jag har använt för att testa.

1: Testade hans 6,5 och 6,9or på mitt steg, från min cd, dvs bara mitt. Alla högtalare fungerar så kan utesluta fel där.

2: Testar hans steg i min bil, bara en sida spelar för mig då.

3: testar ett av mina steg i hans bil, bara en sida spelar! Testar då olika lågnivåkablar i hans, men bara en sida spelar med mitt steg iaf. Testar steget i min bil igen allt fungerar. Hans cd måste ju då ha tuppjukk med. Bara för att testa så kopplar jag då hans cd i min bil på 110% fungerande steg, bara en sida spelar.

Slutsatts: Alla högtalare hela, hans cd och steg trasigt. Hur kan detta hänt tror ni? Alldeles nya grejer.

6,9or @ 60 wrms
6,5or @ 60 wrms
Steget ett 4 kanals på 4x60W rms 4ohm.  Steget får alltså inte slita ihjäl sig på nå tungdrivet och bör inte gå sönder. Eftersom cd,n uppenbarligen bara spelar på den röda på båda sina lågnivå så kan den ha pajjat steget då? För inte ska väll ett trasig steg kunna pajja en cd?

Inget fel på jorden, sitter i bältesbulten som är fin metall, mätte om de var bra jord dessutom innan montering. Annars brukar ju jorden vara boven i dramat men kan omöjligt vara de nu. Kablarna är ett färdigt kitt som är med alla kabelskor monterade i fabrik så ingen fulkoppling. Lika grov jord som B+. Säkring 30cm från bilbatteri.

Skall reklamera steget och cd,n imorgon, hoppas de inte skall vara några strul.

Kan ni komma på något som jag missat? Och vad tror ni kan ha orsakar detta?

Mvh

-

265 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Det spelade klockrent i 2 dagar, har kollat alla kablar finns ingen brist nånstans. Allt sitter som det ska.

Grejerna är...

Mutant Euphony 6,5
Mutant MT2108
Mutant Harmony 6x9"
Mutant Black 4

Har för övrigt kopplat ett flertal anläggningar och hållt på 6-7 år. Alla kam göra fel så visst kan jag missat något vela bara poängtera att jag har lite vana iaf de är inte första gången.
Senast redigerat av stukastini (14 juni 2009)

-

265 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Då har det åtminstone fungerat, det är ju bra.
Om allt är bra/ser bra ut så lämna in produkterna för kontroll.

Javisst, det var inget påhopp på nåt sätt.
Jag skruvar nästan varenda dag och kan säga att man lär sig mycket genom sina misstag. smile
stukastini skrev:
Det spelade klockrent i 2 dagar, har kollat alla kablar finns ingen brist nånstans. Allt sitter som det ska.

Grejerna är...

Mutant Euphony 6,5
Mutant MT2108
Mutant Harmony 6x9"
Mutant Black 4

Har för övrigt kopplat ett flertal anläggningar och hållt på 6-7 år. Alla kam göra fel så visst kan jag missat något vela bara poängtera att jag har lite vana iaf de är inte första gången.

----

Tog de inte som ett påhopp lugnt, tänkte bara berätta de för om de är första gången så kan de ju vara vad som helst smile. Kan de iof nu med men jag har iaf någon koll. Men detta övergår mitt förstånd fattar inte hur fan de pajjat. Har du vart med om att en cd,s lågnivå pajjat och att de i sin tur kan ställa till det för steget? Att steg dör är inte ovanligt oftast jord som sagt. Men en cd?! Har jag aldrig vart med om.

-

jobbar påre
751 Inlägg
14 juni 2009
men har ja förstått de rätt? du har testat hans steg i din bil.. vad händer då? spelar de som de ska?
eller äre fortfarande bara en sida som lirar då?

265 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
men har ja förstått de rätt? du har testat hans steg i din bil.. vad händer då? spelar de som de ska?

Japp testat hans steg i min bil då får jag samma fel. Bara 1 sida som spelar. Så steget är definitivt trasigt.

-

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 juni 2009
Pro_fxr skrev:

2: Testar hans steg i min bil, bara en sida spelar för mig då.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

jobbar påre
751 Inlägg
16 juni 2009
inte så att stereons ena Lågnivå "R lr L" utgång har brunnit och då lyckats bränna stegets "R lr L"?på nå sätt
testat med en annan HU och ett nytt steg?
Senast redigerat av Pro_fxr (16 juni 2009)

265 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
inte så att stereons ena Lågnivå "R lr L" utgång har brunnit och då lyckats bränna stegets "R lr L"?på nå sätt
testat med en annan HU och ett nytt steg?

Ingen aning åt vilket håll de har gått, är nog omöjligt att lista ut. Aja både steg och cd pajj iaf, skall skicka tillbaka de på reklamation. Shit happens,hehe.

-

Sök