2544
Sök

Inkoppling laddtrycksmätare Audi 80 TDI -94

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Kompisen har en Audi 80 TDI -94 som vi vill koppla in laddtrycksmätare i, men vi kan inte komma på vart vakumslangen ska sitta. Hjälp?

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Olika
907 Inlägg
21 juni 2009
#2
Eftersom det är just laddtryck den ska mäta så sätter man den där motorn får laddtryck, dvs någonstans mellan turbons kompressor och insugsventilerna, lämpligen med T-kors på någon slang som går till insuget.
Sätt den EJ på slangen till laddtrycksstyrningen på turbon.

Mvh
Fredrik

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#3
fredriq skrev:
Eftersom det är just laddtryck den ska mäta så sätter man den där motorn får laddtryck, dvs någonstans mellan turbons kompressor och insugsventilerna, lämpligen med T-kors på någon slang som går till insuget.
Sätt den EJ på slangen till laddtrycksstyrningen på turbon.

Jo det vet jag självklart, men just att det är en diesel utan ordentligt insug eller vad man ska säga, hittar inga slangar som vi kan tjuva ifrån heller..

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Olika
907 Inlägg
21 juni 2009
#4
Måste finnas någon liten slang på något av tryckrören, det gör det iaf på min A4 med snarlik motor.
Eftersom det inte finns något gasspjäll kvittar det vart mätaren sitter så länge den sitter efter turbon men ju närmare insuget den är ju mera rätt visar den med tanke på tryckfall genom IC osv.

Mvh
Fredrik

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#5
fredriq skrev:
Måste finnas någon liten slang på något av tryckrören, det gör det iaf på min A4 med snarlik motor.
Eftersom det inte finns något gasspjäll kvittar det vart mätaren sitter så länge den sitter efter turbon men ju närmare insuget den är ju mera rätt visar den med tanke på tryckfall genom IC osv.

Precis! Blir ju lite skillnad, Vi får ta en titt idag igen om vi hittar något. Annars återkommer jag. wink

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#6
Vi kopplade vakumslangen på en pluggad "ventil" på kompressorhuset på turbon, mätaren visar konstant 0 bar, men när man trampar på kommer vi upp i 0.9 bar. Men när vi släpper går den ner till 0, alltså inget vakum. Vart har vi gjort fel?

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 juni 2009
#7
Eftersom du har en diesel är det helt normalt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Olika
907 Inlägg
22 juni 2009
#8
Larsson_Power skrev:
Vi kopplade vakumslangen på en pluggad "ventil" på kompressorhuset på turbon, mätaren visar konstant 0 bar, men när man trampar på kommer vi upp i 0.9 bar. Men när vi släpper går den ner till 0, alltså inget vakum. Vart har vi gjort fel?

Mvh Michael.

Eftersom det inte finns något gasspjäll så finns det heller inget vakum.
Vakumet uppstår ju i insuget när spjället är stäng och motorn suger i sig luft.
Senast redigerat av fredriq (22 juni 2009)

Mvh
Fredrik

4 Inlägg
24 juni 2009
#9
Då har jag en fråga som ägare till denna Ådi!!!  Hur Högt laddtryck ska de vara original på denna bil??  Jag har hört att de ska ligga mellan 0.45 & 0.55!!  Men mitt ligger på 0.9 och de känns inte som att bilen går så bra som den borde med ett ladd på 0.9..  Har även KCR-BOX monterad..  Och enda skilnaden som jag har märkt är att turbon spolar upp lite snabbare..  Men de kanske är som de ska??

Mvh Peter

Hellre liten och rapp än STOR och slapp

Olika
907 Inlägg
24 juni 2009
#10
Peter_S61 skrev:
Då har jag en fråga som ägare till denna Ådi!!!  Hur Högt laddtryck ska de vara original på denna bil??  Jag har hört att de ska ligga mellan 0.45 & 0.55!!  Men mitt ligger på 0.9 och de känns inte som att bilen går så bra som den borde med ett ladd på 0.9..  Har även KCR-BOX monterad..  Och enda skilnaden som jag har märkt är att turbon spolar upp lite snabbare..  Men de kanske är som de ska??

Mvh Peter

Allt är i sin ordning, KCR-boxen lurar styrboxen att öka bränslet, mera bränsle = mera avgaser = bättre fart på tubon = högre laddtryck.
Turbon på en diesel är ofta så "liten" så det räcker att avgaserna ökar så ökar laddtrycket, det är många dieslar som inte ens har wastegate utan så väl anpassad turbo till motorn istället.

Mvh
Fredrik

4 Inlägg
25 juni 2009
#11
Okey..  men jag hade ju detta ladd även innan montering av kcr-box.. och de känns inte som att den går så bra som den borde med 0.9 i laddtryck.. De borde vara lite tryck i den iallafall  men känns mest som att de vore en vanlig diesel bara....

//Peter

Hellre liten och rapp än STOR och slapp


Sök