2680
Sök

Var ska man börja?

3 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjäna!

Är ny här när det gäller bilar, motorer mm, och det jag undrar är var tusan skall man börja om man vill lära sig saker om bilar det jag främst tänker på är saker som att trimma motorn lite lätt, utvändig styling osv.

Det råkar inte finnas någon slags motsvarighet till um... typ bilvärldens bibel elr något liknande?
Hur började ni?
Senast redigerat av BringsMoreWomen (18 juni 2009)


Majestas
1 319 Inlägg
19 juni 2009
#2
Det absolut bästa är att själv vara med och titta och känna lite själv för att lära sig..
Det blir ofta väldigt svårt att förstå med endast text och bilder framför sig.

När jag för första gången såg t,ex kolv och stake mekade jag med min suzuki gt125 ( twin cylindrig )
Det var grymt lärorikt då jag förstod hur kolvar sitter på staken och hur staken rör sig i cylindern.

I vintras lyfte jag ur, och skruvade isär min första motor på egen hand ur Escorten.. mkt lärorikt även där..

Någon slags hemsida vet jag inte om sådär på rak arm.. är det trimning och mek i allmänhet kan du ju kolla runt på Projekt forum ( Zatzy. skogenracing. gargaget. osv )
Annars köper du dig en billig bil, och typ Haynes mekbok och börjar skurva.
Senast redigerat av _MaCCe_ (19 juni 2009)

Team VeboTrim

Trucker
1 220 Inlägg
19 juni 2009
#3
om du vill lära dig å skruva så kan du ju köpa dig en 240 typ å skruva isår och ihop igen fast då gärna med nya grejer de måste vara det bästa sättet att lära sig tycker jag

Vissa är bara bättre än andra!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 juni 2009
#4
håller med ovanstående men måste säga till dig att du MÅSTE lära dig grunderna och lära dig förstå hur allting fungerar innan du ens kan tänka på att börja lära dig att trimma.

Köp en billig krockad bil eller en lös motor, sen bara skruva isär, se hur det är uppbyggt.. skruva ihop osv osv så du lär dig grunderna.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 364 Inlägg
19 juni 2009
#5
Första fordonet jag hade - av något slag med motor alltså - var en flakmoped. Den var dock aldrig ner i molekyler, men filter, packningar och stök bytte man väl alltid.
När det blev bil så var en Haynes-bok räddningen. Den är fortfarande min bibel, och är bland det bästa jag har i min ägo när det gäller bilar.
Hade inte vågat pyssla utan den, blyg och tafatt som man har varit och fortfarande delvis är.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 juni 2009
#6
AirOne skrev:
Första fordonet jag hade - av något slag med motor alltså - var en flakmoped. Den var dock aldrig ner i molekyler, men filter, packningar och stök bytte man väl alltid.
När det blev bil så var en Haynes-bok räddningen. Den är fortfarande min bibel, och är bland det bästa jag har i min ägo när det gäller bilar.
Hade inte vågat pyssla utan den, blyg och tafatt som man har varit och fortfarande delvis är.

Min personliga uppfattning om Haynes är lite blandad. Stämmer rätt bra till vissa bilar medans den till andra bilar bara förvirrar mig. Vissa saker är helt enkelt inte ordentligt genomtänkta/dåligt översatta då det uppkommer mycket fel i Haynes.

Så mitt tips är att ta hjälp av haynes, men förlita dig aldrig 100%.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2009
#7
Rubriksreglerna... läs dem

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök