3102
Sök

Oljud vid helt släppt koppling.

Bas Galen
41 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hej !
När jag kör min S70 och bilen driver eller motorbromsar så hör jag ett ljud som påminner starkt om en gnällig drivrem.

Rör jag dock kopplingen så tystnar den direkt. Räcker med att jag har foten på kopplingspedalen med PYTTELITE tryck så tystnar det helt.
En jag känner snackade något om ett urtrampslager (?) eller något sånt.

Kan inte förklara mycket bättre. Ljud som en skrikig drivrem fast tystare.

Tacksam för svar ! MVH // Fredrik

...

429 Inlägg
24 juni 2009
Har inte hört ljudet men är säker på att det är urtrampningslagret som är kasst.
Den är billig o go att byta. Lagret sitter i slavcylindern och kostar runt en tusen lapp.

1 867 Inlägg
24 juni 2009
När du ändå har ner lådan och byter lagret så passa på att byta den bakre packboxen bakom svänghjulet, då slipper du mycket trassel ifall den skulle börja läcka.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Bas Galen
41 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Tackar för svaren ! smile Någon som vet var detta lager kan införskaffat billigt ? Volvo Original kostar väl fan och biltema ska vi inte ens nämna i närheten av mig smile

EDIT: http://www.skruvat.se/Slavcylinder-koppling-P11795.aspx
Köpa den där kanske ?
Senast redigerat av Frept (24 juni 2009)

...

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
42 Inlägg
24 juni 2009
Och samtidigt som du har ner lådan och byter stödlager så byter du koppling också....

Har själv "samma ljud" och ska byta allt själv...
Ringde volvo och några andra mekaniker bara för att höra vad dem ville ha för att ta ner lådan och byta prylarna, fick pris mellan 7500-11000kr enbart för arbetet!
Så det är nån timme bakom dem pengarna....

Sök